Nissens
V Viktorbyggahus skrev:
Jag vet inte hur du tänker. Subventionerna har ingen bäring på min sålda el. Jag säljer el via tibber. Får timspot. Väldigt nöjd.
Total investering var 150. För 2 år sen var börsen hög. Hade jag investerat 150k i börsen då så hade jag haft 75 kvar.
Nu var inte ts fråga om vad den bästa investeringen ngnsin var. Då kan du slänga ut krypto 2009. Det handlade ju just om husinvesteringar som sänkt driftskostnaden hemma.
Misstänkte det.
Jo, eftersom regeringen subventionerar elpriset så blir elen billigare. Det betyder att om man har egen produktion av el så sparar man mindre med den egna produktionen än vad man hade gjort annars.
Det innebär att det tar längre tid att få tillbaka investeringen man gjort i sina solpaneler.

Har du inte räknat med det så lär dina 5 år inte stämma.

Sannolikt är börsen en mycket bättre investering än solpaneler i dagens läge. Man får tillbaka investeringen snabbare.
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Misstänkte det.
Jo, eftersom regeringen subventionerar elpriset så blir elen billigare. Det betyder att om man har egen produktion av el så sparar man mindre med den egna produktionen än vad man hade gjort annars.
Det innebär att det tar längre tid att få tillbaka investeringen man gjort i sina solpaneler.

Har du inte räknat med det så lär dina 5 år inte stämma.

Sannolikt är börsen en mycket bättre investering än solpaneler i dagens läge. Man får tillbaka investeringen snabbare.
Så låt mig se om jag förstått det här rätt. För två år sedan gjorde jag en investering när börsen var övervärderad. Jag valde att diversifiera mina investeringar vilket har tagit bort mina elkostnader.

nu kommer du två år senare med mer data än som fanns då och säger att det var en dålig investering sett till hur saker utvecklade sig. Du svarar på en fråga som ingen ställde. Och du gav feedback till ingen som frågade dig. och du säger dig med säkerhet veta hur framtiden kommer utveckla sig.

i min värld kallas det för att vara oseriös.
 
  • Gilla
  • Haha
dibb och 11 till
  • Laddar…
Äldre monokrom bild på en man med mustasch, text som pratar om seriositet, humoristisk anstrykning, gammaldags.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pette skrev:
får på riktigt ont i magen, när jag läser/ ser bilder i trådar här som anlitat hantverkare som inte har någon yrkesstolthet..:sweat:
Det uppkommer ju dessutom alltid beslut som måste tas och det är ju ett halvtidsjobb att instruera/styra och blir lätt missförstånd.

Kan man inte utföra moment själv så är ett tips att ta in en erfaren f-skattare och gå dubbelt/assistera. Det har sparat mig många kronor vid nydragning av elen + att man får koll.
Kom på att jag också sparade typ 50000 på att glidgjuta samtliga kanaler i skorstenen själv. 3-4 dagars jobb./
När man anlitar hantverkare för större jobb är det stressigaste momentet att ta in offerter och välja en bra hantverkare. Vi hade tur som hittade en riktigt kompetent kille för badrummet. Han hade sett den här sortens hus förut, så han löste allt ”konstigt” som dök upp utan problem. Han får nog göra vårt kök också :) Ett helt kök har vi aldrig gjort tidigare, så det skulle bli ett himla googlande för varje moment och vi skulle vara utan kök i flera månader.
 
  • Gilla
Avatar86 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
V Viktorbyggahus skrev:
Så låt mig se om jag förstått det här rätt. För två år sedan gjorde jag en investering när börsen var övervärderad. Jag valde att diversifiera mina investeringar vilket har tagit bort mina elkostnader.

nu kommer du två år senare med mer data än som fanns då och säger att det var en dålig investering sett till hur saker utvecklade sig. Du svarar på en fråga som ingen ställde. Och du gav feedback till ingen som frågade dig. och du säger dig med säkerhet veta hur framtiden kommer utveckla sig.

i min värld kallas det för att vara oseriös.
Nej, börsen var inte övervärderad då, men den är undervärderad nu. Den kommer att stiga igen långt innan dina solpaneler går med vinst.
Ingenting har tagit bort dina elkostnader, dina elkostnader ligger investerade i solpanelerna.

Säg att jag tar 150 000:- och sätter in dem på ett konto. Sedan tar jag av de pengarna och betalar det mesta av mina elräkningar under säg 10 år. Sedan säger jag att jag har nästan gratis el i 10 år eftersom jag inte betalar elen med min lön.

Det är ungefär så solpaneler fungerar, åtminstone på sommarhalvåret.

Sätter jag pengarna på indexfond på börsen istället för på ett konto så får jag sannolikt bättre avkastning än solpanelerna på sikt. :)
 
Redigerat:
Magnus E K
Har bara läst rubriken men en sak jag direkt kommer att tänka på är hissåkande.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K
V Viktorbyggahus skrev:
Jag vet inte hur du tänker. Subventionerna har ingen bäring på min sålda el. Jag säljer el via tibber. Får timspot. Väldigt nöjd.
Total investering var 150. För 2 år sen var börsen hög. Hade jag investerat 150k i börsen då så hade jag haft 75 kvar.
Nu var inte ts fråga om vad den bästa investeringen ngnsin var. Då kan du slänga ut krypto 2009. Det handlade ju just om husinvesteringar som sänkt driftskostnaden hemma.
Nissens Nissens skrev:
Nej, börsen var inte övervärderad då, men den är undervärderad nu. Den kommer att stiga igen långt innan dina solpaneler går med vinst.
Ingenting har tagit bort dina elkostnader, dina elkostnader ligger investerade i solpanelerna.

