Charlieflower Charlieflower skrev:
Har man problem måste de förstås åtgärdas oavsett om taket läcker eller om det dryper från källarväggarna. Helt enig. Det jag tycker är svårt är att veta om/när man har lindrigare problem. Det finns ju flera exempel i tråden på källare på väl dräneras mark som sannolikt aldrig behöver grävas om. Var går gränsen?:thinking:
Finns ingen klar gräns tyvärr... tänk risk vs kostnad istället. Är risken för framtida problem pytteliten och kostnad för dränering enorm så kanske det inte är värt det. Är risken liten men inte helt förbisebar så får man själv avgöra. Hur tight har jag med pengar, och hur mycket älskar jag huset, etc. Själv kanske jag skulle dränerat i ett fall med låg risk om det var mitt lilla älsklingshus som jag fixat och donat själv. Kanske skulle struntat i det om jag bara tänkt bo där några år och det ser bra ut idag.

Jag skulle absolut alltid dränerat om huset är i ett fint område med bra huspriser, då får man alltid tillbaka pengarna när man säljer plus att en skada kan vara döden när man ska sälja. De flesta som köper i sådana områden har knappt målat en vägg själv och 'dränering gjord, inga anmärkningar' låter mycket bättre för sådana ögon i ett besiktningsprotokoll än 'anmärkning, fuktnivåer, risk för skada' etc. Det kan vara skillnaden mellan en livlig och en långsam budgivning.

Magnus Filip skrev:
Ett gammalt hus som jag hade tidigare hade fukt i källarväggarna och det luktade lite unket. Men huset behövde kanske inte direkt dräneras. En firma satte in elektroder på olika ställen och en kontrollpanel. Tekniken kallas Elektroosmos. Efter några månader var väggarna torra. Fungerade mycket bra.
Men jag tror inte systemet får lov att säljas längre, någon lag. Eftersom det var många lyckosökare som sålde systemet som ett reellt alternativ till dränering och då blir det bluff. Långt ifrån så bra är det. Dränering är avledning av flytande vatten och det kräver helt andra åtgärder. Elektroosmos är bra om dräneringen inte direkt akut behöver göras om, men om man vill få ned fukten i källaren. Fukt som sakta kryper upp i muren.
Tekniken är över 100 år gammal och är fysikaliskt bevisad. En del betongindustrier använder sig idag av den för att snabbare torka gjutna stora betongelement.

Kanske du kan hitta ett system på internet och montera själv? För det är nog inte svårt. Det svåra är att mäta upp fukthalten i muren och veta var man skall placera elektroderna och hur många. Du kommer också att hitta många sidor som varnar för systemet som en bluff. Men man får skilja på hur man tänkt att det skall användas
Det är sånt där de håller på med i england.

K karlmb skrev:
Det är sånt där de håller på med i england.
UK är ju knappast kända för byggkvalitet

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.