3 886 läst · 38 svar
4k läst
38 svar
Vad lägga på fixet med ?
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Själv ritar jag som sagt efter snusdosan och kör spår korsvis ner i plattan och till linjen och sen spårar jag i plattans yta efter linjen med vinkelslipen.
Sen är det bara att knacka bort bitarna och finslipa med slip och papegoja...
Sen är det bara att knacka bort bitarna och finslipa med slip och papegoja...
http://www.byggahus.se/attachment.php?attachmentid=34196&stc=1&d=1260551780bsba skrev:
En kakelborr är det enda du behöver men om du planerar ordentligt så kan du få de flesta hål mellan 2 fogar och då klipper du bara hålen med en hovtång eller kakeltång. Papegoj tång är bara en leksakstång.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Just det där går inget bra för mig ...v-g skrev:
Vad gör jag fel? Det blir inte alls långa fina rillor, inte överallt i alla fall. Det brukar bli allt från enkrona-stora till knytnävsstora områden där inte fixet sitter kvar som fina rillor på väggen.
Ibland blir det knappt något kvar, ibland är rillan lite "skadad" dvs inte fullt så mycket fix som det ska vara. Och ibland hänger "kapade rillor" fast på väggen och ser liksom ut som fluglarver.
Jag har en bild i kameran, men har ingen kortläsare här just nu, så jag försöker beskriva istället.
Vad gör jag fel?
Ska fixet vara tjockare, tunnare? Ska jag luta kammen på något vis, byta till teflonbelagt titankam eller ...?
Att hålla på och pillra och dra ut igen, och dra om, och dra ut ännu en gång och sen dra om osv, är det som tar absolut mest tid i kaklingsarbetet just nu ...
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Låter som du har rent för torrt fix för då blir det precis som du beskriver det...
Följer man blandningsskrifterna så blir det oftast så man sen bara kan hänga plattorna på väggen utan stöd och snöre... och sätta på frihand...
Satte själv ett badrum senast i måndags... 20kvm väggyta på 6 timmar utan snöre
Då kände man sig jäkligt nöjd.
Följer man blandningsskrifterna så blir det oftast så man sen bara kan hänga plattorna på väggen utan stöd och snöre... och sätta på frihand...
Satte själv ett badrum senast i måndags... 20kvm väggyta på 6 timmar utan snöre
Då kände man sig jäkligt nöjd.
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
He he... hade jag haft tid så...Mikael_L skrev:
Just nu har jag kört 16-18 tim om dygnet i tre veckor och har en lika jäklig vecka till då jag både ska sköta jobb och renovera hemma.
En liten köksrenovering blev "helahusetrenovering"...
Idag åker det gamla köket ut och det nya kommer om ett par timmar och sen ska det upp, granit ska läggas, köket kaklas och målaren är i full gång här så nästa fredag ska i princip allt vara igång är det tänkt
Sen ska jag andas lite... hahaha
Skumt att det då blir så för dig men skvätt i lite extra vatten då.
Jag har jobbat mycket med LIP innan men deras fix tycker inte jag där är så bra häng i samtidigt som jag insett att det är förhållandevis dyrt jämfört med många andra.
Nu kör jag med bostik som ligger på 15kg säckar bara och en sådan säck ska blandas med 4,5 liter vatten och det var perfekt till golvläggningen men till väggarna fick jag ta 3dl mindre vatten och det blev sjukt bra häng i det då... utan att fixet för den sakens skull var för torrt.
Menar du att gå ner till det vanliga 50timmar/vecka -tempot?Paul-Staffanstorp skrev:
Jag ska prova med aningens mer vatten, men det blir antagligen precis som du säger, dåligt häng. Det känns inte speciellt jättestabilt ens nu, typ. :|Skumt att det då blir så för dig men skvätt i lite extra vatten då.
Jag har jobbat mycket med LIP innan men deras fix tycker inte jag där är så bra häng i samtidigt som jag insett att det är förhållandevis dyrt jämfört med många andra.
