M
O [old rusty] skrev:
Får prova det nästa gång.... Fast jag ville ju under, går det med? :)

Var inte så lång sträcka på det djupet men ledordet här är "pytteliten skyffel". Har dessutom för mig att jag en bit flyttade jorden i två steg för att slippa lyftet. Från >2 meter djupt till ca en meter djupt och sen ut.
Alla hus är ju olika. Mitt hus är ca. 16x8m så jag hade drygt 50m att gräva. Ungefär 40 av dessa var ca. 2m. Man hade fyllt med mestadels lera, dock en del sten som vägde 500kg+, som låg ganska nära källaren. Min altan var 20+ år så det var dags för nytt så det rev jag sedermera. Samma med entretrappan, gammal betongtrappa som hade sett sina bättre dagar, revs även den.

Men visst blir det problem om man ska gräva under altaner. Fast jag vill nog hävda att i dom allra flesta fallen när det ska dräneras om så är det ändå dags att förnya/modernisera uteplatser ändå så detta rivs.
 
TRJBerg
K K. L skrev:
Bråck förstår jag men hur kan njurarna ta skada av att gräva? 🤔Släckte han törsten med alkoholhaltiga drycker.
Ingen aning. Njurarna borde inte vara orsakat av det men vad vet jag.
 
Förlåt, men ni handgrävare; Varför inte hyra en minigräv för nån tusenlapp för att göra det värsta? Ibland måste man fråga sig om man borde, inte om man kan :D
 
  • Gilla
cdx873v och 2 till
  • Laddar…
Q qvrk skrev:
Förlåt, men ni handgrävare; Varför inte hyra en minigräv för nån tusenlapp för att göra det värsta? Ibland måste man fråga sig om man borde, inte om man kan :D
För min del var det bland annat för att jag hade tiden då och det var krångligt med grävare.
Sen stör jag mig dessutom på föraktet för fysiskt arbete som i stora delen av befolkningen gått över till att det helt enkelt inte går alls att göra saker manuellt.
Man har väldigt bråttom att göra saker så lätt och snabbt som möjligt för att sen ha tid med att gå på gym eller slappa i soffan.

Samma kollegor som står med battle ropes och välter däck på fritiden undrar varför jag inte använder maskiner till allt jag gör på gården. Olika syn på vad kroppen ska användas till bara.
 
  • Gilla
Freiherren och 8 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det är min dränering, fiberduken är inte på. Du noterar säkert också att det saknas jordmassor för återfyllnad och täcklist.
Syftade på att fiberduk ska omsluta singeln och ligga lägre än dräneringsröret.
 
Q qvrk skrev:
Förlåt, men ni handgrävare; Varför inte hyra en minigräv för nån tusenlapp för att göra det värsta? Ibland måste man fråga sig om man borde, inte om man kan :D
Just precis så borde man använda kroppen och inte hyra maskin bara för att man kan!
Kroppen behöver fysiska aktiviteter och att gräva ger bra träning för många muskelgrupper.
 
TRJBerg
lunnabo lunnabo skrev:
Just precis så borde man använda kroppen och inte hyra maskin bara för att man kan!
Kroppen behöver fysiska aktiviteter och att gräva ger bra träning för många muskelgrupper.
Anekdotiskt, men jag känner många väldigt fysiskt aktiva (träning och bygg/gårdsskötsel mm) vänner och släktingar som har fysiska problem med leder, senor muskler etc.
Själv är jag en fysiskt lat jävel och har varit det större delen av livet och har inga fysiska problem (är 68).
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Jo nu måste man ju först konstatera om det är ett problem eller ej?
Sen vad vill man med sin källare?
I mtt gamla hus så klarar jag då mig med en mindre avfuktare samt att jag hela tiden mäter temp/fuktighet i källaren.
 
Christoffer710 Christoffer710 skrev:
Syftade på att fiberduk ska omsluta singeln och ligga lägre än dräneringsröret.
Det är dubbla lager isodrän och på berg.
 
Går det inte att få se en offert som dom gav på vad materialet skulle kosta enligt dom där två företagen. När ena tog 110000 och det andra 76000. Köpet man materialet själv får man det för 50 - 60000kr.

Utan en källare så blir det mycket billigare, 15000 kommer min drenering kosta för 40m.
 
