mr Z skrev:
Har för mig att el regleraqs så att man får göra ingrepp om man så att säga " vet vad man gör" dvs inte kopplar fas till jord typ... Men personligen om jag skulle göra större el ingrepp skulle jag ringa fackman av den enkla anledningen att jag slipper "jidder" om det skulle jävlas.... vad gäller vatten så visst vilken idiot kan koppla rör, vilken idiot som helst kan spika hus, vilken idiot som helst kan koppla telefonen, vilken idiot som helst kan skruv apå en bil, vilken idiot som helst kan snickra en hemsida, vilken idiot som helst kan lägga upp en budget, vilken idiot som helst kan operera en annan frågan är bara hur bra resultatet blir eller kostnaden för att uppnå ett fullgott resultat är.... eller är jag helt ute å cyklar....nej jag vil nog inte tro det... proffesioner finns av en anledning.....

Föreskrifterna säger så här:

Arbete som får utföras av annan än elinstallatör
4 § Följande arbeten får utföras av annan än elinstallatör. Den som utför
eller ansvarar för åtgärderna skall ha erforderlig kännedom om gällande
krav för respektive åtgärd. Den ansvarige skall lämna erforderlig instruktion
och information om de risker som kan föreligga från elektrisk säkerhetssynpunkt
och om hur arbetet skall kontrolleras innan den berörda anläggningen
eller anordningen tas i bruk.
1. Utbyte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16A, 400 V vilka ingår
i fast installerad anläggning, dock inte inom utrymmen med explosiv
miljö.
2. Utbyte av ljuskälla, t.ex. glödlampa och lysrör, proppsäkring, knivsäkring
och liknande förbrukningsmateriel.
3. Fast anslutning och utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen
i bostäder.
4. Utförande, ändring eller reparation av anläggning som ingår i skyddsklenspänningskrets
med nominell spänning högst 50 V, effekt högst 200 VA
och ström begränsad av säkring högst 10 A eller annat överströmsskydd
med motsvarande skyddsverkan, dock inte inom utrymmen med explosiv
miljö.
5.Tillfällig anslutning eller losskoppling av maskin, apparat, bruksföremål eller
annan anordning i laboratorium, provrum eller på liknande plats för utbildning,
försöksverksamhet, provning eller kontroll.
6. Förläggning av värmekabel eller värmefolie i golvvärmeanläggning för
skyddsklenspänning med nominell spänning högst 50 V, dock inte inom utrymmen
med explosiv miljö.
Råd För arbete som berör tillfällig anläggning gäller föreskriften i 3 § .
Med bostäder i punkt 3 avses inte allmänna utrymmen i flerbostadshus.
ELSÄK-FS
1999:4


Har läst någonstans (vet inte var just nu!) att det inte finns något fall av fällande dom vad det gäller olovligt elinstallationsarbete.
Vid t.ex. olovlig kraftavledning som det blir fällande dommar i ganska ofta så skulle det samtidigt kunna åtalas för olovligt elinstallationsarbete om inte den som kopplar förbi mätaren är behörig, men detta gör man inte.
Så det är väl upp till var och en att bedömma hur man gör!

\\Behörighet ABL
 
LeoBalk skrev:
Likt sotningsmonopolet har reglerna mest blivit ett verktyg för att säkra en yrkesgrupps försörjning. Därför bedriver de en extrem skrämselpropaganda för sin yrkeskårs syften.
Kvalificerat skitsnack!

Att en yrkeskår skulle ha makt att styra över ett statligt verk bara för att man ska fortsätta att kunna tjäna pengar är ju befängt!

För det första så är reglerna för behörighet EU anpassade, vilket innebär att i princip likadana regler gäller i hela EU.
Det är alltså så (enlig din mening?) att elektriker i hela europa har duperat alla länders regeringar och även EU parlamentet för att kunna få igenom sin "skärmselpropaganda"!
Detta måste ju vara ett jättescoop för nyheterna!!!
Konstigt att vi inte har sett något om detta.

Allvarlig, tror du på detta själv?

Om du har en bra ide på hur reglerna skall utformas så är det ju bara för dig att kontakta Elsäkerhetsverket och lägga fram din briljanta plan!
Det måste ju vara bättre än att du sitter här och ömkar dig över dom "dumma" regler som finns!

Gör något konstruktivt istället för att sprida en massa skit!
 
