185 läst · 0 svar
185 läst
0 svar
Vad kan man ställa för krav på gjuten betongtrappa?
Har fått en betongtrappa gjuten till en nyupptagen entrédörr.
1. Jag tycker att lutningen är för dålig, att det samlas regnvatten på några ställen, men entreprenören håller förstås inte med. Kan jag hänvisa till någon byggkod eller standard som styr detta med lutning?
2. Går det att fräsa eller slipa stegytorna till bra lutning, eller riskerar det att förstöra trappan?
3. De har gjutit som en lutande ramp från tröskeln till vilplanet utanför. Är det ok att gjuta en sån direkt mot tröskeln som är av trä?
4. Gjutningen av trappan gjordes i plusgrader men dagen efter blev det minus sju grader och kylan höll i sig en vecka. Jag påpekade att de inte använt vinterbetong och de la på en värmematta. Efter en vecka kom en varmare period. Det syns inga direkta fel på gjutningen nu en månad efteråt, men kan det finnas skador ändå som inte syns?
Tack för råd.
1. Jag tycker att lutningen är för dålig, att det samlas regnvatten på några ställen, men entreprenören håller förstås inte med. Kan jag hänvisa till någon byggkod eller standard som styr detta med lutning?
2. Går det att fräsa eller slipa stegytorna till bra lutning, eller riskerar det att förstöra trappan?
3. De har gjutit som en lutande ramp från tröskeln till vilplanet utanför. Är det ok att gjuta en sån direkt mot tröskeln som är av trä?
4. Gjutningen av trappan gjordes i plusgrader men dagen efter blev det minus sju grader och kylan höll i sig en vecka. Jag påpekade att de inte använt vinterbetong och de la på en värmematta. Efter en vecka kom en varmare period. Det syns inga direkta fel på gjutningen nu en månad efteråt, men kan det finnas skador ändå som inte syns?
Tack för råd.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilka krav kan milöförvaltningen ställa på storlek slamavskiljare
Vatten & Avlopp -
Vilken behörighetsnivå krävs för installation av 12V system över 200 VA?
El -
Vilka behörigheter krävs för att utföra vitvaroinstallationer?
Vitvaror -
Vad ska man ställa på krav på en väg inom en vägförening?
Övrigt husrelaterat -
Krav på säkerhetsbrytare för installation med handske?
El
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Bärande eller icke bärande, två byggingenjörer säger olika
Byggmaterial & Byggteknik -
Brygga med delvis stöd
Använda tre kallax-hyllor för att bygga en trappa - möjligt?
Laga sprickor. Hur?
Pärlspont tillsammans med golvlist och dörrfoder
Byggmaterial & Byggteknik