Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Finns ju murar som stått flera hundra år. Det låter väldigt lite med 20 år för en mur. Är det verkligen där vi lägger ribban för murar?
Bifogar en bild på den gamla muren, vid tillfället 78 år gammal.
 
  • Trädstam, grenar med lav, mur, skugga, vårliga lila krokusar på gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C Christer_B skrev:
Bifogar en bild på den gamla muren, vid tillfället 78 år gammal.
Tog du bild på den bästa biten eller såg allt ut så här? Den såg ju jättebra ut???😅

Så mysigt!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Sprickorna ser förvisso inte så farliga ut nu, men ett kommande problem kan vara att armeringen nu är oskyddad och kommer att börja rosta med spjälkskador som följd. Även risken för att vatten tränger in, fryser och expanderar sprickan ytterligare. Genomgående dilatationsfog och injektering av sprickorna kan vara en lösning.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kollade lite snabbt och kan inte hitta stenen, men om jag tolkar trådstarten rätt så ska den vara armerad och fylld. I så fall är det inte konstigt att även översta stenen spricker.

Tänker mig att samma effekt kan ges om stenen limmas 🤔
Eller varför skulle inte översta stenen spricka?
Man måste zooma in. Men det är varannat skikt två block till vänster om generalskarven som spruckit.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tog du bild på den bästa biten eller såg allt ut så här? Den såg ju jättebra ut???😅

Så mysigt!
Det är en beskuren bild från 2017, några år innan vi fick reda på att det skulle byggas nytt på granntomten. Det finns skavanker men raksträckan på 35 m var i gott skick. Den gamla muren hade inte en enda dilationsfog. Den var murad på en sockel men jag vet inte hur grundläggningen såg ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Boxer63 skrev:
Sprickorna ser förvisso inte så farliga ut nu, men ett kommande problem kan vara att armeringen nu är oskyddad och kommer att börja rosta med spjälkskador som följd. Även risken för att vatten tränger in, fryser och expanderar sprickan ytterligare. Genomgående dilatationsfog och injektering av sprickorna kan vara en lösning.
Menar du genomgående dilationsfog ända ner till sulan?
 
C Christer_B skrev:
Det är en beskuren bild från 2017, några år innan vi fick reda på att det skulle byggas nytt på granntomten. Det finns skavanker men raksträckan på 35 m var i gott skick. Den gamla muren hade inte en enda dilationsfog. Den var murad på en sockel men jag vet inte hur grundläggningen såg ut.
Tänker bara att det är ju ett helt enormt arbete att riva den gamla muren, ordna ny grund och mura upp den nya. Verkligen helt otroligt med tanke på att den är 35 meter också.

Lejde ni bort det eller har ni jobbat själva? Vad kostade det?
 
C Christer_B skrev:
Menar du genomgående dilationsfog ända ner till sulan?
Ja, det stämmer. Man behöver minska tvångskrafterna i muren.
 
B Boxer63 skrev:
Ja, det stämmer. Man behöver minska tvångskrafterna i muren.
Skulle sprickan kunna bli ett garantiärende? Jag har sett formuleringar som "material och utförande" i garantisammanhang.
Det är vår mur men vi har ingen garanti. Grannen var beställare av muren. Lite udda kanske, men grannen fick lov att ta bort vår gamla mur mot att vi fick en ny mur.
 
Jag skulle tro att det är en ordentlig uppförsbacke att få entreprenören att ta detta som ett "garantiärende". Att få entreprenören att ordna en ordentlig rörelsefog kan vara en kompromiss. En korrekt gjuten stödmur med väl avpassade rörelsefogar hade varit en mer gedigen lösning.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tänker bara att det är ju ett helt enormt arbete att riva den gamla muren, ordna ny grund och mura upp den nya. Verkligen helt otroligt med tanke på att den är 35 meter också.

Lejde ni bort det eller har ni jobbat själva? Vad kostade det?
Grannen betalade och hans entreprenör gjorde jobbet. Jag kan tänka mig att grundläggningen tog tid eftersom det var noga med sluttningen.
 
J Jocke Best skrev:
Jag tror på marktrycket eftersom sprickan är lika stor hela vägen, och även översta stenen har spruckit. Eftersom det är marktryck från dig mot grannen borde det, om teorin stämmer vara en bredare spricka på grannens sida.
Helt klart marktryck
 
B Boxer63 skrev:
Jag skulle tro att det är en ordentlig uppförsbacke att få entreprenören att ta detta som ett "garantiärende". Att få entreprenören att ordna en ordentlig rörelsefog kan vara en kompromiss. En korrekt gjuten stödmur med väl avpassade rörelsefogar hade varit en mer gedigen lösning.
Borde man täta fogarna med något elastiskt material? Om rörelsefogarna görs genomgående kommer armeringen att exponeras för luft och fukt.

Grannens entreprenör ville först gjuta muren. Vi ville att den nya muren skulle efterlikna den gamla muren (murad, slammad, se tidigare bild) eftersom vi skulle ha kvar vår gamla mur längs två sidor av tomten. Vi visste då inte att muren skulle bli 12 skift hög. Givetvis var det också så att höjden begränsade urvalet av murblock. Nu har vi en stödmur på vår sida tomtgränsen. Om vi hade kunnat backa bandet hade vi sagt nej till all påvekan på vår tomt eller åtminstone krävt att stödmuren skulle placeras på grannens sida.
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Helt klart marktryck
Menar du marktryck från sidan?
 
Utan att kunna se sprickan live är det svårt, men jag antar att sprickan finns på båda sidor och är lika stor på båda sidor? Dessutom ser den inte ut att variera från topp till botten. Att en sådan spricka uppstår några dm från en dillfog betyder att dillfogen inte fungerar. Troligen (som skrivits tidigare) är det temperaturförändringar som spräckt muren, men även om det vore tjälskjutning så är det lite märkligt att den spricker just där, om dillfogen funkar.

Jag skulle bara göra om dillfogen. Såga upp och tryck i lämplig massa. Det borde gå ganska lätt med rätt såg. Eventuellt kan man kontrollera om den befintliga är genomgående med en tigersåg eller nån annan liten såg med blad, men för att kolla att bredden är tillräcklig behöver man nog lite mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.