Jag kollade lite snabbt och kan inte hitta stenen, men om jag tolkar trådstarten rätt så ska den vara armerad och fylld. I så fall är det inte konstigt att även översta stenen spricker.

Tänker mig att samma effekt kan ges om stenen limmas 🤔
Eller varför skulle inte översta stenen spricka?
 
R
För att den har ingett som låser den ovanifrån så den kan vippa och då blir det ingett brott..
Muren har inte satt sig mycket ännu då inga höjdskillnader syns än…
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
För att den har ingett som låser den ovanifrån så den kan vippa och då blir det ingett brott..
Muren har inte satt sig mycket ännu då inga höjdskillnader syns än…
Men det är om de är torrmurade/staplade som den vippar väl?
Om det är varianten man gjuter ihop alt limmar så sitter väl översta skiftet ihop med resten och kan därmed spricka?
 
Skulle vara intressant att höra vilken sten detta är?
 
  • Gilla
skalman71 och 2 till
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Men det är om de är torrmurade/staplade som den vippar väl?
Om det är varianten man gjuter ihop alt limmar så sitter väl översta skiftet ihop med resten och kan därmed spricka?
Ja vet inte hur denna mur är gjord, men ofta limmas toppen på med montagelimm eller fix och då lossnar dessa lätt vid sättningar..

Det kan ju vara marktrycket med då muren fungerar som att markstöd..
 
R Rejäl skrev:
Ja vet inte hur denna mur är gjord, men ofta limmas toppen på med montagelimm eller fix och då lossnar dessa lätt vid sättningar..
Pratar vi övre skiftet eller kröningen nu?

Jag citerar första inlägget: "Muren är armerad, fylld"
Så jag tolkar det som att det är en ihålig variant som man fyllt med betong, men det kan vara fel.
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Pratar vi övre skiftet eller kröningen nu?

Jag citerar första inlägget: "Muren är armerad, fylld"
Så jag tolkar det som att det är en ihålig variant som man fyllt med betong, men det kan vara fel.
När jag pratade om limma så pratar jag om topp/krönstenen..

Armerad och fylld är lurigt då de flesta trädgårds murar inte gjuts inuti utan man använder geonät som armering vid jordstöd mot mark..
Detta behöver TS förtydliga..
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
När jag pratade om limma så pratar jag om topp/krönstenen..

Armerad och fylld är lurigt då de flesta trädgårds murar inte gjuts inuti utan man använder geonät som armering vid jordstöd mot mark..
Detta behöver TS förtydliga..
Då är jag med.

Vi får se vad TS säger, men om den skulle vara gjuten inuti alternativt limmad med stenlim, skulle inte detta då ge effekten att även översta skiftet spricker?
 
  • Gilla
Soldan
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Då är jag med.

Vi får se vad TS säger, men om den skulle vara gjuten inuti alternativt limmad med stenlim, skulle inte detta då ge effekten att även översta skiftet spricker?
Inte nödvändigtvis då toppstenen inte har något som låser den uppifrån då släpper limmet istället och stenen vippar…
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Inte nödvändigtvis då toppstenen inte har något som låser den uppifrån då släpper limmet istället och stenen vippar…
Fast nu tänkte jag på översta skiftet, inte toppstenen.
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast nu tänkte jag på översta skiftet, inte toppstenen.
Vad jag kan se så är den sprucken..
 
R Rejäl skrev:
Vad jag kan se så är den sprucken..
Precis, och jag tänker att det borde den inte göra om den inte sitter stumt fast med skiftet under, exempelvis genom att vara limmad eller gjuten.
Jag tolkar det som att det är det @MathiasS funderar på med.
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Precis, och jag tänker att det borde den inte göra om den inte sitter stumt fast med skiftet under, exempelvis genom att vara limmad eller gjuten.
Jag tolkar det som att det är det @MathiasS funderar på med.
Men en lösstaplad mur staplar man inte utan lim eller som det har pratats om att gjuta inuti för det skulle inte ta lång tid innan den rörde sig om inte stenarna går i varandra eller har stift eller likvärdigt som förankrings metod..
 
Redigerat:
  • Gilla
Birger Jarl
  • Laddar…
J
Jag tror på marktrycket eftersom sprickan är lika stor hela vägen, och även översta stenen har spruckit. Eftersom det är marktryck från dig mot grannen borde det, om teorin stämmer vara en bredare spricka på grannens sida.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Skulle vara intressant att höra vilken sten detta är?
Muren är byggd med S:t Eriks Iglo.
 
  • Gilla
Hans Johanson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.