Dum fråga kanske, men om man ska ha sån fin mur som stödmur, kan man inte först sätta L-stöd som tar själva lasten sen mura upp detta på andra sidan?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag kan inte trädgårdsmurar men rent spontant ser den ganska tunn ut jämfört mot höjden. Är den lika hög på båda sidor, 6 synliga stenar? Går det att avgöra om någon sida har bredare sprickor än den andra?

Det ser ju ut som att man har något slags dränering i motfyllningen, ett tunt lager singel och en platonmatta, typ som mot en källarvägg. Finns det någonstans för vatten att ta vägen när det väl kommit in i singlet eller har man bara fyllt en grop med singel utan att ha en avledning?
 
MathiasS MathiasS skrev:
…..men den översta stenen…
Det är fler än den översta.
 
C Christer_B skrev:
Vi har fått en spricka i en mur vid tomtgränsen som uppfördes i april 2021. Sprickan syns två block till vänster om dilationsfogen. Då i april slutade muren ca. 2 m till vänster om sprickan. Ett år senare byggdes resten av muren. Det syns inte på bilden men marken är 50-70 cm lägre på andra sidan. Muren är armerad, fylld, 11-12 skift hög och står på en gjutan sula. Vi upptäckte sprickan i början av januari i år då det varit ganska kallt en period.
Hur kan sprickan ha uppkommit? Vad kan/bör man göra? Kan entreprenören vifta bort detta som "normalt"?
Den tidigare muren på samma plats skulle varit 85 år gammal i år. Den hade inga vertikala sprickor av detta slag. När den gamla muren revs var marken lika hög på båda sidor.
Lite speciellt är att muren som tillhör vår fastighet och står på vår sida bekostades av grannen. Det är grannens entreprenör som byggt muren. Vi har ingen garanti. Sprickan lär dock synas även på andra sidan muren.
Som gamer så kan jag med säkerhet säga att det är någon som klantat sig och inte gjort en sömlös textur för muren.

Eller så är det att marken rör sig lite med årstiderna.
 
  • Haha
mrsnhp
  • Laddar…
E evertb skrev:
Det är fler än den översta.
Ja men den översta är väldigt svår att förstå.


Men, jag ser ingen annan möjlighet än att muren inte tålde marktrycket och därmed bågnar i längsled. Det handlar inte om sättningar nedåt.
 
  • Gilla
FolkeF och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Dum fråga kanske, men om man ska ha sån fin mur som stödmur, kan man inte först sätta L-stöd som tar själva lasten sen mura upp detta på andra sidan?
Det kan man göra förstås, men det blir väldigt dyrt. Bättre att bygga med en mur som tål marktryck (vilket jag egentligen uppfattar att denna gör, men instruktionen jag läste var lite otydligt ).
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Dilationsfogar i stenarna. Hur är det med dilationsfogar i den gjutna grundmuren? ALL betong krymper efter en tid. Har du grundmuren krympt och spruckit på några ställen spräcker även detta stenarna.
 
S stgustav skrev:
Dilationsfogar i stenarna. Hur är det med dilationsfogar i den gjutna grundmuren? ALL betong krymper efter en tid. Har du grundmuren krympt och spruckit på några ställen spräcker även detta stenarna.
Håller inte med dig alls, betong krymper endast dom ca 3 första veckorna efter gjutning.
Man kan orsaka extra mycket risk för krympning, om man inte vattnar & håller betongen fuktig.

En krympspricka är heller inte rakt som dessa på bilden, utan fördelas ut beroende på spänningar lite "hur som helst"

Eller du kanske menar att dom har missat att göra dilatationsfogar i Hooverdammen oxå, som använde 6 milj ton betong 😉
 
Titta noga på denna bild!
Dom har inte grävt ur tillräckligt för att kunna ha ett tillräckligt tjockt dräneringslager längs murens sida.
Dräneringslagret går ifrån 20-25 cm till nästan ingenting.

