U
413 är ju angiven cop 2.68 vid -7/35
Vad står det i din kalkyl att det räknar på för framledningstemperatur? Det påverkar också COP
 
U Utsliten och utdömd skrev:
413 är ju angiven cop 2.68 vid -7/35
Vad står det i din kalkyl att det räknar på för framledningstemperatur? Det påverkar också COP
ja, och det är inte många dagar det är -7 i sthlm. Framförallt inte på Vp-kalkylernas normalår. Jag försöker mest förstå hur de räknat och vad de säger :)

Här är datan som de räknat på.

Tabell med nuvarande förutsättningar och beräkningsdata för ny värmepump i en villa, inkluderande uppvärmd yta och energiförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U
De anger i faktabladet COP vid -7 samt 7 och framledningstemperatur 35 grader. Vid ökad framledningstemperatur sjunker effektiviteten på pumpen. I din kalkyl har de dragit upp framledningstemperaturen till 55 grader vilket sänker COP.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
De anger i faktabladet COP vid -7 samt 7 och framledningstemperatur 35 grader. Vid ökad framledningstemperatur sjunker effektiviteten på pumpen. I din kalkyl har de dragit upp framledningstemperaturen till 55 grader vilket sänker COP.
Tack för infon.
Jag har gamla radiatorer (typ gjutjärn) med stor yta och med 22mm rör (två rörsystem), trodde det var drömmen för LVVP så man kunde hålla låg framtemp? vid vilken typ av byggnad har man 35 graders framtemp och varför räknar man på 55 hos mig ?
 
B
Har man golvvärme kommer man långt med 35C framtemp. Men har du radiatorer idag borde du ju ha en känsla för hur varma de är på årets kallaste dag. Du kanske vet mer om tempbehovet på radiatorkretsen än killen som offereras värmepumpen.
 
B BSOD skrev:
Har man golvvärme kommer man långt med 35C framtemp. Men har du radiatorer idag borde du ju ha en känsla för hur varma de är på årets kallaste dag. Du kanske vet mer om tempbehovet på radiatorkretsen än killen som offereras värmepumpen.
Sant, Nuvarande elpanna brassar på 45 grader och det blir då väldigt varmt. Ok när det är tvåsiffrigt minus så blir det så klart hög framtemp för att klara av att få ut effekten. Men ligger man långsiktigt och värmer och inte "duttar av och på max" så borde framtempen kunna vara lägre då med högre COP som följd. Om jag förstått det rätt :)

Reglerar en modenr VP något på returtempen ? Menar att om man har för hög framtemp så får man ju väldigt hög retur => signal att framtempen är för hög.
 
B
Jag kan tycka att man ska styra cirkpumpen mot delta T, och kompressorn mot en framtemp, men det finna lite olika varianter hur man styr. Vissa kör t.ex. med fast flöde.
 
B BSOD skrev:
Jag kan tycka att man ska styra cirkpumpen mot delta T, och kompressorn mot en framtemp, men det finna lite olika varianter hur man styr. Vissa kör t.ex. med fast flöde.
Vad är det för fördel att hålla hög framtemp med sänkt COP, för att låta recirkpumpen shunta ut det ?
 
B
Viktor.J Viktor.J skrev:
Vad är det för fördel att hålla hög framtemp med sänkt COP, för att låta recirkpumpen shunta ut det ?
Menade att kompressorn ska köra flytande kondensering, mot en varierande framtemp beroende på utetempen (och inomhustemp).

Shunt och fast kondensering är lite döden för COP och är väl egentligen bara att rekommendera om man har acktank och rätt avancerad styrning med laddning urladdning kopplat mot spotpris och timtaxa med mera. Det är svårt att få till en bra styrning på det som är ekonomiskt optimal.

Acktank i serie (utan shunt) och flytande kondensering som beror lite på spotpris är väl snäppet bättre, betydligt enklare att få styrsel på styrningen utan att förstöra cop så mycket och enklare/billigare installation, men acktankar är ofta dyra, kan tänka mig att det blir lång payback om man anlitar rörmokare och köper nya tankar. Men det är ju bra stora diffar i elpriset just nu, kan ju fundera på hur lång tid detta läge består.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Menade att kompressorn ska köra flytande kondensering, mot en varierande framtemp beroende på utetempen (och inomhustemp).
Det låter klokt, men i deras kalkyl, tar de med en flytande kondensering och därmed varierande framtemp ? Isåfall borde väl COP bli högre på vår/höst framförallt. Det stårt ju bara "55" grader på framtemp så från databladet är det svårt att veta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.