gäst skrev:
Runt hörnet finns det mycket bättre och billigare teknik som bygger på IEEE 802.15.4, det vill säga Zigbee/Thread, kolla IKEA:s produkter!
Jag tycker också det verkar mycket smidigare att köra trådlöst med en traditionell elinstallation. Enklare att konvertera befintliga installationer också.

Med IoT (Internet of Things) i full framfart kommer inte heller trådburen styrning av saker som musikanläggningar och värmesystem vara nödvändigt, alla produkter ansluter redan direkt till ditt trådlösa nät och kan styras av valfri programvara på t.ex. din telefon.

bara jag som älskar spottar!?? Så skönt att slippa jaga lampor/armaturer som är omöjliga att hitta snygga iaf...

lysrör fungerar väl ok i garaget, men hade inte gnällt om taket va fyllt med spottar där heller

G
Det finns problem med trådlösa implementationer. Har tex själv IKEA:s trådlösa LED-Kökslampor och irriterar mig något fruktansvärt att de endast fungerar som de ska säg 30% av gångerna jag trycker på knappen för på/av.

Dvs när jag vill stänga av samtliga lampor är det mer än hälften av gångerna som en av 5 lampor som inte släcks varpå jag måste trycka 2 gånger till för att tända alla lampor igen och släcka igen varpå någon annan lampa inte uppfattade släcksignalen denna gång - repeat ad nauseum!

Om du har en eller kanske 2 lämpor bara så försvinner nog problemet.

G
2433711 skrev:
Jag skulle rekommendera typ en lösning från Philips Dimmlight eller Copmpare-IT. Eller en Plejdllösning. KNX är för dyrt och svåra att omprogrammera.
Compare it är rena rama.... ja.... :)

Ska man jämföra päron med päron så är Dupline från Carlo Gavazzi rätt motståndare. Enklare och billigare.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vad är bilen värd om några år. Är det en relevant och bra jämförelse

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Deltaett skrev:
Vad är bilen värd om några år. Är det en relevant och bra jämförelse
Jag antar att du syftar på mitt första inlägg?

Det var mest tänkt som en observation av att underlaget till en artikel om KNX vs. konventionell elinstallation kanske blir lite lustig när man blandar in spottar för 84 000 kr...

Jag skulle personligen värdera en gammal bil till mer än massor med infällda spottar som bara är fult.

Hullefar skrev:
Med IoT (Internet of Things) i full framfart kommer inte heller trådburen styrning av saker som musikanläggningar och värmesystem vara nödvändigt, alla produkter ansluter redan direkt till ditt trådlösa nät och kan styras av valfri programvara på t.ex. din telefon.
Förutom de begränsningar vi redan dras med idag på den trådlösa fronten (halv duplex, för lite kanaler, störningar från andra enheter o.s.v) så lär vi ha befolkat ett annat solsystem innan tillverkarna kunnat enas om en gemensam standard, något som kommer krävas för att produkterna ska kunna "styras från valfri programvara".

Tokslut skrev:
lysrör fungerar väl ok i garaget, men hade inte gnällt om taket va fyllt med spottar där heller
Jag tänkte så tills jag började inse hur sanslöst många spottar som behövs för att ersätta ljusflödet från ett lysrör i ett praktiskt rum som ett garage.
Spottarna jag har i mitt kök är på 300 lumen. Vad är en lysrörsarmatur med två 36 watt T8-rör på? 6000-7000 lumen? Det blir många spottar och kronor för att ersätta det. :(

Problemen som idag redan finns med KNX är att installationselektrikern håller på programmeringen och att du därmed är låst till denne. Avvecklas dessutom deras verksamhet så kan du hamna i sitsen att ingen vet hur programmeringen är gjord.

En annan aspekt är framtidssäkringen, är den komponent du vill utöka med / eller byta ut om tio år kompatibel med ditt KNX-system från idag.

Risken är att det du sparar in i installation kommer som en högre underhållskostnad längre fram.

