Satte höstkalkon i förrgår. I natt hade rådjuren ätit på dem. Så fick bli ett skydd
Nyplanterade växter omgärdade av nätstängsel i en trädgård för att skydda mot rådjur, med buskar och ett vitt hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Rickard.lj och 5 till
  • Laddar…
Hösthallon?
 
  • Haha
  • Gilla
bjorsi och 1 till
  • Laddar…
Höstkalkonen hör till grannens hönshus (och i en helt annan tråd än den här) :-D
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Lite som att spika dit den sista taklisten, så det kändes som att det platsade i denna tråden.
Så det är dags att sälja med andra ord?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hittade bra pris på tapeter, så slog till på några rullar och en hink lim
Person som sätter upp mönstrad tapet på en vägg bredvid en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Lärt oss tapetsera igen...
Verktyg och material för tapetsering på ett bord, inkl. tapetbord, hink, skärverktyg, maskeringstejp, rullar och en vägg delvis täckt av blommig tapet i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rum under tapetsering med en nästan färdig tapetserad vägg, en gul hink, ett litet bord och plastförpackningar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blommig tapet med blå blomrankor på en vägg samt ett vägguttag, delvis synliga dörrkarmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 14 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Hösthallon?
Jäkla autocorrect 😓
 
  • Älska
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Hann nästan bygga en balkong under dagen men det sista räcket och överliggare får vänta tills i morgon (om vädret tillåter).
 
  • Halvfärdig balkong med trägolv och vitmålade räcken, sett genom en glasdörr. Landsbygd med röda hus och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående byggprojekt av balkong fotograferad från ett fönster, med exponerade träramar och två uppställda pelare, omgivande grönska och röda hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe och 15 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Lärt oss tapetsera igen...
[bild]
[bild]
[bild]
Tapetserat rum med ljus tapet med blommönster, träpanel i taket, plastskyddad golvyta, och material som kartonger och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så långt kom vi idag.
 
  • Gilla
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
Nyrenoverad altan med trägolv, hänggunga och vita utemöbler. Blomlådor med blommor på räcket. Solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutfört projektet rengöra altan. Skrubbat, slipat och till slut behandlat med linoljesåpa några varv. Den var svart/grön innan. Tagit ett antal veckor och äntligen klart ✌️
 
  • Gilla
FredrikR och 12 till
  • Laddar…
Totte_S
T Trafikverket1 skrev:
Så det är dags att sälja med andra ord?
Ja båten är ju såld, men huset behåller vi nog ett tag till.
En båtägare är glad två gånger; en gång när han köper, andra gången när han säljer.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Fotrtsatt med bygget vid sidan av huset.
Klurigt att få
K Kris1 skrev:
Matat på med trall.
Nu ska det byggas en trappa och all jord och skit ska bort.
Nu är jorden bortkörd, två vändor blev det. Tydligen bara en återvinningsstation i Stockholm som tar emot massor vilken ligger 30 min bort.

Har också börjat med trappan, fick klura en del för att få till vinklarna.
 
  • Nya trappsteg byggda vid sidan av ett hus, med olika verktyg utspridda runtom, inklusive vattenpass och skruvdragare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersPS och 13 till
  • Laddar…
Förråd med nyligen slipat trägolv, träpanel på taket, hyllor på väggarna, och en snabbt målad gipsskiva på en av väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag har jag tömt och sanerat förrådet med mögelfri, sprayflaska, handskar, dammfiltermask, skyddsglasögon, murarsvamp, hornsugga, excenterslip och grovdammsugare.
Excenterslipmaskin och turskikare synliga på slipat trägolv i ett förråd under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan har jag slipat golv, råspont i taket och hyllor och reglar med excenterslipen och snabbmålat ena gipsväggen med linoljefärg.
Nyrenoverat förråd med nyligen slipat golv, hyllor och reglar. En vägg är grundmålad. En stege, trimmer och andra verktyg ses på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 15 till
  • Laddar…
Spikat råspont
 
  • På bilden syns en pågående byggnation med råspont som tak, belägen framför ett större tegelhus. Stegar och verktyg finns utplacerade runt bygget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En träbyggnad under uppbyggnad med råspont på taket, stegar lutade mot stommen och byggmaterial på marken under en blå himmel med moln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
AndersPS och 13 till
  • Laddar…
En stenbelagd yta med spräckutrustning framför en röd byggnad. Verktyg och slangar är utspridda, och jord och vattenpölar omger området.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