Säg att jag tar 150 000:- och sätter in dem på ett konto. Sedan tar jag av de pengarna och betalar det mesta av mina elräkningar under säg 10 år. Sedan säger jag att jag har nästan gratis el i 10 år eftersom jag inte betalar elen med min lön.

Det är ungefär så solpaneler fungerar, åtminstone på sommarhalvåret.

Sätter jag pengarna på indexfond på börsen istället för på ett konto så får jag sannolikt bättre avkastning än solpanelerna på sikt. :)
Jag gjorde tvärtom
Tog ur 145000:- från börsen o köpte solceller hade varit värda 112000:- Undvek därför elkostnad på ca 28000:- Då hade jag haft 84000 kvar på börsen . Jag lovar att det tagit en stund innan börsen är ifatt... Hur mycket finns kvar eftr 2023? Jag har mina solceller kvar.
Hm, undrar varför företagen först av allt ser över kostnadskostymen när vinsterna dalar......
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Jag gjorde tvärtom
Tog ur 145000:- från börsen o köpte solceller hade varit värda 112000:- Undvek därför elkostnad på ca 28000:- Då hade jag haft 84000 kvar på börsen . Jag lovar att det tagit en stund innan börsen är ifatt... Hur mycket finns kvar eftr 2023? Jag har mina solceller kvar.
Hm, undrar varför företagen först av allt ser över kostnadskostymen när vinsterna dalar......
Tog du ut pengarna på topen så har du nog gjort en bra investering.
Sen kommer förstås börsen att hämta sig om man ser på 10-20 års sikt...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens
K Klacken skrev:
Jag gjorde tvärtom
Tog ur 145000:- från börsen o köpte solceller hade varit värda 112000:- Undvek därför elkostnad på ca 28000:- Då hade jag haft 84000 kvar på börsen . Jag lovar att det tagit en stund innan börsen är ifatt... Hur mycket finns kvar eftr 2023? Jag har mina solceller kvar.
Hm, undrar varför företagen först av allt ser över kostnadskostymen när vinsterna dalar......
Visst, men när man snackar solpaneler är det alltid långsiktigt, precis som med börsen…
 
  • Gilla
Avatar86 och 1 till
  • Laddar…
K
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Tog du ut pengarna på topen så har du nog gjort en bra investering.
Sen kommer förstås börsen att hämta sig om man ser på 10-20 års sikt...
Ja, börsen hämtar sig nog på sikt. Men om man satsat på börsen för att betala elräkningar med avkastningen är ju enligt mig ingen större vits. Vad jag menar är att det är bättre att sänka sina driftskostnader än att använda eventuell avkastning från börsen för att betala elräkningen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
K
Nissens Nissens skrev:
Visst, men när man snackar solpaneler är det alltid långsiktigt, precis som med börsen…
Eh, ja?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Visst, men när man snackar solpaneler är det alltid långsiktigt, precis som med börsen…
Det viktigaste är riskjusterad avkastning. Om din investering på börsen sjunker 50% år 9 och du behöver pengarna året efter är du torsk. Det händer inte med solceller eller annan lågriskinvestering. Jag ser solceller som en headge mot höga elkostnader, komplement till börsen och tex likvida medel.
 
  • Gilla
Avatar86 och 8 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, börsen var inte övervärderad då, men den är undervärderad nu. Den kommer att stiga igen långt innan dina solpaneler går med vinst.
Ingenting har tagit bort dina elkostnader, dina elkostnader ligger investerade i solpanelerna.

Säg att jag tar 150 000:- och sätter in dem på ett konto. Sedan tar jag av de pengarna och betalar det mesta av mina elräkningar under säg 10 år. Sedan säger jag att jag har nästan gratis el i 10 år eftersom jag inte betalar elen med min lön.

Det är ungefär så solpaneler fungerar, åtminstone på sommarhalvåret.

Sätter jag pengarna på indexfond på börsen istället för på ett konto så får jag sannolikt bättre avkastning än solpanelerna på sikt. :)
Sätter du in 150k i juli 2021 då? Jag väntar här.

Så kan du kanske svara på hur jag sätter in 16kw solceller på börsen också? Avanza eller?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kan vi sluta snacka investeringar i börsen?!
 
  • Gilla
Matiost och 3 till
  • Laddar…
Som svar på den ursprungliga frågan: Vad har ni SPARAT mest på sedan ni köpte hus?

I det hus jag bor nu.
Plats 3 Att jag satte in en luf/luft vp samma år jag köpte det (2009), två år senare konverterade jag huset till vattenburet och satte en luft/vatten värmepump. Konverteringen kostade ca 18 kkr, luft/vatten pumpen kostade 5 kkr (fick den i ett byte) . Pumpen går fortfarande utmärkt och drar ca 4000 kWh/år för att värma 140 m2. Japansk kvalité verkar löna sig.

Plats 2 Byggde en Attefallsstuga för tot 180 kkr, uthyrd kallhyra för 70 kkr/år, varit uthyrd till samma person i 4 år nu. Förra året i Juni hade jag fått tillbaka mitt utlägg för bygget. Nu bara plus så länge det inte brinner ner =)

Plats 1 Att jag band mitt elavtal på 28 öre våren 2020. Fortfarande samma avtal. Inget jag byggt på huset men definitivt sparade pengar.

Guldplats: Att jag band hälften av mitt lån på 1,32% i 5 år, andra halvan på 1,72% i 7 år. Vet inte om det kommer anses bra i slutet av 2023 men den som lever får se.

Så ungefär hälften av det jag mest sparat på i mitt hus har berott på egen muskelkraft, den andra på lite tankekraft.
 
  • Gilla
Avatar86 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.