K
Fast installatören äger inte programmeringen, utan det gör du som slutkund som betalt denne för att utföra programmeringen. Programmering skall alltid överlämnas till slutkund och jag känner nog inte ett enda fall där någon håller på programmeringen. Att ingen vet hur programmeringen är utförd är att ta i, men det är klart, i större komplexa och då menar jag komersiella byggnader där man anväder mycket vilkor och logic med hjälp av ett gäng PLC'er från Wago så krävs det i regel en "riktig" systemintegratör och inte en "vanlig" elektriker, men på villa-sidan bör alla installatörer som jobbar med KNX lyckas.

KNX är en standard för informationsöverföring för att få stämpla produkten med KNX logga, så krävs det att produkten genomgår en certifiering. Dina produkter kommer gå att byta ut i framtiden, precis som man kan byta ut KNX komponenter från början av 90 talet med nya idag, det är ju det som är det fina med en fabrikantsoberoende standard. Värre kan det vara om man satsar på ett märkesspecifikt system som inte är öppet.

Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
G
TJaktis skrev:
Problemen som idag redan finns med KNX är att installationselektrikern håller på programmeringen och att du därmed är låst till denne. Avvecklas dessutom deras verksamhet så kan du hamna i sitsen att ingen vet hur programmeringen är gjord.

En annan aspekt är framtidssäkringen, är den komponent du vill utöka med / eller byta ut om tio år kompatibel med ditt KNX-system från idag.

Risken är att det du sparar in i installation kommer som en högre underhållskostnad längre fram.
Jaktis, du besannar verkligen min bild av forum. Jag har länge lovat mig själv att inte svara i något forum oavsett om det gäller banåkning med hoj eller nyttan med att bevara bilen SAAB,,,men nu kunde jag fan inte hålla mig undan.

Den som bygger ett hus brukar ha förstånd att avkräva någon form av dokumentation, en sk relationshandling.
Enligt min mening är filen från programmet man driftsätter KNX med en relationshandling som tillhör den nya ägaren av ett system driftsatt med PC.
Just det att systemet är driftsatt med PC borgar ju för att man får en klar och ordentlig dokumentation och spårbarhet i vad som gjorts. Men det kräver en viss noggrannhet vad det gäller datalagring, samma sak som om man har ett viktigt word-dokument, eller bilder på barn och familj.

Jag har själv driftsatt 100-tals KNX-system (med början år 2000). Jag har alltid lämnat ifrån mig en relationsfil till de som blir ägare av huset, ibland har det blivit deras framtida elektriker.
Ibland stöter jag dessutom på argumentet att KNX är svårt eftersom man behöver PC, min följdfråga brukar bli om dom har en bankbok kvar?
Programmet man driftsätter med är enkelt, det är inte programmering...det är inställning och förbindning av produkter. Dessutom är det inte dyrt, visst 10 000 är pengar och roligare kan man ha för 10 000...men man kan driftsätta alla KNX-produkter som någonsin tillverkats och alla som kommer att tillverkas från massor av leverantörer för 0,2 % av budgeten på en 5 miljonerskåk. Du kan använda i alla hus i hela världen som har KNX och alla som kommer att ha KNX i alla framtid.

Eftersom jag sysslat med KNX så länge så vet jag dessutom att kompabiliteten i framtiden är väldigt trygg, jag har kompletterat hus med nya produkter sedan länge (15 år) och är ganska säker på att jag kommer kunna göra det i alla fall 15 år till. Vad jag däremot varit tvungen att göra vid några tillfällen är att byta hela system som inte varit baserade på en standard som KNX, eftersom någon opportun tillverkar kommit på något som dom säger vara enklare, billigare, och bättre än KNX. Numera blir jag alltid väldigt skeptisk till tillverkare som lanserar system dom är ensamma om. Dom kunder som fått veta efter 5 år att tillverkaren inte längre tillverkar, supportar, utvecklar eller ens finns kvar blir inte glada, snacka om dyrköpta lärdomar.

