2 298 läst · 34 svar
2k läst
34 svar
Vad ska jag göra med elen i garaget?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 373 inlägg
Som jag tänkte mig så vore de smidigt att kunna tända de olika rummens lampor från de olika ingångarna (dvs garageporten i ena änden, och dörren till hobbyrummet i den andra) det är ändå närmare 8 meter mellan dem....
Men samtidigt så går jag nästan aldrig in genom garaget, och tanken är att ha såpass mycket belysning i taket så att tända det ena bör ge ledljus i det andra rummet...
Tror jag skippar trappkoppling överhuvudtaget, så blir det inte så mycket kabel att dra efter väggarna..
Men samtidigt så går jag nästan aldrig in genom garaget, och tanken är att ha såpass mycket belysning i taket så att tända det ena bör ge ledljus i det andra rummet...
Tror jag skippar trappkoppling överhuvudtaget, så blir det inte så mycket kabel att dra efter väggarna..
Om du kopplar med två impulsreläer så blir det en kabel till vardera strömbrytaren och sedan kabel till armaturerna. Så mycket är det inte och själva kopplingen är inte särskilt avancerad. Som en extra bonus kan impulsreläet bytas mot en trappautomat så släcker ljuset sig självt efter inställd tid. I mitt garage är den tiden två timmar (efter att jag noterat att samtliga familjemedlemmar, inkl mig, hade en tendens att glömma ljuset på där).
Jag lyfter in en tanke.
I mitt garage så satte jag (förutom LED-armaturer) en takplafond som kopplades till konstant spänning, och som har inbyggd rörelsedektor.
Den är oväntat uppskattad när man bara ska gå in och hämta någonting.
Tillräckligt med ljus för att se vad man ska ha, och den släcker automatiskt efter inställd tid, tror jag ställde min på ca 5 minuter.
Köpte min hos Classe i sjön, har fungerat väldigt tillfredställande.
I mitt garage så satte jag (förutom LED-armaturer) en takplafond som kopplades till konstant spänning, och som har inbyggd rörelsedektor.
Den är oväntat uppskattad när man bara ska gå in och hämta någonting.
Tillräckligt med ljus för att se vad man ska ha, och den släcker automatiskt efter inställd tid, tror jag ställde min på ca 5 minuter.
Köpte min hos Classe i sjön, har fungerat väldigt tillfredställande.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 373 inlägg
Jag måste hota med våld för att få någon av mina familjemedlemmar att gå ut i garaget.. såvida det inte handlar om att jag varit där för länge och jag behövs inne.. 😂tommib skrev:Om du kopplar med två impulsreläer så blir det en kabel till vardera strömbrytaren och sedan kabel till armaturerna. Så mycket är det inte och själva kopplingen är inte särskilt avancerad. Som en extra bonus kan impulsreläet bytas mot en trappautomat så släcker ljuset sig självt efter inställd tid. I mitt garage är den tiden två timmar (efter att jag noterat att samtliga familjemedlemmar, inkl mig, hade en tendens att glömma ljuset på där).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 033 inlägg
Ja, det är en mycket bra idé. Jag har själv satt upp dels en sådan, dels en IR-brytare i matkällare/korridor i min källare, och det är mycket uppskattat av familjen. Särskilt som man ofta har händerna fulla just där.Hannuse skrev:
Och i garaget, som bara har en ensam port, så har jag kopplat ihop portautomatiken med en trappautomat för att tända all takbelysning längre tid än vad portens ensamma, ganska anemiska, lampa står på. Den lyser en bra stund, men för den skull man vill jobba i garaget så har jag också en brytare som tänder permanent. (Enkelt genom att bara lägga den parallel med trappautomatens utgång. Man bör dock kolla så att automatiken tål det.)
De gånger jag använder tvångsstyrning så glömmer jag naturligtvis alltid att släcka efter mig... Men det syns genom fönstret och så får jag svära och ta mig ut i ösregnet (det slår nämligen aldrig fel...).
Så någon form av automatik för garagebelysningen är inte alls någon dum idé.