Här är ett ödehus, mycket skeptisk till att det räcker med en mille för att fixa. Nån får väl köpa och prova. :)
 
  • Gilla
MayaP och 2 till
  • Laddar…
Nåja, det finns i alla fall ett vattenburet värmesystem! (y)
 
H
Dalbotant Dalbotös skrev:
Här är ett ödehus, mycket skeptisk till att det räcker med en mille för att fixa. Nån får väl köpa och prova. :)
oj, någon som glömt städa inför fotograferingen ‍♂️
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Här är ett ödehus, mycket skeptisk till att det räcker med en mille för att fixa. Nån får väl köpa och prova. :)
:rofl: Då tycker jag att bilderna i artikeln på Kronofogdens exekutiva auktions-objekt såg mer lovande ut, faktiskt. Bättre pris också!
 
H Haget skrev:
oj, någon som glömt städa inför fotograferingen ‍♂️
Undrar vad flyttstädning skulle gå på? :p

Skulle gissa att det köparen betalar för i det här fallet är fastigheten (drygt 53 000 kvm) och inte byggnaderna.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
engs
Dalbotant Dalbotös skrev:
Här är ett ödehus, mycket skeptisk till att det räcker med en mille för att fixa. Nån får väl köpa och prova. :)
Traktor på köpet?
 
Två stycken till och med. Undrar om motorn går runt på någon av dom? :thinking:
 
Får man ens tillbaka pengarna efter det är färdigt?
 
M -MH- skrev:
Två stycken till och med. Undrar om motorn går runt på någon av dom? :thinking:
beror helt på om de har stått så pass skyddat så att vatten inte har gått in via avgasröret eller eventuellt att blocket är sönderfryst (eller knäckt av någon annan orsak.)

Många äldre maskiner brukar kunnas får igång om förfallet inte är alldeles för jäkligt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
beror helt på om de har stått så pass skyddat så att vatten inte har gått in via avgasröret eller eventuellt att blocket är sönderfryst (eller knäckt av någon annan orsak.)

Många äldre maskiner brukar kunnas får igång om förfallet inte är alldeles för jäkligt.
Fordson Major är vanliga traktorer och det borde gå att hitta ett dugligt motorblock om det är sönderfruset. En fyrcylindrig motor ur en Ford Trader lastbil passar också. Somliga förlänger ramen och sätter in sexcylindriga tradermotorer men då blir traktorn onödigt framtung. Vanligen brukar skadorna vara nedtill i blocket kring nedre ändan på cylinderfodren där gjutgodset är litet för tunt i de här motorerna. Ibland rostar spåren för o-ringarna sönder där så det blir omöjligt att få tätt och då måste man byta motorblock.
Om det bara har regnat in är det sällan något större problem i en traktormotor med cylinderfoder. Man byter kolvar och cylinderfoder och kolvringar och kanske renoverar topplocket och så kör man. Har man otur har vattnet gått ned i oljetråget och man kan bli tvungen att slipa vevaxeln och byta till underdimensionslager.
Själv har jag ännu inte behövt göra någon sån här renovering men grannar och vänner har gjort det på sina traktorer med gott resultat.
Ett problem med Fordson Major är att det ofta samlas vatten i växellådan med åtföljande rostskador på axlar och kugghjul men det brukar gå att ordna det också. Sannolikt är det världens mest överdimensionerade traktorväxellåda genom historien så allt behöver inte vara helt perfekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
fshsweden och 1 till
  • Laddar…
Problemet med ödehus är ofta att ska man göra om dem till modern standard är det väldigt dyrt om man inte kan lägga in många timmar själva

Följde för 10 år sen ett par bloggar som renoverade ödehus där det fanns kunskap. Båda paren hade småbarn. Båda paren skiljde sig därefter.

Tyvärr är det ofta så att ska man ha modern standard. Så är det enklare (och billigare) leta efter en ödetomt och bygga nytt. Ett ödehus har ju exv oftast så dålig standard att el/vatten/värmesystem kan ses som nyinstallationer.

Räcker oftast med ett läckande tak eller ett eller ett par trasiga fönster så har man väldigt stora vatten och fuktskador.

Det finns väl även ett par startade trådar på denna sida där man renoverar ödehos som man fått billigt. Trådar som plötsligt och hastigt överges.

OM man ska ta an sig ödehus bör det dessutom inte vara ens första hus....
Men ödehusen verkar oftast locka de som inte har råd att köpa ett hus som är fungerande och normal standard. Och frågan är ofta om dessa personer har råd köpa ett ödehus med alla kostnader och osäkerheter då.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 3 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Här är ett ödehus, mycket skeptisk till att det räcker med en mille för att fixa. Nån får väl köpa och prova. :)
Vad jag själv inte gillar, det är kraftledningen tvärs över fastigheten 20 m norr om ladugården.
 
Gratis ström för den händige.
 
  • Haha
KnockOnWood
  • Laddar…
(För att få bort radon, uran, järn och liknande krävs att du installerar vattenfilter i huset.) Stämmer inte alltid. Jag hadde för mycket järn, det stank järn och vita hinkar blev orange. Grävde ut och fyllde med några säckar sandlådesand, fungerar än efter 7 år.

Varföt kapa fasaden 30 centimeter upp när man byter syllen. Räcker ungefär med stocken tjocklek. Kapa sent så passar vattbrädan bra efteråt. Och byta den klarar den normalhändige.
 
S
Hej!

Spännande och informativ artikel.

Det jag saknar är information om en budget för de som faktiskt själva är intresserade av byggnadsvård. Det finns en uppsjö av IG konto, bloggar, poddar och tv program om byggnadsvård där jag tycker man mest står och petar på ett hus med en pensel och snackar, sen kommer en hantverkare och gör allt arbete.

Jag tror att det finns många som ser processen som hela syftet, och då handlar det istället om att lära sig och göra ALLT själv. Allt från att byta sylar, bygga badrum och koka slamfärg. Enkla brunnar har folk grävt själva i alla år, står huset tex på gammal sandig sjöbotten är det bara att gräva ett hål med spade och sänka ner några cementringar. Så lite som möjligt ska köpas klart. Så mycket som möjligt ska göras själv. Så mycket av det gamla ska bevaras som möjligt. Vi verkar idag ha blivit handikappade i en tro att allt måste göras på ett och samma fackmässiga sätt och se ut som det gör på Instagram. Bara viljan och drivet finns kan man göra nästan allt själv (som man får).

Och då tror jag det är en helt annan budget. Givetvis betydligt mer tidskrävande. Jag tror att det skulle vara intressant för många att se ett exempel på en sån budget där någon gjort hela resan själv.
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.