Den (el-) spiken visste visst var den tog ... ;D Rena högspänningen i i villorna, och då blir det direkt livsfarligt  ;D

Lessen att jag i farten skrev 220 V i stället för 400 V. På ABB jobbade jag nämligen med spänningar som var 100 - 1000 ggr större än dessa, men var likväl inte tillåten jobba med dessa låga "livsfarliga" spänningar, före de skulle "kvalificerade elektriker" sköta. Jag var (då !) inte "behörig", trots att risken för gnistor och överslag från 200 000 V än är så mycket större än 400 V  ;D

Kommentarer i övrigt överflödiga.
 
sverre skrev:
Gör något konstruktivt istället för att sprida en massa skit!
Jag tycker att detta var det bästa i denna länk ! ;D
go sverre 8)
 
Visst finns det många som "vet" vad dom gör, men det är ju inte samma sak som att det inte behövs regler!

Om man tar t.ex. ett bostadshus/vill som du ska köpa och den du köper det av hävdar att "jag kan och har gjort allt själv", får du då 10 års funktionsgaranti på den egenhändigt gjorda installationen av denna person?

Skulle du köpa det huset?

Vad säger försäkringsbolaget?

Om en person hävdar att han kan flyga Boeing 747 för det har han gjort tusentals timmar på simulatorn i datorn, ska han då få flyga ett riktigt plan med passagerare?

När andra människor kan bli drabbade av dom fel som görs av en yrkesvekrsam så anser jag att det måste finnas någon form av styrande regler, sedan spelar det ingen roll vilket yrke det gäller.
Det är ju ett sätt att så långt det är möjligt skydda tredje person.

Hur ni ska lösa det i eran anarkistiska värld vet jag inte, inte heller hur ni ska ta erat ansvar om det händer något.

Men som jag hade förväntat mig så kom ju inget konstruktivt svar från dig denna gång heller, bara mer skitsnack.

Jag blir mer och mer övertygad om att det bara är den svenska avundsjukan som visar sitt mest korkade tryne. " Varför får han, och inte jag, jag kan ju också!"

Som jag skrev tidigare så är inte risken så väldigt stor att någon blir fälld för Olaga installationsarbete, så känner du för att pula, Keep on, jag skiter i vilket.

Det finns ju även Begränsad behörighet om man vill följa reglerna, och med ditt gedigna kunnande kan ju det inte vara svårt att få åtminstone det!

Jag skulle även villja ha lite information om hur organisationen (för en sådan borde väl finnas!) ser ut för El-skråets makt-styre i Europa.
Jag har aldrig sett det, men du verkar ju väl insatt i hur det går till, så en detaljerad redogörelse hade varit mycket intressant!

Men även denna fråga viftar du väl bort med att återigen påvisa hur duktig du är och hur rätt du har utan att komma med något konkret!
 
Husbyggarn skrev:
Håller med LeoBalks inlägg till 100%.
El är livsfarligt om man inte vet vad man sysslar med!

En hemmapulares jobb är lika bra/säker (om inte bättre) och alla gånger snyggare än en dålig elektrikers! Alla inramade intyg & bevis till trots så är det inte det som väger tyngst...
Av de orden ovan kan man beskriva den här stjärnan rätt lätt 8)

1. Är alla gånger en riktig hemmapulare själv.
2. Har ett ego som är större än hans vardagsrum.
3. Har absolut ingen respekt för EL eller nån av dennes följder
4. Jag skulle säkert inte våga gå in i hans hus utan gummistövlar ;D
 
Visst finns det många som "vet" vad dom gör, men det är ju inte samma sak som att det inte behövs regler!
Det är det väl knappast någon som har proppsat för.

Vad man skulle vilja se är en rimlig möjlighet för privatpersoner att åtminstånde få rättigheter att hantera elen i sitt hus. Naturligtvis skall det till någon form av kurser, praktik och licensiering.

Jag skulle vara nöjd om det enbart gällde max 400V, egen villa och efter inkommande ledningen till centralen eller liknande.

Även BB1 kräver ju 2 års praktik under överseende av behörig elektriker.

Det som jag finner frustrerande är att jag är helt övertygad om att jag med en kortare kurs hade klarat detta, vilket är omöjligt. Dock får jag byta bromsrör och annat på min bil utan att någon ens tänker tanken på att detta borde vara förenat med viss fara (och säkert större än elen i mitt hus).
I en logisk värld hade naturligtvis ingen fått ändra eller göra tillägg på fast installerade delar i sin bil heller. Själv lämnar jag alltid in bilen om det skulle vara något. Skulle aldrig falla mig in att mecka med den själv.

