5 651 läst · 43 svar
6k läst
43 svar
Vad kallas denna "teknikbod"?
Jo, det har det! Att köra med vågledare eller coaxialkabel för mycket höga frekvenser ( som används mera idag) är inte lämpligt på längre sträckor ( några meter), då förlusterna blir för stora. På sändarsidan ger det stora effektförluster och för mottagaren blir det för dålig känslighet.K Kane skrev:
Fördelen med main-remote är ju också att man kan använda samma " Main"- burk till flera frekvenser, så tillverkningen blir billigare.
Nej, jag skrev bara att den uppdelningen kom i.o.m. de högre frekvenserna ( och lägre sändareffekt). Idag är ju ofta radion t.o.m. integrerad med antennen, så då blir ju " Main"- delen mer av en frekvensoberoende opto-switch, som betjänar flera radiohuvuden/antenner.K Kane skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 691 inlägg
Det är så ”alla” mobil basar är konstruerade. Digitalenheten kan sitta 40 km från radioenheten, eller i samma låda. Även digitalenheten är en del av radion, den står för modulering till radiosignal, som skicka i digitalt format till radioenheten.K Kane skrev:
Vilken tillverkare har delat på den digitala och analoga delen av radion och har de fysiskt åtskilda?H hempularen skrev:
Jag avser inte basbandsprodukterna här.
Moderator
· Stockholm
· 52 691 inlägg
@hempularen i inlägg #40 har rätt, men mina sekretessavtal förhindrar mig att gå in på detaljer.K Kane skrev:
Kan ju också vara förvirrande att tala om "basband". Menar man då enskild användares dataström, kombinerad dataström, "pre distorted" dataström, färdig mellanfrekvens eller vad?
Hur som helst, så är det inte vanligt med klassiska "Feeders" i form av coax-kablar när det gäller höga frekvenser, men de förekommer fortfarande.
Den fysiska enheten, här illustrerad av Ericsson.HasseTeknik skrev:@hempularen
Kan ju också vara förvirrande att tala om "basband". Menar man då enskild användares dataström, kombinerad dataström, "pre distorted" dataström, färdig mellanfrekvens eller vad?
Hur som helst, så är det inte vanligt med klassiska "Feeders" i form av coax-kablar när det gäller höga frekvenser, men de förekommer fortfarande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ingen sidodörr, det är ju ett elmätarskåp. TS kanske är där och byter mätare tom.P paralun skrev:
De skåpen måste elnätsägaren kunna öppna så ofta är det bara den vanliga trrekantsnyckeln. Ibland har kunden egna hänglås (syns byglar för lås), men det beror lite på nätbolagets policy för detta, de måste då hantera en nyckel.
Finns mängder av mobilbaser som har olåsta mätarskåp.
/capmac