S Stefan1972 skrev:
Det var det jag menade tidigare också, Även om det ser seriöst ut med gjuten sula så kräver en mur egentligen en väldigt bra grundläggning. Man ska gå på djupet för att få stabilitet och särskilt om det blir en mur med längd. Även en gjuten sula blir ju ganska rörlig då. Annars blir det ju bara som att lägga en 2x8" regel platt på gruset och resa en husstomme på. . Den bär ju såklart men den blir ändå relativt böjlig längsled.
Men betänk här att problemet sannolikt inte är underlaget utan marktrycket från sidan. TS beskrev att underlaget under gjutningen paddats så jag tror inte man ska misstro den delen av arbetet.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ur min synpunkt, om jag vore TS, skulle jag acceptera sprickor som de som nu visats. Dvs ur estetisk synvinkel och att det inte kommer att bli värre. Jag ser det som naturligt att murar får små sprickor och blir slitna på ytan.
En annan fråga är kanske vilken livslängd man ska förvänta sig för "moderna" murar? Är t ex 30 år acceptabelt? Eller 20 år?
Finns ju murar som stått flera hundra år. Det låter väldigt lite med 20 år för en mur. Är det verkligen där vi lägger ribban för murar?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi byggde en stödmur på jobbet nyligen. Tekniska livslängden är satt till 100 år. Tror den räknas som modern.

Svårt att säga hur ts mur kommer hålla över tid. Jag tror jordtrycket från sida är största utmaningen och det som orsakat sprickorna. Muren verkar ju heller inte konstruerad för att ta upp krafter i sidled. Den lär inte ramla imorgon i alla fall.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Finns ju murar som stått flera hundra år. Det låter väldigt lite med 20 år för en mur. Är det verkligen där vi lägger ribban för murar?
Om man ska utgå ifrån vad jag sett i verkligheten och t ex här på byggahus vad gäller murar på bostadsfastigheter så är det nog realistiskt. De murar som stått i flera hundra år har nog man nog lagt mycket mer jobb på grundläggningen. Oftast har de nog också inte haft problemet med olika jordtryck/marknivå på sidorna mm.
Gissar att vill man att en mur ska hålla i storleksordningen 100 år krävs massiv betongmur med armering. Kanske 50cm tjock med grunden 2 meter ner i marken?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Om man ska utgå ifrån vad jag sett i verkligheten och t ex här på byggahus vad gäller murar på bostadsfastigheter så är det nog realistiskt. De murar som stått i flera hundra år har nog man nog lagt mycket mer jobb på grundläggningen. Oftast har de nog också inte haft problemet med olika jordtryck/marknivå på sidorna mm.
Gissar att vill man att en mur ska hålla i storleksordningen 100 år krävs massiv betongmur med armering. Kanske 50cm tjock med grunden 2 meter ner i marken?
Ja kanske..
Men den här muren tycker man ju ser ordentligt gjord ut. För att vara mur idag känns det ju som att det lagts rätt mkt jobb på den.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja kanske..
Men den här muren tycker man ju ser ordentligt gjord ut. För att vara mur idag känns det ju som att det lagts rätt mkt jobb på den.
Jo på sitt sätt är den ordentligt gjord. Uppenbarligen har man lagt ner mycket jobb. Men som jag ser det, iofs från min rätt okunniga sida, så är den för "tunn" och svag för de krafter som påverkar den. Bl a för att den är byggd med gjutna stenar jämfört med t ex massiv armerad betong eller stora granitblock. Man kan ju jämföra med husgrunder av betong där t o m de med tiden pressats in av jordtrycket i vissa fall.
 
  • Gilla
FolkeF
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jo på sitt sätt är den ordentligt gjord. Uppenbarligen har man lagt ner mycket jobb. Men som jag ser det, iofs från min rätt okunniga sida, så är den för "tunn" och svag för de krafter som påverkar den. Bl a för att den är byggd med gjutna stenar jämfört med t ex massiv armerad betong eller stora granitblock. Man kan ju jämföra med husgrunder av betong där t o m de med tiden pressats in av jordtrycket i vissa fall.
Jo man kanske hade behövt nåt mer stöd i sidled. Undrar om man hade kunnat ankra fast med armering så man fick det stödet.
 
J jawen skrev:
Titta noga på denna bild!
Dom har inte grävt ur tillräckligt för att kunna ha ett tillräckligt tjockt dräneringslager längs murens sida.
Dräneringslagret går ifrån 20-25 cm till nästan ingenting.

[bild]

Titta nu noga oxå på denna bild, så ser du att dom har gjort en riktigt seriös isolering undertill för att inte djup tjäle ska kunna "lyfta" muren MEN en platonmattas funktion är enbart att kunna låta lite fuktig luft ventileras från murytan med kapillärkraften. Och det syns heller inte på bilden hur tjock dräneringslagret är, men man kan ändå se att det inte är tillräckligt.

[bild]

Och här min skiss hur jag hade gjort.

[bild]

MvH Jawen
Vilken funktion har isodränskivan? Muren avger ju ingen värme så det är ganska samma temperatur på båda sidorna av isoleringen. Möjligen är muren lite kallare på hösten, så jag kan förstå att det kan ha betydelse då.
 
Tror inte att sprickan har med jordtrycket att göra.
Har inte läst hela tråden men läste att dilfogen skulle vara sågad i efterhand och då gissar jag att man inte sågat genom armeringen vilket innebär muren är inte dilaterad/uppdelad i sin längsriktning och därmed gör fogen ingen nytta.

Murens längd varierar med tempuren, den krymper och expanderar med sin längdutvidgningskoefficient. När det är kallt vill muren dra ihop sig och då hålls den fast i marken, av sin vikt etc. Dessa spänningar kan ge upphov till att muren "delar" sig/spricker.

