T Trissan skrev:
Nu har jag gjort vad jag kan här i denna tråden och detta blir mitt sista inlägg.
Tack!

• Gilla
  • Älska
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
T
A arkTecko skrev:
Tack!
Du behöver inte tacka, nu har du STB att kämpa bittert mot istället! För bitter har jag förstått att du är, eftersom du har din älskade trädgård full av parkslide. Dvs sitter i en fastighet som är osäljbar. Förstår att det är bittert att ha fått det så! Och nu skrattar jag lite åt dig såhär, det gillar ju ni i den här tråden.

• Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F
F finnemang skrev:
Det finns ingen annan växt i svensk flora som parkslide. Alla svenska växter har naturliga fiender, som håller dem i schack.

Parkslide har inga fiender.

Visa mig någon annan svensk växt som tål ecoplugg, injecering av glyfosat samt besprutning av glyfosat i 4år.

Som ändå skickar upp nya om än försvagade skott.

Det finns inte.(Om vi bortser ifrån grödor som är genetiskt anpassad.)
Vildkaprifol !! Om den fått etablerat sig fritt krävs det åratal med mekanisk bortforsling och oskadligörande av dess rötter och utlöpare kombinerat med gift.

• Wow
Jerald Stuartson
  • Laddar…
Nissens
F frasen_36 skrev:
Vildkaprifol !! Om den fått etablerat sig fritt krävs det åratal med mekanisk bortforsling och oskadligörande av dess rötter och utlöpare kombinerat med gift.
Vilka naturliga fiender har maskrosorna menar du?
Lupiner?

F
Nissens Nissens skrev:
Lupiner?
Jag menar inget. Det var inte jag utan "finnemang" som påstod att ingen annan växt saknade "naturliga" fiender.

• Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F finnemang skrev:
Det finns ingen annan växt i svensk flora som parkslide. Alla svenska växter har naturliga fiender, som håller dem i schack.

Parkslide har inga fiender.

Visa mig någon annan svensk växt som tål ecoplugg, injecering av glyfosat samt besprutning av glyfosat i 4år.

Som ändå skickar upp nya om än försvagade skott.

Det finns inte.(Om vi bortser ifrån grödor som är genetiskt anpassad.)
Lupiner?

Nissens Nissens skrev:
Lupiner?
Parkslide?:D

F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Parkslide?:D
Eller gräsklippare och trimmer..:D

Nissens Nissens skrev:
Lupiner?
Kanske kaniner…… ;):p:cool:

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
M
H Hullefar skrev:
Vägsalt. Tippa ett ton vägsalt över dem. Vattna.
Sant? Och du har inte sett parksliden på hur många år efter det?

Körde de inte den metoden någonstans, eventuellt på Öland. Det fick de sluta med då det inte är en tillåten metod.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
30000 för att bekämpa parkslide!! Skulle jag aldrig betala om det så växte i vardagsrummet.

• Gilla
lodin92 och 1 till
  • Laddar…
@Marlen Eskilsson Om rekommendationen är att täcka 5m åt varje håll så blir täckytan alltid minst 100 m2?

T
elpaco elpaco skrev:
@Marlen Eskilsson Om rekommendationen är att täcka 5m åt varje håll så blir täckytan alltid minst 100 m2?
5 meter räcker inte. Du måste ha 50 m utanför jävulsväxten. OCH du måste täcka duken med jord. Icke en enda ljusglimt får komma in. Om man inte gör exakt rätt så bara förvärrar man problemet. I väntan på optimal åtgärd, så rör den inte överhuvudtaget.

T Trissan skrev:
5 meter räcker inte. Du måste ha 50 m utanför jävulsväxten. OCH du måste täcka duken med jord. Icke en enda ljusglimt får komma in. Om man inte gör exakt rätt så bara förvärrar man problemet. I väntan på optimal åtgärd, så rör den inte överhuvudtaget.
50 m???
Stega upp den sträckan!!!
Som så många andra skrivit, det är en växt och som sådan följer den naturens lagar.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.