HÄLLEN FRÅN HELVETET!
Kanske inte helt rätt tråd, men då det är inför en kommande förstukvist så hamnar den rätt likväl. Naturligtvis med den erfarenhet man har så lägger man till beräknad tidsåtgång med faktor två, men med tidigare erfarenheter så tillkommer på det ytterligare faktor vilket blir resultatet tre gånger så lång tid än ursprungsberäkningenom man saknar erfarenhet. Bara att kasta den käpprätt ner i gruvhålet! Nu har jag hållt på i ca 72 timmar med detta stycke hellvete. Och det på grund av att man är för snål för att köpa tjänster och ska klara allt själv. Hyrde en kobra samt kompressor och tillhörande spräckkilar och borr, men de hade bara en av rätt storlek så den andra var ca 2mm större och den kunde ju vara bra att ha i reserv.
Dag ett: Efter att ha försökt borra första hålet så skär maskinen ihop och är obrukbar. Jag får en leverans av en annan maskin kl 1600 så en fortsättning på kvällen ser bra ut och den fungerar klanderfritt.
Dag två: Borrhelvetet kapsejsar och diamantkronan ligger i hålet. Ringer in och kollar med hyrföretaget om de kanhända fått in ett nytt borr av rätt dimension, men tyvärr så ligger alla ute och personen nämner att det ska gå med den lite större borren, jag är lite skeptisk då det finns en anledning till olika dimensioner, men kapitulerar inför fakta att det är bara att köra vidare.
En stor sten fylld med borrhål utanför ett hus, omgiven av kablar, borrverktyg och stenrester. Det verkar vara en pågående stenspräckningsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en borrmaskin som används för att borra hål i en stenplatta omgiven av sprickor och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BARA!! Nä, hade det varit granit eller annan sten så kanske det varit bara, men då det är tre olika fraktioner av ca 80% järnmalm, 10 % sandstensskiffer och resterande en stenart som enbart finns till för att djävlas med en. Vad vill jag säga med detta? Ok jag har noll erfarenhet av stenspräckning, men jag vill ändå av naivitet att stenen ska spricka i den riktning som önskas efter att satt kilarna i den riktningen. Men vad får jag för det? Det blir som att dra ut en rottand ur gapet. De spricker hyfsat efter riktningen, men på djupet går det så att man blir orolig över vem som kan störas av denna oangelägenhet. Och vid ett tillfälle trodde jag att Hin skulle komma upp och ta mig då det började ryka på andra ställen än hålet, men som tur var så var det än så länge bara frågan om att det läckte blåsdamm ur sprickorna som bildats.
Så har det fortsatt nu i sex dagar med stenar som låser fast varandra på djupet, vilket innebär att ytterligare hål blir tvungna att göras för att också få loss kilarna som är nerslagna till max. Jag fick sex stycken men ville ha sju för att vara säker på eventualiteter som säkerligen kommer. Och har man satt fast tre st så hoppas man verkligen att de andra ska lösgöra de suttna kilarna. Och halleluja så har miraklen avlöst varandra, vilket innebär att inga kilar sitter för evigt i hellveteshällen.

Uppsprucken stenbeläggning med borrhål och stensplitter runtom, nära en trävägg. Vattenpölar synliga och verktyg samt skyddsutrustning vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tolvtimmarsskiften avlöser varandra och här under kvällen så exploderade slangen intill kopplingen på kobran. Kände huvudet tryckas bakåt av smällen och allt blev vitt för ett ögonblick av den oljeblandade luften som for ut, men inga skador annat än en mindre smak av olja. Jag är tacksam för att skyddsglasögonen satt på vilket de för övrigt gjort hela tiden. Tillsammans med hjälm med visir och hörselkåpor samt dammfilter mask. Gäller att inte tumma på säkerheten.
Kontentan av denna händelse blev att det räckte inte heller med 72 timmar utan det tillkommer flera och jag vågar inte spekulera hur många. Men detta är vad som återstår och bilden är tagen från dörren.

En bergyta med borrhål och omgivande stenar som visar pågående arbete med att spräcka sten. Avbildad yta är grov och kantad av flera bitar lös sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I morgon återlämnar jag hyrmaskinerna då det finns annat som måste hinnas med, så denna vecka fick jag väl ta ut som semester😆 Ska bli skönt att få tillbringa nästa veckor med ordinarie arbete.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Appendix och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.