4 368 201 läst · 32 113 svar
4368k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Googla på lux-skivor så hittar du. Denna typ av skiva finns på hornbash etc. Cellplast med armerad cement på sidorna, ungefär.-RB- skrev:Det låter intressant. Du vet inte vad det var för något?
Det skall dock gå att böja. Jag följer tillverkarens anvisningar (utom igår då när jag var lite ivrig och bara väntade i en och en halv timme istället för två.)
Radien är ca 1920 mm och det skall gå med fuktade skivor. Testade att vänta ut den jag knäckte idag och böjde den. Det gick fint. Synd att ett hörn är av bara. Så det går inte att använda den. Alternativet jag har funderat på är att ta två lager 6 mm-skivor istället för ett på 13 mm. De är lättare att böja.
Gott råd.. lusläs inte takstolsritningarna några år senare.
Då kan man upptäcka att nockbalken saknas, och så får man montera den senare, vilket jag gjorde idag.
J@:kla best, 100 kg och sex meter över golv. Jag stod på OSB-skivor lagda på hanbjälkarna.
Nåväl, man är ju både listig och stark, så upp kom den.
Då kan man upptäcka att nockbalken saknas, och så får man montera den senare, vilket jag gjorde idag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J@:kla best, 100 kg och sex meter över golv. Jag stod på OSB-skivor lagda på hanbjälkarna.
Logga in
Skapa konto
Beskriv känslan när du inser att balken inte är monterad 🙀🙀🙀mycke_nu skrev:Gott råd.. lusläs inte takstolsritningarna några år senare.
[bild]
[bild]
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
Som vanligt verkar det gått med ett gotländskt lugn:D09 skrev:
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/225614-forstarkning-av-takstol.html
/U
Det där är smällar man får ta på stora byggen med många kockar i soppan. Det är inte lätt att koordinera så många olika resurser i projektet. Du kanske borde ha lite bättre ordning på era samordningsmöten? Kanske kunde lite fikabröd på dessa möten förbättra stämningen i gruppen.
Jag skall göra ett försök till med gips. Det skall ju gå och jag kan inte ge mig än. Det skulle ju bli ett personligt misslyckande. Men jag skall ha Lux-skivorna i åtanke.MathiasS skrev:
Några dar försenat.
Attackerade entrétrappen med högtrycks sprutan.
Vem visste att den var vit där under all skit?
Slut resultatet; nu är det bara resten av huset kvar.
Attackerade entrétrappen med högtrycks sprutan.
Logga in
Skapa konto
Vem visste att den var vit där under all skit?
Slut resultatet; nu är det bara resten av huset kvar.
Logga in
Skapa konto
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
Jag tror också bättre samordning är viktigt. Samtidigt får man inte låta dem bli allt för kärvänliga (inte allt för mycke(t) fikabröd), det finns då en risk att de håller varandra om ryggen när det blir något problem med konstruktionen (som här). Även om man givetvis först ska se till att lösa problemet kan det bli viktigt att så småningom reda ut ansvarsförhållanden, och då måste man ha en tydlig professionell relation.MathiasS skrev:
/U
Sprungit ute och mätt lite inför kommande dränering. Förstår inte varför halva huset är dränerat bara? Visserligen är det en altan i vägen på den odränerade sidan men så jäkla jobbigt är det inte att riva den kan tyckas.. Men men, kommer undan billigt då jag är maskinförare och grannen lånar ut traktorgävare mot att den tankas!
Bråkat med nya golv-reglar i badrummet som är under återuppbyggnad igen.
Lagt om avlopp till nya toan och golvbrunnen, återstår till handfatet, men tänkte få på golvspån innan så det blir mer lätt jobbat. Inge kul å vingla runt på reglarna
Liiite pyssel kvar...
//Jante
Lagt om avlopp till nya toan och golvbrunnen, återstår till handfatet, men tänkte få på golvspån innan så det blir mer lätt jobbat. Inge kul å vingla runt på reglarna
Liiite pyssel kvar...
//Jante