42 957 läst · 225 svar
43k läst
225 svar
Vad kostar det att bekämpa parkslide
Du behöver inte tacka, nu har du STB att kämpa bittert mot istället! För bitter har jag förstått att du är, eftersom du har din älskade trädgård full av parkslide. Dvs sitter i en fastighet som är osäljbar. Förstår att det är bittert att ha fått det så! Och nu skrattar jag lite åt dig såhär, det gillar ju ni i den här tråden.A arkTecko skrev:
Vildkaprifol !! Om den fått etablerat sig fritt krävs det åratal med mekanisk bortforsling och oskadligörande av dess rötter och utlöpare kombinerat med gift.F finnemang skrev:Det finns ingen annan växt i svensk flora som parkslide. Alla svenska växter har naturliga fiender, som håller dem i schack.
Parkslide har inga fiender.
Visa mig någon annan svensk växt som tål ecoplugg, injecering av glyfosat samt besprutning av glyfosat i 4år.
Som ändå skickar upp nya om än försvagade skott.
Det finns inte.(Om vi bortser ifrån grödor som är genetiskt anpassad.)
Vilka naturliga fiender har maskrosorna menar du?F finnemang skrev:Det finns ingen annan växt i svensk flora som parkslide. Alla svenska växter har naturliga fiender, som håller dem i schack.
Parkslide har inga fiender.
Visa mig någon annan svensk växt som tål ecoplugg, injecering av glyfosat samt besprutning av glyfosat i 4år.
Som ändå skickar upp nya om än försvagade skott.
Det finns inte.(Om vi bortser ifrån grödor som är genetiskt anpassad.)
Lupiner?
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Körde de inte den metoden någonstans, eventuellt på Öland. Det fick de sluta med då det inte är en tillåten metod.
@Marlen Eskilsson Om rekommendationen är att täcka 5m åt varje håll så blir täckytan alltid minst 100 m2?
5 meter räcker inte. Du måste ha 50 m utanför jävulsväxten. OCH du måste täcka duken med jord. Icke en enda ljusglimt får komma in. Om man inte gör exakt rätt så bara förvärrar man problemet. I väntan på optimal åtgärd, så rör den inte överhuvudtaget.elpaco skrev:
50 m???T Trissan skrev:
Stega upp den sträckan!!!
Som så många andra skrivit, det är en växt och som sådan följer den naturens lagar.