J Jocke Best skrev:
Jag tror på marktrycket eftersom sprickan är lika stor hela vägen, och även översta stenen har spruckit. Eftersom det är marktryck från dig mot grannen borde det, om teorin stämmer vara en bredare spricka på grannens sida.
Jag kunde se en spricka på grannens sida. Häcken på grannens sida gör det svårt att se hur långt ner sprickan fortsätter och hur bred den är.

Infogar en bild som visar bottenplattan/sulan eller vad det nu kallas.
 
  • Byggarbetsplats med murat betongblock, grus, kablar och skyddande presenning. Arbete pågår, grävning verkar ha utförts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar ju som att man får bygga muren på det sätt man byggt och grundläggningen ser ju rejäl ut. Svårt att först vad som blivit fel.

Möjligen är återfyllningen inte enligt anvisning med icke tjälskjutande material. Det kan vara problemet.

Skicka en bild till St Eriks kanske?
 
  • Gilla
FolkeF och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Karrock Karrock skrev:
Du är nog mer skarpögd än jag. Ser bara de två vi har pratat om hela tiden.
De är tre…
 
Detta fixar Du både billigt och lätt, om Du inte tycker det är skämmande med ytterligare en fog liknande den till höger i bild.

En större vinkelslip med stenkapskiva. Gör en kopia av fogen till höger.
Så bilar du ur de "halva" stenarna till vänster där nuvarande skador finns och fogar där in nya halva stenar.

Då kan framledes spänningar i muren få påverka som de vill.

Du klarar detta på 1000 kr... Såvida du gör jobbet själv.

En hantverkare lär väl ta minst
10 000 kr, för 2 dagars jobb.

Vi har ju sett här på forumet vad det kostar gång på gång. Senast t ex kakling med 12 plattor i ett kök för 6000 kr.

.
 
Det enklaste är väl att bara låta det vara? Det syns ju knappt..........Försöker man åtgärda det där lokalt i sprickan så kommer det ju synas ännu mer...........
Det är få murar som grundläggs korrekt. Att sulan är gjuten är inget som betyder nåt om inte grundläggningen för sulan är stabil.
 
  • Gilla
FolkeF och 5 till
  • Laddar…
Ställ en fullstor keramikpinuppa framför, så har folk annat att glana på.
 
Redigerat:
  • Gilla
husägaren TS
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det enklaste är väl att bara låta det vara? Det syns ju knappt..........Försöker man åtgärda det där lokalt i sprickan så kommer det ju synas ännu mer...........
Det är få murar som grundläggs korrekt. Att sulan är gjuten är inget som betyder nåt om inte grundläggningen för sulan är stabil.
Bifogar en bild på grundläggningen. Underlaget har packats med en vält.

Sprickan i muren är liten, men muren är nästan ny. Den tidigare muren från 30-talet hade ingen liknande skada, inte på denna sektion. Tidigare fanns ingen skillnad i markhöjd. Jag undrar om skadan hade uppkommit om den nya muren inte hade byggts som en stödmur. Vi gick med på att den gamla muren revs mot att vi skulle få en ny mur, men vi såg inte en så hög mur framför oss. Lovet var väldigt otydligt angående markens utformning vid tomtgränsen. I efterhand har vi förstått hur viktigt det var för grannen att få ersätta vår gamla mur.
 
  • Byggarbetsplats med grävd schakt, stenkross, stödmur, armeringsjärn, byggstaket och betongblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H Hybro skrev:
Ställ en fullstor keramikpinuppa framför, så har folk annat att glana på.
Den tidigare grannen hade en kvinnofigur i brons på tomten, men den är försvunnen nu.
 
H Hybro skrev:
Detta fixar Du både billigt och lätt, om Du inte tycker det är skämmande med ytterligare en fog liknande den till höger i bild.

En större vinkelslip med stenkapskiva. Gör en kopia av fogen till höger.
Så bilar du ur de "halva" stenarna till vänster där nuvarande skador finns och fogar där in nya halva stenar.

Då kan framledes spänningar i muren få påverka som de vill.

Du klarar detta på 1000 kr... Såvida du gör jobbet själv.

En hantverkare lär väl ta minst
10 000 kr, för 2 dagars jobb.

Vi har ju sett här på forumet vad det kostar gång på gång. Senast t ex kakling med 12 plattor i ett kök för 6000 kr.

.
Det finns ytterligare två sprickor i muren en bit bort på samma sektion, till vänster om och nära en annan dilationsfog. Jag är ganska säker på att sprickorna uppkom när man sågade upp dilationsfogen eller en kort tid därefter. Entreprenören ville inte ta ansvar för dessa sprickor.
 
  • Grå betongblocksmur med spricka. Snö på marken. Tecken på strukturproblem eller sättningsskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt dessa halvstenar.
 
R
C Christer_B skrev:
Det finns ytterligare två sprickor i muren en bit bort på samma sektion, till vänster om och nära en annan dilationsfog. Jag är ganska säker på att sprickorna uppkom när man sågade upp dilationsfogen eller en kort tid därefter. Entreprenören ville inte ta ansvar för dessa sprickor.
Kan det vara produktfel på stenarna att dom har för dålig hållfastighet..
För dessa två ser inte ut att vara av rörelser…
 
Jag tycker det låter skumt att såga upp dilutionsfogarna efteråt. Jag hade byggt in dom i konstruktion direkt. Om det har någon påverkan vet jag inte.

Om jag uppfattar det rätt så är det en stödmur och inte en mur. Enligt S:t Erik så ska inte Iglo användas till stödmur och där är också angivet en maxhöjd. Om det har betydelse vet jag inte men det finns säkert en anledning till det.

https://steriks.se/globalassets/grundlaggning-block-och-murar-rev2022.pdf
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Kan det vara produktfel på stenarna att dom har för dålig hållfastighet..
För dessa två ser inte ut att vara av rörelser…
Precis så sa min teknologilärare på tekniskt gymnasium. Men det skrivs faktiskt hållfasthet. Inte för att vara elak utan upplysande. Själv hade jag blivit glad att få denna information så jag hoppas att du inte tar det annorlunda.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R
R2D2 R2D2 skrev:
Precis så sa min teknologilärare på tekniskt gymnasium. Men det skrivs faktiskt hållfasthet. Inte för att vara elak utan upplysande. Själv hade jag blivit glad att få denna information så jag hoppas att du inte tar det annorlunda.
Ja du har så rätt så det var ju inte meningen med fastighet det är dessa telefon dj*vlar som autocorectar🤪😉😂
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Ja 11-12 varv med den stenen blir nog för mycket om man inte är extremt noga med sidodränering och återfyllningen som bör vara fraktion 8/16 eller liknande helst 50 cm bred, med duk.

Och personligen hade jag gjutit in geonät åt ena hållet och tagit extra hjälp av marken för sidotrycket 20-30 cm under markytan.

Man ser på förhand att detta är en mycket dyr & mycket riskfyllt val av murvariant.
Någonstans har man tummat lite på regelverket, marktrycket har "sprängt" muren, frostsprängning eller ej.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.