Cheesen
A Avatar86 skrev:
Vad är era bästa investeringar?

Tex. Köpte ni Bergvärme? (Lite dyr, men betalade igen sig fort…)

solceller? (Mycket effektivt, pengar kommer in).

elbil? (Har resandet blivit mycket billigare?)

köpte en nygammal Värmepanna för halva priset på Marketplace?

la om taket själva (tog tid vilket vi hade, sparade mycket!)

Osv.

Hur mycket sparade ni på dessa köp?
Förra huset. 5 nya fönster, 6000 KWh/år.

Tillverkade och monterade kök, fast inredning. Agerade både målare och snickare när vi byggde. Sparade ungefär 385000:- (Kvällar, helger samt två semesterveckor under december 2016- Mars 17)
 
  • Gilla
Avatar86 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Du har fortfarande stor besparingspotential om du kan acceptera att det tar en kvart till jobbet.
I hälsan kanske, inte i pengar.
Resulterar i -5% lön då tiden jobbet tar av fritiden ökar medan det inte ger ökad inkomst.
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
I hälsan kanske, inte i pengar.
Resulterar i -5% lön då tiden jobbet tar av fritiden ökar medan det inte ger ökad inkomst.
Det är ingen som räknar samma timlön på jobbet som på fritiden. Vad kostar det att åka 1400 m tor?

Bra du bor nära då annars hade det blivit väldigt dyrt.
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, med tanke på investeringskostnaden för solpanelerna samt att regeringen subventionerar elpriserna så är de ingen bra investering. Det tar alldeles för lång tid att få tillbaka de pengarna.
Betydligt bättre att lägga dem i en indexfond på börsen, speciellt nu när börsen sjunkit kraftigt.
Jag köpte innan elkrisen. Återbetalningstid som det ser ut nu är 5 år.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är ingen som räknar samma timlön på jobbet som på fritiden. Vad kostar det att åka 1400 m tor?

Bra du bor nära då annars hade det blivit väldigt dyrt.
Du har rätt. Det är ju 100% på morgonen och 50% på eftermiddagen på övertid 13 minuter vardera och är hemma samma tid ändå
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
Många saker som jag sparat på! Byte från elvärme till bergvärme, köpt loss tomten för att slippa tomträttsavgift, byggt till huset och vara arbetsledare för tillbyggnaden, dränerat huset själv, avbetalat på lån för att få lägre ränta, men även lite simpla saker som att måla eller rensa avlopp. Alltid finns det saker att göra när man äger hus! Kan man göra saker själv spar man massa kostnader men man får lite mindre fritid!!
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
Motorsågen och yxan 1050kr har sparat mest. Sparat en jävla massa. Stängde av avfuktaren i krypgrunden ≈500 kWh, hade iofs inte en sån i lägenheten:p Annars ligger väl kontoret som jag inte kunde ha i lägenheten 2a, sparat ca 1200*0,8×22 .
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
i rena pengar är det nog solcellerna
i procent är det en Fireback till öppna spisen.
Den dubblar värmen som kommer ut ur öppna spisen då jag eldar.
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är ingen som räknar samma timlön på jobbet som på fritiden.
För mig är fritiden oerhört mycket mer värd än arbetstiden;)
 
  • Gilla
Markus__ och 3 till
  • Laddar…
A Avatar86 skrev:
Vad är era bästa investeringar?

Tex. Köpte ni Bergvärme? (Lite dyr, men betalade igen sig fort…)

solceller? (Mycket effektivt, pengar kommer in).

elbil? (Har resandet blivit mycket billigare?)

köpte en nygammal Värmepanna för halva priset på Marketplace?

la om taket själva (tog tid vilket vi hade, sparade mycket!)

Osv.

Hur mycket sparade ni på dessa köp?
Lagt om taket -17
Besparing? Ja absolut, på sikt med tanke på vad det kunde inneburit med tanke på det som låg innan.
Solceller -20
Gick från 15’ kWh per år till 7.7’ kWh i snitt per år
Kamin -20
Väldigt bra komplement, no comment
Nytt vattenfilter -18
Investerade i Baga’s egna filter med integrerad behållare för avhärdning.
Besparing, förutom golvyta så lite snällare mot maskiner och rör samt mindre misshandel av klädesplagg
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Luftvärmepumpen var en bra investering inför årets elpris.
Likaså ett par säckar med isolering för att lägga på vinden, och ett EPS-plattor under grunden.

Elbil, som kanske inte tillhör huset, köpte vi för ett par år sen: Fick ned energipriset från ca 2200 -> 600 kr/mån för pendlingen. Men nu med desa elpriser ligger det nog på ca 1500kr.. (Dieselpriset gör iofs att dieselbilen hade kostat ännu mer)

Det mesta gör vi själv, sparar mycket pengar men tar tid
Hur mycket tror du att du sparat på isoleringen?
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
F fribygg skrev:
För mig är fritiden oerhört mycket mer värd än arbetstiden;)
Jo på ett sätt håller jag med, men då borde du maximera värdet genom att inte arbeta alls ;)
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
All min egen arbetstid som jag investerat i huset samt hur vi lyckats hålla nere belångingsgraden.
 
  • Gilla
Ankmamma och 2 till
  • Laddar…
Vi tenderar att flytta längre och längre från stan och fungerande kollektivtrafik. Vi spar in många restaurangbesök och krogkvällar på ett år!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
M
Vet inte om det gäller besparing, men på sätt och vis kanske. Tog ut 1msek i lån på huset i mars 2020 till 1,23% ränta när börsen knorrade pga. Covid-19. Efter några månader så hade lånet förräntat sig. Pengarna har bekostat 3 nya fönster och en fönsterdörr, för 30ksek:D. Jag bytte det själv, man är ju lite snål..;)

506545-5abd9ddcf8aee72fc0a556190d70004b.jpg
 
  • Gilla
and.wei och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.