Tröttnat på att vattenlåset till badrummets handfat kleggar igen med långa hårstrån och annat gottis, hoppas lösa det problemet med att ersätta vattenlåset med Purus PUM

Vattenlås från Purus för handfat benämnt PUM i vit plast med logotyp, mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Chrissofsweden skrev:
Urk och stön... Rördragningen var sju resor värre än jag tänkt mig.
Nu har jag fått bort spånet, stött på en blind-/trossbotten för att mötas av typ kol, grus och spån samt en gjuten platta...

Jag vill ju bara dra ner ett avlopp lite enkelt.
Man slutar aldrig förundras över vad man kan hitta när man börjar riva/rensa någonstans.. det är hm intressant och lärorikt :rolleyes:

Y
Städa garaget.
Flyttat pallar med tegelpannor ifrån uppfarten.
Lagt en skopa grus vid portarna.

Och för andra gången på 8år så har jag parkerat en bil i dubbelgaraget. :p

- Vilket känns lite kul och motiverande för att göra det finare i garaget.

• Gilla
magda136 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Tröttnat på att vattenlåset till badrummets handfat kleggar igen med långa hårstrån och annat gottis, hoppas lösa det problemet med att ersätta vattenlåset med Purus PUM

[bild]
Vad gör det för skillnad?
Hårstråna är väl lika långa ändå?

I ett vattenlås fins det tusen kanter att fastna på, här är det bara ett rör och ett membran => slätt utan kanter.

Vi får se hur det funkar i praktiken. Jag tjänar också en del plats i skåper under handfaten vilket uppskattas av vissa.

MathiasS skrev:
I ett vattenlås fins det tusen kanter att fastna på, här är det bara ett rör och ett membran => slätt utan kanter.

Vi får se hur det funkar i praktiken. Jag tjänar också en del plats i skåper under handfaten vilket uppskattas av vissa.
Finns det inte en risk att du i stället får stopp längre ner.

Om det är stopp ofta så skulle jag åtminstone tänka att fel saker åker ner.

BlueX skrev:
Finns det inte en risk att du i stället får stopp längre ner.
Nej det tror jag inte. Problemet med tre långhåriga i familjen, som uppenbarligen gärna borstar håret vid handfatet, är att hår blandas med de vanliga fettresterna man hittar i ett vattenlås så blir detta en ogenomtränglig gucka som fastnar på alla kanter i konstruktionen. Finns där inga kanter så flyter det fint dit det ska. Det fiffiga med PUM, om den fungerar, är att det är kantlöst och allt skräp kan rinna vidare obehindrat. Man ska förstås fortfarande ha en sil i bottenventilen som fångar upp andra föremål....

Det andra stället det blir stopp på är i själva bottenventilen, där det finns en mekanism för att öppna och stänga bottenproppen. För detta har purus också en listig bottenventil i PUM-serien som jag också ska montera. Då kan man ta ur hela innehållet utan verktyg och kladd och spola av det med resten av rören kvar på plats. Stor vinst igen. Hoppas jag.

Chrissofsweden skrev:
Om det är stopp ofta så skulle jag åtminstone tänka att fel saker åker ner.
Om det känns bättre för dina tankebanor kan jag bistå med bilder på det jag plockade ur senast. Tyvärr inga andra främmande föremål.....:)

Jag har luftat eelementen och handdukstorken på övervåningen.
Nere är det golvvärme, behöver man någonsin lufta den tro och hur gör man i så fall det?

Raskus skrev:
Jag har luftat eelementen och handdukstorken på övervåningen.
Nere är det golvvärme, behöver man någonsin lufta den tro och hur gör man i så fall det?
Golvvärmen luftar man normalt på fördelaren. Titta där så borde det sitta samma sorts fyrkants-skruv som det sitter på elementen.

OnT
Igår kväll bytte jag ut tyristorn som har reglerat frånluften till en transformator. Som i ett trollslag försvann allt motorljud från fläkten. Det var välinvesterade pengar och minuter i den operationen.. :)

Bockat fönster- och tröskelbleck

Fönster med nyinstallerat bleck i förgrunden och suddig bakgrund av ett garage eller förråd.
Skapa konto

• Gilla
namor och 1 till
  • Laddar…
Silikatbindern är uppe på väggarna i källaren. Så imorgon hoppas jag på första omgången färg på väggarna.
Nu känns det äntligen som det händer nåt!

Redigerat:
Krokkodriljo skrev:
Satt belysning i trappan så att jag hittar hem i vinter

[bild]
...och vintern kom med besked!

Snötäckt trappa utomhus med belysning och träd i vinterskrud.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Renoverad rum med nymålade vita väggar och radiatorer, spånskiva på fönsterkarm, arbetslampa tänd.
Skapa konto

Elementen är målade och spånskivan är grundmålad, för att i ett senare skede täckas med renoveringstapet och sedan tapet. Allt för att försöka undvika sprickor. Än är det mycket kvar, men för varje moment som görs känns det lite bättre! Pelletsbrännaren är igångsatt, och när jag kom från jobbet väntade sex pallar pellets på gården. Helgen är räddad :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.