17 044 läst · 40 svar
17k läst
40 svar
Vad kan det kosta att flytta en elcentral i villa?
Även jag har sovrummet i groventrén! Men nu när dottern flyttar ut skall vi ta över hennes rum och göra en rockad:D dfilipson skrev:
- kontoret blir gästrum/sovrum till dottern när hon är hemma.
- kontoret flyttar in i vårt sovrum som då blir kontor och walk-in-closet.
Finns många sätt att göra det på. Bra dåliga och sämst. Allt hänger på vilka möjligheter som finns och det vet man först när man börjar rota i grejorna.D dfilipson skrev:Vi planerar att ta bort vår walk-in closet i sovrummet och istället installera en garderob på vardera sida av sängen för att utnyttja ytan bättre.
Vid planeringen upptäckte vi att elcentralen är placerad på insidan av väggen i den nuvarande walk-in closet. Vi behöver därför er expertis:
Jag hoppas att bilderna ger en tydlig bild av vad vi vill uppnå. Om det är något jag har missat, får ni gärna uppmärksamma mig på det. Stort tack för er hjälp!
- Är det möjligt att flytta elcentralen från denna vägg och istället placera den på insidan av en framtida garderob?
- Vad kan ett sådant elarbete tänkas kosta? Flytten skulle vara maximalt två meter.
En klassiker jag sett hos flera är att man skarvar med utanpåliggande dosor, som sedan göms bakom gips eller innertak.
Ibland med någon sorts inspektionslucka, oftast inte.
Undvik detta - det lär vara det billigaste alternativet men det är också ett av det sämsta. Med inspektionsmöjlighet är det dock tillåtet.
En hel vägg med skjutdörrar kanske hade varit bättre utnyttjande av utrymmet?
Det skulle kunna ge möjlighet till alternativa placeringar av elcentralen som kanske kan ge mindre behov att dra om kabel helt, med tanke på att det ser ut som om större delen av huset är till höger om eller nedanför sovrummet?blackarrow skrev:
Ta dit en elfirma som kollar och ger dig ett uppskattat pris. Här kommer du bara att få en massa gissningarD dfilipson skrev:Vi planerar att ta bort vår walk-in closet i sovrummet och istället installera en garderob på vardera sida av sängen för att utnyttja ytan bättre.
Vid planeringen upptäckte vi att elcentralen är placerad på insidan av väggen i den nuvarande walk-in closet. Vi behöver därför er expertis:
Jag hoppas att bilderna ger en tydlig bild av vad vi vill uppnå. Om det är något jag har missat, får ni gärna uppmärksamma mig på det. Stort tack för er hjälp!
- Är det möjligt att flytta elcentralen från denna vägg och istället placera den på insidan av en framtida garderob?
- Vad kan ett sådant elarbete tänkas kosta? Flytten skulle vara maximalt två meter.
Offert 100k, löpande kanske de slutar på 50 me flax.. Är det ”standardhus” eller nå arkitektritat special.? Sen blir de ju merjobb, måste ju spåras i väggar för att komma till den nya centralen, är första dosorna i tak eller har du kopplingsdosor på 210ish cm från golv? Har gjort en flytt från en vägg till en annan på hus me övervåning, tror inte ja skulle vilja göra om de…
En annan aspekt jag kom på.
Minns jag rätt så finns det väl tvingande regler att elcentral inte får placeras i sovrum?
Är osäker på hur regelverket ser ut, nån som har koll?
Sen kan man såklart diskutera anledningen till det (magnetfält) men jag har för mig att det är tvingande regler från Boverket. Eller?
Minns jag rätt så finns det väl tvingande regler att elcentral inte får placeras i sovrum?
Sen kan man såklart diskutera anledningen till det (magnetfält) men jag har för mig att det är tvingande regler från Boverket. Eller?
Den frågan får du nog ta på offert från en lokal elfirma..D dfilipson skrev:Vi planerar att ta bort vår walk-in closet i sovrummet och istället installera en garderob på vardera sida av sängen för att utnyttja ytan bättre.
Inget jag någonsin hört att man inte skulle få ha. Men har dålig koll på boverkets regler ska erkännas. Och det är ändå bra onödigt att göra en sån placering om man bygger nytt hus.P Putteman skrev:En annan aspekt jag kom på.
Det finns i alla fall inget hinder mot att ha det i elsäkerhetsföreskrifternas värld, så det som TS planerar är helt i sin ordning.
Tror att det kan vara lite olämpligt i sovrum. Det förekommer ibland ett visst 50Hz brummande från visa komponenter i en cemtral.
Sedan skulle jag kunna tänka mig att magnetfältet från en elanläggning borde vara som störst vid centralen. Totalt sett höga strömmar, men större fysisk separation mellan strömförande trådar ger ökat magnetfält. Om det sedan kan vara ett reelt problem vet jag inte
Sedan skulle jag kunna tänka mig att magnetfältet från en elanläggning borde vara som störst vid centralen. Totalt sett höga strömmar, men större fysisk separation mellan strömförande trådar ger ökat magnetfält. Om det sedan kan vara ett reelt problem vet jag inte
Medlem
· Blekinge
· 10 947 inlägg
Kan det tänkas att flytta central längs den vägg den sitter i men ända fram till den bakre väggen i walk-in? Och sedan bygga garderoben grundare än nuvarande walk-in? Du måste ändå platsbygga en fast garderob, du kan inte sätta elcentralen i en typ IKEA-garderob.
Då får du mer plats framför walk-in och minimera flytt av ledningar mm.
Då får du mer plats framför walk-in och minimera flytt av ledningar mm.
Vad skulle det vara för brum från en central, passiva komponenter i en sådan. Sen det med magnetfält, sådana krafter blir det inte i en vanlig villa med 400 V. Mer på högspänning som det skrivs om. Hur har du det själv då med elen i huset. Är du en sådan som tror sig har elallergi,som en del talar om. Sanerat ditt eget hus efter någon konst och regel. Så att skrämma upp någon är inte bra, liksom med asbetsliknande fara. Bara tiita på det så dör man.Tänk till lite mer på din skrift.H hempularen skrev:Tror att det kan vara lite olämpligt i sovrum. Det förekommer ibland ett visst 50Hz brummande från visa komponenter i en cemtral.