KNX är inte speciellt sexigt, aktörerna i Sverige inte speciellt vakna jämfört med övriga EU, driftsättningsprogrammet inte snyggt... men likväl är det bästa vi har haft de senaste 20 åren för fastighetsautomation...och förmodligen de kommande 20 åren.
Det beror på bredden av tillverkare, över 400 st nu, allt ifrån drakar som Siemens och ABB till små nischade utvecklingsföretag. KNX var uppkopplingsbart innan modebegreppet IoT var sagt på Södermalm första gången och massor av gränssnitt gentemot andra system droppar in hela tiden.

Jag blir inte speciellt imponerad av nya system längre, det som imponerar är när det droppar in nya smarta KNX-produkter. Det är ju smartare att satsa på produkt på en marknad med en installerad bas globalt än att harva runt i Sverige med ett compare(SK)IT-system eller pluggar i vägguttagen.

Nu fan tog jag min forum-oskuld ordentligt.

• Gilla
Kitboga och 1 till
  • Laddar…
Jaktis, du besannar verkligen min bild av forum. Jag har länge lovat mig själv att inte svara i något forum oavsett om det gäller banåkning med hoj eller nyttan med att bevara bilen SAAB,,,men nu kunde jag fan inte hålla mig undan.
- Jag vet inte hur och på vilket sätt jag besannar din bild av forum. Men du beskriver din vardag medan jag beskriver min vardag.

Jag har varit ute på garantibesiktningar av kommersiella byggnader där funktionen är allt annat än hundraprocentig. Strömställare vars funktion inte fungerar, man kan tända men inte släcka eller vice versa. Närvarostyrningar som inte fungerar som tänkt etc. etc. KNX kan fungera jättebra, men det finns också exempel på anläggningar som inte fungerar som de är tänkt. Och att inte diskutera att det finns problem med en teknik oavsett om det är värmepumpar, knx eller SAAB är i mina ögon fel. Att sen anläggningarna jag beskriver har sina problem beroende på att det inte var en systemintegratör som har driftsatt anläggningen är för mig okänt. Eventuellt så har elfirman helt enkelt gjort ett dåligt jobb pga tidsbrist.

Jag har själv driftsatt 100-tals KNX-system (med början år 2000). Jag har alltid lämnat ifrån mig en relationsfil till de som blir ägare av huset, ibland har det blivit deras framtida elektriker.
- Jag har kommit ut i fastighet efter fastighet där ansvarig elentreprenör håller på programmeringen eftersom "det finns risk att vi som kund skulle ställa till det med deras programmering och att de därför inte kan uppfylla sina garantiåtaganden". Nu jobbar jag inte med mindre fastigheter, men jag skulle bli förvånad om inte det argumentet förekommer gentemot privatpersoner också. All heder till dig som lämnar över relationsfilen.

Problemet finns fortfarande om inte alla gör det och att firmor kan gå omkull med den risken att information försvinner. Och vem vet, vi kanske har hjälpt någon som vill ha knx hemma att se till att verkligen kräver en relationsfil genom att gnabbas?

Eftersom jag sysslat med KNX så länge så vet jag dessutom att kompabiliteten i framtiden är väldigt trygg, jag har kompletterat hus med nya produkter sedan länge (15 år) och är ganska säker på att jag kommer kunna göra det i alla fall 15 år till.
- Jag vet inte, men när jag hör en elektriker själv uttrycka att de ibland har svårt att hitta kompatibla produkter för att komplettera befintliga anläggningar. Vad ska jag göra mer än att tro honom. Du kan säkert ha rätt.

