Något som jag tycker är väldigt konstigt i gällande ellagstiftning är att en behörig elektriker kan stå ansvarig för massor med elektriker bara dom är anställda i samma företag. Enda kravet för att jobba som elektriker under denna behöriga person är att man sovit sig igenom gymnasieskolans el gren. Vet av erfarenhet hur illa det är ställt med kunskaperna inom elen hos vissa montörer. Detta tycker jag är ett direkt felaktigt system. Skall man nödvändigtvis ha ett behörighetssystem då tycker jag isåfall samtliga elektriker skall läsa in behörighet.

M tyvärr så har medlet på gymnasiekompetensen sänkts och mer o mer har sökt in till elutbildningar utan intresse.
Också att behovet varit stort har gjort att vissa gått lernia utbildningar ändå de inte har praktisk känsla överhuvudtaget.

Kan nog säga att kvaliten har sänkts.......

Erik_D skrev:
Något som jag tycker är väldigt konstigt i gällande ellagstiftning är att en behörig elektriker kan stå ansvarig för massor med elektriker bara dom är anställda i samma företag. Enda kravet för att jobba som elektriker under denna behöriga person är att man sovit sig igenom gymnasieskolans el gren. Vet av erfarenhet hur illa det är ställt med kunskaperna inom elen hos vissa montörer. Detta tycker jag är ett direkt felaktigt system. Skall man nödvändigtvis ha ett behörighetssystem då tycker jag isåfall samtliga elektriker skall läsa in behörighet.
sover man sig genom en utbildning (oavsett vilken) så ska man ju inte bli godkänd... mao inte få jobba med el..

fooney skrev:
Bara för man är elprojektör behöver man inte veta vilken hand man ska hålla hammaren i  :p
Finns det regler vilken hand man håller hammaren i? Tja förr tvingade man vänsterhänta barn skriva med höger...

Mangelito skrev:
Finns det regler vilken hand man håller hammaren i? ...
;D ;D

Kom i håg att om du ska jobba med skruvmejslar, sylar och andra vassa verktyg så ska dom hållas i handen, kvittar vilken och inte stickas GENOM handen. Det är obra.

Menar du 8) ;D

Inte undra på att det blev oskönt när jag höll biten med ena handen och ...tryckte till... sylen med andra :-X :-X #%&¤%& :'(

(Jag har norrländska rötter)

sverre skrev:
Hur ni ska lösa det i eran anarkistiska värld vet jag inte, inte heller hur ni ska ta erat ansvar om det händer något.

Men som jag hade förväntat mig så kom ju inget konstruktivt svar från dig denna gång heller, bara mer skitsnack.

Jag blir mer och mer övertygad om att det bara är den svenska avundsjukan som visar sitt mest korkade tryne. " Varför får han, och inte jag, jag kan ju också!"
Tycker det verkar som vi har fått in militanta kulospikare här på forumet... :surprised:
//Frasse

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.