Och visst finns det yrkeskårer och intresseorganisationer som allt som oftast styr statliga verk dit de vill för att gynna sina egna intressen och inkomster.
 
TLovskog skrev:
Det som jag finner frustrerande är att jag är helt övertygad om att jag med en kortare kurs hade klarat detta, vilket är omöjligt. Dock får jag byta bromsrör och annat på min bil utan att någon ens tänker tanken på att detta borde vara förenat med viss fara (och säkert större än elen i mitt hus).
I en logisk värld hade naturligtvis ingen fått ändra eller göra tillägg på fast installerade delar i sin bil heller. Själv lämnar jag alltid in bilen om det skulle vara något. Skulle aldrig falla mig in att mecka med den själv.

Och visst finns det yrkeskårer och intresseorganisationer som allt som oftast styr statliga verk dit de vill för att gynna sina egna intressen och inkomster.
Som jag skrev tidigare, vill man göra något åt det så är det bara att knåpa ihop en kursplan på dylik kurs och prata med dom på elsäkerhetsverket, där det kan göra nytta.

Framföra sin frustration på regler i forum som detta leder väl ingenstans?

Vad det gäller bromsrören på bilen så kan man ju fundera på var felet ligger där?
Jag kan bara konstatera en sak!
Inte ligger felet i gällande starkströmsföresktrifter iallafall!!
 
Hmm. Nej diskuttera detta i ett forum var tydligen inte heller möjligt, utan en massa spydigheter. Nåja, kan man bara se saken från ett håll, så kan man bara.

Fick man för man försökte hålla en hövlig ton.

Självklart blir det ingen ändring om man enbart dryftar det här, men diskusionen kan väl få fortgå ändå. Det är ju den stora vitsen med ett fora av detta slaget. Själv så har jag tagit upp detta i olika politiska fora, dock till ingen nytta än så länge.
 
Det här var ju en kul tråd, tänk vad den svenska avundsjukan tillsammans med jantelagen kan ställa till med. Nää grabbar, kom igen när ni har byggt ett eget elverk, gärna med udda lösningar för det är händighet det här landet behöver, inte fler lagar och regler. Bygg det gärna av udda material, det gjorde jag och det funkar skitbra, eller vad sägs om en gammal släpringad motor till en höfläkt från 1953, div, delar från en gammal bil och egenhändigt hopknåpat styrsystem.
Om nå´n tror att jag ljuger så kan jag bara meddela att det gör jag INTE. Det är produktionen som är det knepiga, inte distributionen.
 
*funderar* Kan man inte förbjuda sockerbitar i alla fall så man slipepr de allra värsta avarterna? *flin*

/Kent
 
Ja, eller så förbjuder man kronljuskontakter och kopplingsdosor så blir det samma stuk på utförandet vem som än gör installationen. På landet kan man ju köra med hässjelina i stället för kabel, det gjorde dom ju alltid förr,,,,,,,,,,
 
sverre skrev:
Vad det gäller bromsrören på bilen så kan man ju fundera på var felet ligger där?
Jag kan bara konstatera en sak!
Inte ligger felet i gällande starkströmsföresktrifter iallafall!!
::) Dagens sämsta inlägg alla kategorier!! >:( ;)
 
Bob_the_builder
TLovskog skrev:
Dock får jag byta bromsrör och annat på min bil utan att någon ens tänker tanken på att detta borde vara förenat med viss fara (och säkert större än elen i mitt hus).
I en logisk värld hade naturligtvis ingen fått ändra eller göra tillägg på fast installerade delar i sin bil heller.
Den här parallellen är ju faktiskt relevant, men kanske farlig att dra... Rätt vad det är så dyker det upp behörighetskrav för att få reparera de delar av bilen som har trafiksäkerhetspåverkan (alt. krav på ny kontrollbesiktning efter varje dylikt ingrepp). Storebror är inte alltid konsekvent...
 
Husbyggarn skrev:
1. Fel. "Alla gånger" ska vara "till nöds". Jag vet hur allt ska vara (jobbar som elprojektör för 17!)

4. Möjligen för att det skulle vara ostädat då. -Men elanläggningen, den lär nog både vara snyggare och säkrare än tillomed Sherlocks egna...?!
Bara för man är elprojektör behöver man inte veta vilken hand man ska hålla hammaren i :p

Vad är det jag hör ! passa dej, jag kommer med med mitt sherlock förstoringsglas o synar dej totalt 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.