Allt gott och välkommen till forumvärlden :)

Så om jag förstått detta rätt nu så hänger framtida kostnader och eventuella "omprogrammeringar" på en sorts källkodsfil som slutkunden ska förvara? I ett smart system skulle programmeringen lagras i huvudenheten, både som skarp källa och backup, sen skulle det vara upp till slutkunden att ta backup på backupen.
Jag kan tänka mig en massa anledningar till att man INTE förlitar sig på att varken slutkunden eller elektrikern har kvar filen. Huset kan säljas och kunden ska komma ihåg att lämna över filen till nya ägaren, elektriker som går omkull/lägger ner ska komma ihåg att dela ut filerna till nya ansvariga och lagringsmediet ska vara intakt om många år.
Det behövs inte många barn för att både dator och lagringsmedier ska börja må dåligt. Kör man sen Windows så är risken överhängande att datorn har formaterats flera gånger.

Jag får en lite småknepig känsla i kroppen när jag tänker på att något som kostar 10 000 idag att genomföra ska vara beroende av en fil för att att inte behöva göras om i framtiden till en likvärdig kostnad. Även om det "bara" är 0,2% av totalkostnaden av fastigheten.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Det är en konfigurationsmjukvara du behöver och som brukar ligga i det häradet kostnadsmässigt. Med den gör du sen din setup av anläggningen det är som nämnts knappast något man kan kalla programmering.

I normalfall inte många timmar där om den som gör det är rimligt van Och har du mjukvaran själv är det bara att fixa till det man önskar eller bygga fler anläggningar. Däremot tycker jag systemet är om inte 1890 så åtminstone 1950-60 tals centrala kontaktorställverk med korskoppling från dåtida industri. Särskilt med tanke på hur absurt det ofta används med all dragning av tråd till centrala punkter.

Jag har automatiserat all belysning, HVAC, kameraövervakning, styrning av ljud- och hemmabiosystem, larm och lås med hjälp av Z-wave och 2 st Amazon Echo och 2 st Harmony fjärrkontroller. Alltihop har inte ens kostat 40 tkr.

Varför ens fundera på KNX?

G
Squall Leonhart skrev:
Så om jag förstått detta rätt nu så hänger framtida kostnader och eventuella "omprogrammeringar" på en sorts källkodsfil som slutkunden ska förvara? I ett smart system skulle programmeringen lagras i huvudenheten, både som skarp källa och backup, sen skulle det vara upp till slutkunden att ta backup på backupen.
Jag kan tänka mig en massa anledningar till att man INTE förlitar sig på att varken slutkunden eller elektrikern har kvar filen. Huset kan säljas och kunden ska komma ihåg att lämna över filen till nya ägaren, elektriker som går omkull/lägger ner ska komma ihåg att dela ut filerna till nya ansvariga och lagringsmediet ska vara intakt om många år.
Det behövs inte många barn för att både dator och lagringsmedier ska börja må dåligt. Kör man sen Windows så är risken överhängande att datorn har formaterats flera gånger.

Jag får en lite småknepig känsla i kroppen när jag tänker på att något som kostar 10 000 idag att genomföra ska vara beroende av en fil för att att inte behöva göras om i framtiden till en likvärdig kostnad. Även om det "bara" är 0,2% av totalkostnaden av fastigheten.
Du har missuppfattat vissa detaljer, tänk inte källkod...tänk vilket annat windowsprogram som helst som du behöver en program och fil till. När elektrikern, integratören, driftsättaren, svågern, eller vem som gör det, har ställt in produkterna som dom ska fungera så levererar han detta till sin kund som en fil. Filen kan vem som helst som köpt programvaran öppna och bygga vidare på.

Ok, 10000 eller 0,2% av 5 000 000...det är ganska ointressant, ett proffs i elbranschen som använder programmet dagligen tänker inte så. För honom är det en verktygsinvestering som vilken annan, det finns dessutom proprietära system som man antingen måste köpa driftsättning från tillverkaren av eller köpa programvaran för det dubbla. 10000 för en programvara är småpengar i dagens läge.

Vill man inte bekosta programvaran själv så kan man ju köpa tjänsten från ett proffs, det lär ju iofs kosta mer än 10000...men kan ändå lönar sig. Man får ju vad man betalar för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.