Nu kör jag med bostik som ligger på 15kg säckar bara och en sådan säck ska blandas med 4,5 liter vatten och det var perfekt till golvläggningen men till väggarna fick jag ta 3dl mindre vatten och det blev sjukt bra häng i det då... utan att fixet för den sakens skull var för torrt.
Men ska jag arbeta mer med fixet efter jag börjat stryka ut det på väggen?
Just nu drar jag bara ut så det täcker, och slutar direkt då och fortsätter med nästa område eller moment.
Kör du med Bostik tätskikt också, numera?
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
He he... ja , eller snarare 60 timmars veckor
Har börjat köra med bostiks sortiment nu därför att en gammal säljare som är superbra har bytat arbetsställe och de säljer inte LIP där och hon är så bra så det var viktigare än vilket märke jag jobbar med...
Lycka till och hoppas det går bra.
Har börjat köra med bostiks sortiment nu därför att en gammal säljare som är superbra har bytat arbetsställe och de säljer inte LIP där och hon är så bra så det var viktigare än vilket märke jag jobbar med...
Lycka till och hoppas det går bra.
Hur går det för dig? Får du upp plattorna?
Jodå, men jag har bara hunnit nästan en vägg.
Inte riktigt Paul-tempo här, mao. :|
Men ang fixet.
Jodå, det jag blandade idag blev bättre.
Jag blandade stenhårt efter anvisningen, eller möjligtvis ett par matskedar vatten extra, absolut inte mer.
Jag tänkte att det är bättre och lättare att pytsa i lite mer vatten ifall att.
Och redan när jag blandat det så kände jag att det var lite lösare än det jag gjorde i går kväll, det som jag sen hade sådana problem med.
Och nu gick det klart mycket enklare att dra fina rillor. Även om det krånglade lite nu också, men inte alls i samma grad.
Och jag tyckte jag blandade noga igår, men jag måste alltså ha missat lite ändå.
Men jag hade dock samma erfarenhet av svårighet att dra ut det snyggt när jag la golvet, så jag började ju helt klart misstänka att det var något handhavandefel.
Inte riktigt Paul-tempo här, mao. :|
Men ang fixet.
Jodå, det jag blandade idag blev bättre.
Jag blandade stenhårt efter anvisningen, eller möjligtvis ett par matskedar vatten extra, absolut inte mer.
Jag tänkte att det är bättre och lättare att pytsa i lite mer vatten ifall att.
Och redan när jag blandat det så kände jag att det var lite lösare än det jag gjorde i går kväll, det som jag sen hade sådana problem med.
Och nu gick det klart mycket enklare att dra fina rillor. Även om det krånglade lite nu också, men inte alls i samma grad.
Och jag tyckte jag blandade noga igår, men jag måste alltså ha missat lite ändå.
Men jag hade dock samma erfarenhet av svårighet att dra ut det snyggt när jag la golvet, så jag började ju helt klart misstänka att det var något handhavandefel.
Mikael_L: Jag har också kört med LIPs fix. Har du observerat att man ska efterblanda fixet ca fem minuter efter man har blandat det? Jag missade detta i början och fick ett alldeles för tjockt fix som bara krullade sig.
Jag blandar numer på fri hand tills jag tycker att fixet har en lämplig koncistens, som en gröt ungefär. Sen väntar jag 5-10 minuter, blandar igen och eventuellt kompletterar med lite vatten/pulver.
I och med att jag inte har någon fuktspärr på väggarna kunde jag montera upp en regel under andra skiftet. Annars brukar jag sätta första raden och låta den ta fast ordentligt innan jag sedan jobbar mig uppåt.
Jag blandar numer på fri hand tills jag tycker att fixet har en lämplig koncistens, som en gröt ungefär. Sen väntar jag 5-10 minuter, blandar igen och eventuellt kompletterar med lite vatten/pulver.
I och med att jag inte har någon fuktspärr på väggarna kunde jag montera upp en regel under andra skiftet. Annars brukar jag sätta första raden och låta den ta fast ordentligt innan jag sedan jobbar mig uppåt.