F finnemang skrev:
Det finns ingen annan växt i svensk flora som parkslide. Alla svenska växter har naturliga fiender, som håller dem i schack.

Parkslide har inga fiender.

Visa mig någon annan svensk växt som tål ecoplugg, injecering av glyfosat samt besprutning av glyfosat i 4år.

Som ändå skickar upp nya om än försvagade skott.

Det finns inte.(Om vi bortser ifrån grödor som är genetiskt anpassad.)
Det finns hur många växter som helst som tål ecoplugg, glyfosat och regelbunden klippning.

Har du försökt "utrota" en klon av asp?
Sälgbuskage?
Örnbräken?
Åkerfräken?
Hybridvallört?

För att ta några exempel.

Ditt problem är att du snöat in på en enda växt, som du råkar känna till.

Det finns en jäkla massa andra växter runt om, som du har nollkoll på, och det är därför du uttrycker dig som du gör

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Det finns hur många växter som helst som tål ecoplugg, glyfosat och regelbunden klippning.

Har du försökt "utrota" en klon av asp?
Sälgbuskage?
Örnbräken?
Åkerfräken?
Hybridvallört?

För att ta några exempel.

Ditt problem är att du snöat in på en enda växt, som du råkar känna till.

Det finns en jäkla massa andra växter runt om, som du har nollkoll på, och det är därför du uttrycker dig som du gör
Ingen annan växt driver ner värdet på din bostad.

• Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
F finnemang skrev:
Ingen annan växt driver ner värdet på din bostad.
Har du några konkreta exempel på att Parkslide sänkt värdet på en bostad i Sverige?

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Trädgårdens status påverkad definitivt värdet oavsett vad som växer. Att parkslide har den stora påverkan som det påstås har jag inte sett någon källa till.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Har du några konkreta exempel på att Parkslide sänkt värdet på en bostad i Sverige?
Nej faktiskt inte..

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
F
F finnemang skrev:
Hej! goddag spadtag.
Du vet tydligen ingenting om detta.

F
F finnemang skrev:
Hej! goddag spadtag.
?

Claes Sörmland
F finnemang skrev:
Det finns ingen annan växt i svensk flora som parkslide. Alla svenska växter har naturliga fiender, som håller dem i schack.
Detta är inte korrekt. Det är inte "naturliga fiender" som är den huvudsakliga mekanismen som styr växternas naturliga utbredning. Huvudsakligen så rör det sig om konkurrens om ljus eller resurser i jorden.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Väldigt intressant fråga! Hur skulle ett sådant bevis se ut?
Jag har alltså känslan av att du efterfrågar något som du vet är omöjligt att bevisa. Sedan misstänker jag att du drar slutsatsen att det därmed är bevisat att parkslide inte sänker värdet på fastigheter.

• Gilla
Trissan
  • Laddar…
Det skulle tex vara ett utlåtande från mäklare. De brukar vara bra på att avgöra vilka faktorer som påverkar en fastighets värde.

Om det inte finns något som tyder på att ett samband finns är det ju dumt att framföra att det finns.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
S STB skrev:
Väldigt intressant fråga! Hur skulle ett sådant bevis se ut?
Jag har alltså känslan av att du efterfrågar något som du vet är omöjligt att bevisa. Sedan misstänker jag att du drar slutsatsen att det därmed är bevisat att parkslide inte sänker värdet på fastigheter.
Som sagt, mäklare borde kunna säga något om det,, men framförallt är det väl upp till den som påstår något att bevisa det?

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
S
Em mäklare på Bjurfors i Göteborg blev nyligen varnad av FMI för att har förtigit existensen av parkslide på en fastighet. Det betyder att FMI anser att det var väsentlig information. Sedan kan vi ju spekulera om det var för att parksliden skulle öka eller minska värdet.

Jag tycker det är mycket starkare än en enskild mäklares åsikt vilket både Daniel och Fairline antydde skulle duga som bevis. Kan vi då lämna den diskussionen bakom oss och vara överens om att fastighetsvärdet sjunker när det finns parkslide?

• Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
Nej, det är inte ett utlåtande om hur det påverkar fastighetsvärdet.

• Gilla
  • Haha
Trissan och 1 till
  • Laddar…
S
Det har du rätt i. Det skulle lika gärna vara så att parksliden skulle höja värdet på fastigheten. Eller något annat kreativt alternativ som du kan komma på. Var inte blyg nu. Få se vad du har i rockärmen.

• Gilla
Trissan
  • Laddar…
J
Herregud, antingen är något/någon död eller så lever densamma. Det går inte att döda en växt till 95%.

Folk blir alldeles stolliga när det kommer till parkslide och kan inte tänka klart.

Det är som att att kalla en person som får fingertoppen bortopererad dödad till 2%.

• Gilla
  • Haha
NL12345 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.