4 362 017 läst · 32 081 svar
4362k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Skulle behöva dubbla storlekenMTech skrev:
Denna rymmer bara ca 23 m3, om jag inte minns fel
Eller göra vedboden till en "vedfabrik" och skaffa 20 st 2m3 häckar som fylls direkt och placeras utanför pannrummet
Men då måste jag gjuta platta och bygga skärmtak he he
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 892 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 892 inlägg
Då jag har beslutat mig att prova såpa på farstukvisten (det gjorde jag i våras) så tänkte jag att det var bäst med en behandling nu på höstkvisten. Ska bli spännande att se hur bra det funkar i långa loppet!
Hmm, säger man så i Halland? den var ny för mig även om jag kan gissa vad det betyder. Jag kommer bestämt vidhålla att någon av de termer jag är van vid, platta eller flak, krossar termen lock, men ser man till formen kanske det inte är så dumt ändå...KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Egentligen är jag gammal Göteborgare.ullberg skrev:
Med betoning på gammal
Har bara bott i Halland tre år.
Här i Halland köper folk aldrig ett helt lock öl, de åker väl till Danmark eller Tyskland och handlar
Locket är ju det som låg över de 24 ölen, så vi kallade det ett lock.
Flak låter väl ok, kanske lite feminint,
men platta låter mest som ICA-handlarsnack i mina öron
Ungefär som flintastek.
För er som är språkintresserade:
https://www.flashback.org/t1595386
https://www.flashback.org/t1527184
Visst är det kul med språk och dialekter
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 892 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 892 inlägg
Ja, det är ju en ganska bildligt bra beskrivning, däremot måste det vara väldigt jobbigt att bära ölen om man låter det vara ett lock, bättre då att ställa det på ett litet (papp)flak eller något annat platt(a)KnockOnWood skrev:
Oj det kan inte vara ofta som ordet "språkintresserade" (utan negation) följs så tätt av länkar till flashbackKnockOnWood skrev:
/Den fördomsfulle
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det är inget att skämmas för att man har fördomar.
Det har vi ju alla, men oftast är vi inte medvetna om dem själva.
(Gillar du inte mina fördomar? Det är lugnt, jag har flera )
Men Flashback är inte bara dödsknarkaranarkister.
Nästan 800.000 registrerade medlemmar = 10% av oss svenskar.
Och det finns massor av trådar om kultur, språk, matematik, naturvetenskap, ja till och med om husbygge
Det har vi ju alla, men oftast är vi inte medvetna om dem själva.
(Gillar du inte mina fördomar? Det är lugnt, jag har flera )
Men Flashback är inte bara dödsknarkaranarkister.
Nästan 800.000 registrerade medlemmar = 10% av oss svenskar.
Och det finns massor av trådar om kultur, språk, matematik, naturvetenskap, ja till och med om husbygge
Skulle snickra takreglar till taket där båten ska vinterförvaras under.. Gammalt tak som ska förstärkas och riktas upp.
Rödfärgade dom på den sida som hamnar uppåt, sambon hade pratat om fixa de begynnande stoppet i avloppet i tvättstugan, så jag släpade in och ner högtryckstvätten i källaren, och konstaterade att de numer inte var ett begynnande stopp, utan det gamla 'tvättkaret' som avloppsslangen rinner ut hade ca. 1dm vatten på botten.
Kopplade in högtryckstvätten, på med spolslangen, angrep stoppet från golvbrunnen och hann spola några sekunder innan det börjar spruta vatten från tvätten.. Slangen hade spruckit där den kommer ut på slangvindan
Jaja, av och undan med tvätten, fram med rensband och dragfjäder, händer inget! Provar sätta en slang mot avloppet i karet och spola varmvatten - utan framgång..
Börjar tänka i tankar om att imorgon åker jag förbi Cramo och hyr en Hilti och bilar bort tvättho och gjutjärnsrören..
Ger upp, åker på fotbollsavslutning, lyckas glömma avloppet för en stund.
Börjar surfa rördelar när jag kommer hem, tänker mig flytta ut tvättmaskinen ur tvättstugan och ansluta den på avloppsstammen som kommer från ovanvåningen..Biltema har stängt, Jula öppet 1h till, sambon säger att vi klarar oss till imorgon...
Går ner till stoppet än en gång, den här gången med en längre slangbit, så jag kan spola varmvatten från golvbrunnen mot stoppet, håller på i kanske 2-3min och när jag sedan byter håll och spolar från karet hörs ett efterlängtat gurgel från avloppet!
Två tvättmaskiner körda innan sängdags, blir en del tvätt med 2 barn.
Gjutjärnsavloppet ska bilas bort, skönt att slippa påbörja det i halv panik imorgon dock.
Blev dock inget snickrat men känner mig halvnöjd med dagen trotts allt.
Hoppas hinna kika lite på båtförvaringen imorgon efter jobbet.
Godnatt
Rödfärgade dom på den sida som hamnar uppåt, sambon hade pratat om fixa de begynnande stoppet i avloppet i tvättstugan, så jag släpade in och ner högtryckstvätten i källaren, och konstaterade att de numer inte var ett begynnande stopp, utan det gamla 'tvättkaret' som avloppsslangen rinner ut hade ca. 1dm vatten på botten.
Kopplade in högtryckstvätten, på med spolslangen, angrep stoppet från golvbrunnen och hann spola några sekunder innan det börjar spruta vatten från tvätten.. Slangen hade spruckit där den kommer ut på slangvindan
Jaja, av och undan med tvätten, fram med rensband och dragfjäder, händer inget! Provar sätta en slang mot avloppet i karet och spola varmvatten - utan framgång..
Börjar tänka i tankar om att imorgon åker jag förbi Cramo och hyr en Hilti och bilar bort tvättho och gjutjärnsrören..
Ger upp, åker på fotbollsavslutning, lyckas glömma avloppet för en stund.
Börjar surfa rördelar när jag kommer hem, tänker mig flytta ut tvättmaskinen ur tvättstugan och ansluta den på avloppsstammen som kommer från ovanvåningen..Biltema har stängt, Jula öppet 1h till, sambon säger att vi klarar oss till imorgon...
Går ner till stoppet än en gång, den här gången med en längre slangbit, så jag kan spola varmvatten från golvbrunnen mot stoppet, håller på i kanske 2-3min och när jag sedan byter håll och spolar från karet hörs ett efterlängtat gurgel från avloppet!
Två tvättmaskiner körda innan sängdags, blir en del tvätt med 2 barn.
Gjutjärnsavloppet ska bilas bort, skönt att slippa påbörja det i halv panik imorgon dock.
Blev dock inget snickrat men känner mig halvnöjd med dagen trotts allt.
Hoppas hinna kika lite på båtförvaringen imorgon efter jobbet.
Godnatt