Hur lång är muren?

/Konstruktör
 
  • Gilla
Riverground och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...men muren står mitt på grundgjutningen, så då blir det rätt ok ändå. Man ser inte på bilderna hur mycket dränmaterial som gömmer sig under jorden. Det skulle vara lite förvånande om man slarvat med just drän-gruset när allt annat verkar vara så seriöst gjort.
Bifogad bild visar att muren inte står mitt på sulan. Jag kan inte svara på hur mycket dränmaterial som döljs under jorden.
 
  • Byggarbetsplats, grundläggning, armeringsjärn, träformar, grovkrossad sten, byggmaterial staplat, pågående konstruktionsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Christer_B skrev:
Bifogad bild visar att muren inte står mitt på sulan. Jag kan inte svara på hur mycket dränmaterial som döljs under jorden.
Ok, men är den förskjuten åt vänster i bild så förstärker det bara argumentet för att det kanske ändå inte grävts för lite vilket var förslaget ovan.

Det du kan göra om du vill, är att ta en spade och karva dig ner närmast muren. Någon decimeter ner eller två borde du hittta dränerande icke tjälskjutande material, typ 8-16 makadam. Det borde vara 20-30cm med sådant ut från muren.
 
S Stefan1972 skrev:
Det var det jag menade tidigare också, Även om det ser seriöst ut med gjuten sula så kräver en mur egentligen en väldigt bra grundläggning. Man ska gå på djupet för att få stabilitet och särskilt om det blir en mur med längd. Även en gjuten sula blir ju ganska rörlig då. Annars blir det ju bara som att lägga en 2x8" regel platt på gruset och resa en husstomme på. . Den bär ju såklart men den blir ändå relativt böjlig längsled.
Grannens entreprenör vill först gjuta en mur. Men vi hade som krav att den nya muren skulle efterlikna den gamla muren. Vi kunde då inte föreställa oss att muren skulle bli så hög. I efterhand har jag tänkt att man kunde ha gjutit halva höjden och använt murblock för resten av höjden. Det hela kompliceras av att vår tomt sluttar medan granns tomt nu är plan (och lägre).
 
Ufriberg Ufriberg skrev:
Tror inte att sprickan har med jordtrycket att göra.
Har inte läst hela tråden men läste att dilfogen skulle vara sågad i efterhand och då gissar jag att man inte sågat genom armeringen vilket innebär muren är inte dilaterad/uppdelad i sin längsriktning och därmed gör fogen ingen nytta.

Murens längd varierar med tempuren, den krymper och expanderar med sin längdutvidgningskoefficient. När det är kallt vill muren dra ihop sig och då hålls den fast i marken, av sin vikt etc. Dessa spänningar kan ge upphov till att muren "delar" sig/spricker.

Hur lång är muren?

/Konstruktör
Denna sektion av muren är 35 meter. Muren fortsätter sedan en bit till efter ett hörn.

Jag tror inte att fogen är genomgående. Jag ska kontrollera detta vid tillfälle (bor på annan ort).

Man byggde först en mur med fel sluttning som man blev tvungen att ta bort. Den muren hade en dilationsfog ända ner till sulan. Jag är osäker på om man byggde in fogen mha kapade stenar eller om man sågade i efterhand. Jag lutar åt att man faktiskt byggde in fogen. Som lekman tänker jag att en hög mur med en dilationsfog uppifrån och ner måste vara känslig för sidokrafter.

Fogarna i den mur som står på plats nu sågades i efterhand och då bara till markytan på vår sida. Hur det ser ut på andra sidan muren vet jag inte.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, men är den förskjuten åt vänster i bild så förstärker det bara argumentet för att det kanske ändå inte grävts för lite vilket var förslaget ovan.

Det du kan göra om du vill, är att ta en spade och karva dig ner närmast muren. Någon decimeter ner eller två borde du hittta dränerande icke tjälskjutande material, typ 8-16 makadam. Det borde vara 20-30cm med sådant ut från muren.
Vi fick frågan vad vi ville kunna plantera längs muren. Tidigare stod där ett plommonträd och ett spaljéträd. Sedan fick vi beskedet att man skulle fylla med jord så att vi kan plantera vad som helst. Vad det innebär för jorddjupet vet jag inte.
 
C Christer_B skrev:
Denna sektion av muren är 35 meter. Muren fortsätter sedan en bit till efter ett hörn.

Jag tror inte att fogen är genomgående. Jag ska kontrollera detta vid tillfälle (bor på annan ort).

Man byggde först en mur med fel sluttning som man blev tvungen att ta bort. Den muren hade en dilationsfog ända ner till sulan. Jag är osäker på om man byggde in fogen mha kapade stenar eller om man sågade i efterhand. Jag lutar åt att man faktiskt byggde in fogen. Som lekman tänker jag att en hög mur med en dilationsfog uppifrån och ner måste vara känslig för sidokrafter.

Fogarna i den mur som står på plats nu sågades i efterhand och då bara till markytan på vår sida. Hur det ser ut på andra sidan muren vet jag inte.
35m där har du svaret. Den muren varierar teoretiskt i total längd 1,7cm över året vid en temperaturdifferans på 40 grader (+20/-20).
Utöver det krymper/kryper material i sig över tid. Muren är helt enkelt för lång utan uppdelning om du ska undvika sådana sprickor. Inte ens en betong vägg hade klarat sig undan.

Skulle inte förvåna mig om sprucken trycks ihop till sommaren när muren expanderar.

Du behöver inte oroa dig för fogen och sidokrafter.
 
  • Gilla
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.