K KungAnka skrev:
Utan att kunna se sprickan live är det svårt, men jag antar att sprickan finns på båda sidor och är lika stor på båda sidor? Dessutom ser den inte ut att variera från topp till botten. Att en sådan spricka uppstår några dm från en dillfog betyder att dillfogen inte fungerar. Troligen (som skrivits tidigare) är det temperaturförändringar som spräckt muren, men även om det vore tjälskjutning så är det lite märkligt att den spricker just där, om dillfogen funkar.

Jag skulle bara göra om dillfogen. Såga upp och tryck i lämplig massa. Det borde gå ganska lätt med rätt såg. Eventuellt kan man kontrollera om den befintliga är genomgående med en tigersåg eller nån annan liten såg med blad, men för att kolla att bredden är tillräcklig behöver man nog lite mer.
Sprickan finns på båda sidor. Jag ska försöka få fram fler detaljer imorgon söndag.
 
K KungAnka skrev:
Utan att kunna se sprickan live är det svårt, men jag antar att sprickan finns på båda sidor och är lika stor på båda sidor? Dessutom ser den inte ut att variera från topp till botten. Att en sådan spricka uppstår några dm från en dillfog betyder att dillfogen inte fungerar. Troligen (som skrivits tidigare) är det temperaturförändringar som spräckt muren, men även om det vore tjälskjutning så är det lite märkligt att den spricker just där, om dillfogen funkar.

Jag skulle bara göra om dillfogen. Såga upp och tryck i lämplig massa. Det borde gå ganska lätt med rätt såg. Eventuellt kan man kontrollera om den befintliga är genomgående med en tigersåg eller nån annan liten såg med blad, men för att kolla att bredden är tillräcklig behöver man nog lite mer.
Jag kan se en spricka (två murblock till vänster om dilationsfogen) uppifrån och ner till och med 7:e skiftet på båda sidor. Sprickan är lika bred på båda sidor. Dilationsfogen är inte genomgående utan 3-5 cm djup. Marknivån på andra sidan muren är 4 skift lägre (motsvarar 68 cm).
 
  • Grå betongmur med horisontella och vertikala fogar på vintern, snö i underkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Christer_B skrev:
Jag kan se en spricka (två murblock till vänster om dilationsfogen) uppifrån och ner till och med 7:e skiftet på båda sidor. Sprickan är lika bred på båda sidor. Dilationsfogen är inte genomgående utan 3-5 cm djup. Marknivån på andra sidan muren är 4 skift lägre (motsvarar 68 cm).
Då verkar det ju mest troligt att sprickan beror på att muren ”dragits ut” i längsled och inte böjts, men helt säker kan man ju inte vara. Däremot kan man ju vara 100% säker på att dilatationsfogen inte fungerar, i så fall hade rörelsen skett där och inte i sprickan, oavsett om den beror på tjäle eller att muren krympt i kylan. Om man bara sågar upp och gör rätt så borde muren klara sig sen.

Om det behövs fler fogar på en så lång mur kanske nån har bra tumregler för?
 
K KungAnka skrev:
Vilken funktion har isodränskivan? Muren avger ju ingen värme så det är ganska samma temperatur på båda sidorna av isoleringen. Möjligen är muren lite kallare på hösten, så jag kan förstå att det kan ha betydelse då.
F´låt jag hade missat att du frågade vilken funktion Isodränen skulle haft.

Isodrän är uppbyggt på "asfaltslimmade/bitumenlimmade"cellplastkulor" mest för isoleringens skull, med det possetiva som kommer med det är att Isodränen kan svikta/tryckas ihop lite, och ta upp ev expanderande tjäle eller säsongbaseradt högre marktryck.

Du får liksom en "mjuk" stötdämpare som hjälper muren att slippa det totala marktrycket.

MvH jawen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.