Grundkonstruktion med grus, stålspont, byggnadsställning, grävd mark, säkerhetsstaket under förberedande konstruktionsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Titta nu noga oxå på denna bild, så ser du att dom har gjort en riktigt seriös isolering undertill för att inte djup tjäle ska kunna "lyfta" muren MEN en platonmattas funktion är enbart att kunna låta lite fuktig luft ventileras från murytan med kapillärkraften. Och det syns heller inte på bilden hur tjock dräneringslagret är, men man kan ändå se att det inte är tillräckligt.

Byggarbetsplats, blockmur under konstruktion, armeringsjärn sticker ut, kablar på marken, grus, byggmaterial, ingen person synlig.

Och här min skiss hur jag hade gjort.

Skematisk illustration av dräneringssystem med isolering, alternativ fyllning och marknivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MvH Jawen
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Dräneringslagret går ifrån 20-25 cm till nästan ingenting.
...men muren står mitt på grundgjutningen, så då blir det rätt ok ändå. Man ser inte på bilderna hur mycket dränmaterial som gömmer sig under jorden. Det skulle vara lite förvånande om man slarvat med just drän-gruset när allt annat verkar vara så seriöst gjort.
 
MathiasS MathiasS skrev:
...men muren står mitt på grundgjutningen, så då blir det rätt ok ändå. Man ser inte på bilderna hur mycket dränmaterial som gömmer sig under jorden. Det skulle vara lite förvånande om man slarvat med just drän-gruset när allt annat verkar vara så seriöst gjort.
Håller med dig att det mesta av utfört arbete ser seriöst ut.

Men allting inom naturlagarna strävar alltid att försöka utjämna sig, såsom värmen inifrån våra hus vintertid när den försöker utjämna sig utåt till den kalla luften, därför försöker vi skapa en tjock "barriär/isolering/skal" mellan det kalla & varma för att minimera utjämningen/förlusterna.

Den högre marken hos grannen kommer alltid försöka utjämna sig med marken hos den andra grannen, därför får vi ett ökat tryck från den högre sidan. ( ofta ojämnt fördelad iom markförutsättningar )

Och använder man då inte ett tillräckligt tjockt lager, med en tillräckligt dimension sten/kross fraktion "som låser i varandra" och motverkar den högre markens naturlag (SYFTE 1) & även kan dränera bort allt vatten intill muren (SYFTE 2) ( eftersom vatten expanderar när det fryser ), så kan man aldrig "bygga bort" dessa naturlagar.

MvH Jawen
 
Det var det jag menade tidigare också, Även om det ser seriöst ut med gjuten sula så kräver en mur egentligen en väldigt bra grundläggning. Man ska gå på djupet för att få stabilitet och särskilt om det blir en mur med längd. Även en gjuten sula blir ju ganska rörlig då. Annars blir det ju bara som att lägga en 2x8" regel platt på gruset och resa en husstomme på. . Den bär ju såklart men den blir ändå relativt böjlig längsled.
 
TRJBerg
Lite OT, men är det här ett stort problem? Innebär det här att muren rasar ihop åtminståne delvis inom 10 år t ex?
(Är okunnig ang murar och saknar personlig erfarenhet.)
 
nej den kommer inte att rasa ihop men mystiska sprickor kan uppkomma där det rör sig. Det är väl det tråden handlar om.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
TRJBerg
S Stefan1972 skrev:
nej den kommer inte att rasa ihop men mystiska sprickor kan uppkomma där det rör sig. Det är väl det tråden handlar om.
Ur min synpunkt, om jag vore TS, skulle jag acceptera sprickor som de som nu visats. Dvs ur estetisk synvinkel och att det inte kommer att bli värre. Jag ser det som naturligt att murar får små sprickor och blir slitna på ytan.
En annan fråga är kanske vilken livslängd man ska förvänta sig för "moderna" murar? Är t ex 30 år acceptabelt? Eller 20 år?
 
  • Gilla
FolkeF
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.