S
papegoj tång är jätte bra om man gör kaklar hemma-
man böhöver bara ett kakelskär/knäck.

själv lånade jag verktyg från firman(enda felet med det var att jag gjorde rent verktygen för mycke.
så vi hade en hylla av fina spadar och fixkamar som murarna hade slängt i metall containern.
(ihop sparade pengar? ja. cirka 10.000kr)

Mikael_L
vojma skrev:
Mikael_L: Jag har också kört med LIPs fix. Har du observerat att man ska efterblanda fixet ca fem minuter efter man har blandat det? Jag missade detta i början och fick ett alldeles för tjockt fix som bara krullade sig.
Jo, det har jag läst.
Men det kan ändå ligga något i det, om det nu är väldigt viktigt. ty jag har säkert slarvat lite med både 5 minuter, det kanske bara fått gå 2-3 minuter. Och kanske inte heller vispat så väldigt ordentligt andra gången. Men i morse, med fixet som blev bättre vet jag att det dels fick gå minst 5 minuter mellan vispningarna (jag drack kaffe där mellan :)) och sen vet jag att jag vispade rätt ordentligt, det bara blev så.

Så jag fortsätter väl med det då, väntar 5-10 minuter, samt ger det en ordentlig omgång med vispen andra gången.

Det finns ju speciella sättstöd som man använder och lägger en rätstock/rak bräda på så man kan börja med första hela raden och sedan bygga sig uppåt med Hjälp av snöre... Och till sist sätta den mot golvet. :)

Mikael_L
Jag sågade en remsa av OSB-skiva lite smalare än vad första skiftet ska vara.
Sen la jag den på golvet mot väggen och pallade med lite vad jag hade, någon remsa masonit och dyl i varje ände till jag nått exakt rätt höjd och i våg.
Sen la jag två träklossar mot och en kartong kakel bakom klossarna, så jag tryckte skivan ordentligt mot väggen.
Och nedersta skiften sätter jag sen, medan jag kapar varje platta exakt.

• bh-120428-01.jpg
Se bara till så att skivan är rak!
Jag fick plocka ner en vägg som en hemmafixare hade gjort och kakla resten av badrummet :)
Extra noga är det om man kör med kryss och stora plattor

Mikael_L
Ja precis. Man kan ju ta fabrikskanten på skivan uppåt, märk upp bara så man inte tappar bort vilken som är den fina kanten.
Själv sågade jag med sänksågen, så det blev nog ganska rakt. :)

Såg en som hade skruvat upp sin stödbräda, då förlorar man lite tanken med tätskiktet känns det som...

stefan n: sätter man bara en lapp över och tätskiktar så är det egentligen ingen fara, men man bör undvika det

Nackdelen med OSB är risken att den böjer sig...

Förr, när jag körde med stöd och bräda använde jag en bit av hård ek som höll sig rak bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.