Kanske är lite sen på denna boll. Men intressant att läsa. Om jag inte missminner mig så låg en artikel tidigare uppe i byggahus där det någon entreprenör uppskattade kostnaden för dränering till 2000:- /löpmetern.. Kändes inte så seriöst..
Förutom tillgänglighet och förutsättningarna i marken så är det ju extremt stor skillnad i praktiken på tex 1,5 meters schaktdjup och 2,5 m. Sedan nämns inget om dagvattenledningar då praxis brukar vara att vid dränering självklart byta/lägga nytt från stuprännorna och ansluta mot kommunalt alt stenkista.

Till er som handschaktat dränering på hus med källare, måste jag lyfta på hatten. Inte för att finns någon ekonomisk logik i detta/ kontra att tex köpa grävmaskin, gräva och, sedan sälja för kanske samma pris.
Men som styrketräning och hjärnrensning. Respekt !
 
  • Gilla
Wicke666
  • Laddar…
Herregud.

Två man. En vecka.

650kr timmen x80 tim 52.000 innan rot.

Material för 50 papp med lite kontakter (inte bli lämnad åt liemannen på grossist)

Hyra minigrävare en arbetsvecka och sen återställa själv på helgen ca 7000-8500kr

Går att få med lite jord och blommor i budgeten 100.000kr.

Man blir ju äcklad av hur privatpersoner strör pengar i toaletten. Men de lånar ju och amorterar inte så vad spelar det för roll om man betalar hundratusen extra lite här och där.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Herregud.

Två man. En vecka.

650kr timmen x80 tim 52.000 innan rot.

Material för 50 papp med lite kontakter (inte bli lämnad åt liemannen på grossist)

Hyra minigrävare en arbetsvecka och sen återställa själv på helgen ca 7000-8500kr

Går att få med lite jord och blommor i budgeten 100.000kr.

Man blir ju äcklad av hur privatpersoner strör pengar i toaletten. Men de lånar ju och amorterar inte så vad spelar det för roll om man betalar hundratusen extra lite här och där.
Det finns en anledning till att säljare springer runt i kvarter för att lura folk. En dränering kostar lätt 300-400tkr när dessa herrar ljuger ihop kostnaden. Sen får man såklart en rabatt om man skriver på NU på ca 27000kr!!! Sen lockar man med ROT-avdraget; alla idioters favoritord. Slutnotan blir 290 000kr. Som hittat! Bara att slarva ihop något skit. Jo, återställa gården? Det ingår fanimej inte när du fått så fina rabatter!
 
lunnabo lunnabo skrev:
Förklara varför 400 kr per timme plus moms blir för lite om det debiteras separat för bil maskiner och etablering.
Debiteras fullt ut tar du in 70.000 kr per månad plus moms.
Räcker mer än länge för många...
Om du menar att 400 kr/h blir för lite i lön för "gubbarna" så är det bara räkna såhär:
- 400 kr/h in i förtegaet
- 10 % i administration,försäljnign osv (i.e. lön för andra sysslor än själva grävandet)
- Pension + semesteravsättning, röda dagar, sjukskrivning osv avsättning ca 50 kr/h
- 32% arbetsgivaravgift på löneuttag
Detta ger då en timlön på ca 230 kr/h.
Jobbar man då full tid och varje dag varje månad (utom semester), säg 150h/mån: så får man en bruttomånadslön på 34 500 kr

Så inte "för lite", men då också ett maxtak vad man kan ge i lön till dom som är ute och jobbar.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om du menar att 400 kr/h blir för lite i lön för "gubbarna" så är det bara räkna såhär:
- 400 kr/h in i förtegaet
- 10 % i administration,försäljnign osv (i.e. lön för andra sysslor än själva grävandet)
- Pension + semesteravsättning, röda dagar, sjukskrivning osv avsättning ca 50 kr/h
- 32% arbetsgivaravgift på löneuttag
Detta ger då en timlön på ca 230 kr/h.
Jobbar man då full tid och varje dag varje månad (utom semester), säg 150h/mån: så får man en bruttomånadslön på 34 500 kr

Så inte "för lite", men då också ett maxtak vad man kan ge i lön till dom som är ute och jobbar.
Det bör nog även rymma ett påslag för att täcka de timmar där de inte har full beläggning. Andra branscher som hyr ut personal per timme har med det. Med tighta marginaler och utan att ha sparat ihop en "stridskassa" så går man så småningom i konkurs...
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.