S
N naikon skrev:
Himla lämpligt att det är just en toalett du monterar då 😁
Skitskönt att någon fattade….

Idag provmålade jag lite.
Provmålade gröna färgprover mot en vägg med gråa kakelplattor och orangea avståndshållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Olika nyanser av provmålning på en vägg ovanför kakel, tänkt att väljas för toalettområdet.
Skapa konto

Tanken är att det det ska bli lite så här över toalettstolen:
Modernt litet badrum med toalettstol, skåp i olika nyanser av blått och grått, och toalettpappersrullar.
Skapa konto

• Gilla
13th Marine och 8 till
  • Laddar…
Påbörjat operationen tralltvätt. Än så länge är jag nöjd med insatsen från min nya vän Pcl 4 😀
Tralltvätt med högtryckstvätt på trätrall, delvis ren med synligt skum.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Påbörjat operationen tralltvätt. Än så länge är jag nöjd med insatsen från min nya vän Pcl 4 😀
[bild]
Fuskmaskin!
Jag stödjer mig på skurborsten och måste dela upp det på två dagar för att orka.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Pågående köksrenovering med avlägsnade skåp och köksdelar, exponerade väggar och golv.
Påbörjat köksrenovering. 2 vändor till tippen idag.

• Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Bilat i 9 timmar och fått bort finsatsen på betongplattan samt frilagt avloppsstammen i blivande badrum i källaren. Stammen klarade sig nästan helskinnad, men inget lite silvertejp fixar 👍.
Värsta finliret klart (om man nu kan finlira med en TE-1000?). Imorgon åker resten, blir nog lika mycket till 😀.

Hög med bortmejslad betong och avloppsstam som blivit frilagd, bredvid en hilti TE-1000 rivningshammare.
Skapa konto

• Gilla
BSOD och 10 till
  • Laddar…
Gjort en tröskel, inte hela idag. Men tog kanske 4-5 timmar. Skoj som sjutton.
Började med att jag ett, råkade ha sönder den medföljande tröskeln till vår nya innerdörr. Två, eftersom jag är glad amatör så råkade jag ändå lägga de två golven för brett isär så den befintliga tröskeln hade ändå inte täckt.
Hade lite gamal ek som jag sågat upp förut.
Hyvlad ekeplank som används för att skapa en tröskel med mätverktyg och penna på ett arbetsbord utomhus.
Skapa konto

Hyvlade till den rackarna.
Nyhyvlad trätröskel av ek på ett arbetsbord utomhus med snö i bakgrunden.
Skapa konto

Nästan simsalabim så blev det en tröskel.
Handgjord tröskel av ek som ligger mellan två olika golv, ett mönstrat kakelgolv och ett mörkt trägolv.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 39 till
  • Laddar…
Fick också hyvla i helgen.
Inte riktigt haft någon bra plan för inredningen i ena gästrummet men i lördags så ramlade poletten ner
Lasermätverktyg och måttband på betonggolv markerar planering i tomt rum för byggprojekt.
Skapa konto
Ritad skiss på en kartongbit som ligger på ett beigefärgat golv, plan för möbelkonstruktion.
Skapa konto

Kristallklart va. Gjorde iaf en ram till sängen som gjorde att man fick lite mer inspiration. Träramkonstruktion av en sängram på ett betonggolv i ett rum under renovering.
Skapa konto
Träram för sängkonstruktion på ett betonggolv med verktyg och laserlinjer runt omkring.
Skapa konto

Iväg till virkeshögen. Skulle egentligen ha köpt ek men hittade en askbit som jag vart mer förtjust i. Askplanka fastspänd på arbetsfordon med naturlig kant, redo för hyvling i byggprojekt. hem och kanta, hyvla och göra plankan fin Hyvlad askplanka på arbetsbänk med cirkelsåg utomhus vid virkeshög.
Skapa konto
En askplanka på en arbetsbänk med hyvel och märklinjer, redo för snickeriarbete i ett rum under renovering.
Skapa konto
klockan vart rätt så mycket så orkade inte måtta till innerhörn och ytter hörn så klämde helt enkelt dit den på stommen och måttade. Failproof Askträram till en säng under konstruktion med verktyg och klämmor i ett rum under renovering.
Skapa konto
sedan lite kexning, limma och pressa Hyvelbänk med askplanka och verktyg i en verkstad, arbetsprocess för möbeltillverkning.
Skapa konto
Träramkonstruktion under arbete, hyvlat askträ klämt med tvingar, verktyg och virkesbitar i bakgrunden.
Skapa konto
Träramkonstruktion under arbete, hyvlat askträ klämt med tvingar, verktyg och virkesbitar i bakgrunden.
Skapa konto

Och såhär ser det ut än så länge. Sängstomme av askträ under konstruktion i ett rum med betonggolv och verktyg.
Skapa konto

Där asken slutar kommer det en garderob med en hylla som kommer gå över sängen. Började lite med den med idag. Pågående bygge av en trähylla som står på en arbetsbock i ett outfärdigt rum med verktyg.
Skapa konto
Hyvlat träplank som ska användas som sänggavel, stående på ett arbetsbord i ett rum under renovering.
Skapa konto
En verkstadsbild med hyvelbord, askträplankor och snickeriverktyg, indikerar snickeriarbete i process.
Skapa konto

Gjorde även en förvaring till klädkammaren i veckan som är betsad och vaxad. Insidan är gjord av fanerad ek och lådorna från Ikea. Köpte 2 st matbord från blocket för 300kr som slipades och kapades till så klädde jag in möbeln med ek och gjorde dessutom en bänk som min fru kommer att ha som sminkbänk så man slipper ha allt det i drivor i badrummet. Nu skall bitarna bara betsas och vaxas. Halvfärdig inbyggd förvaring under konstruktion med askfaner och öppna lådor i ett gästrum.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 22 till
  • Laddar…
S
Jag har lagt golv för att kunna sätta en dörr för att plattsättaren vill veta var fodret inne på toan hamnar så att han kan sätta sockeln.

Fick sätta 10 mm småbitar mot väggen för att få mönstret att stämma från hallen. Om jag hade reglat upp väggen 8 mm förskjutet att det inte behövts. 😅

Golvet köpte vi för fem år sen…

Nylagda golvplattor i svart och vitt mönster längs en vägg under renovering.
Skapa konto
Svartvitt rutigt golv vid toalettens dörröppning med småbrickor längs väggen och osatt fodret.
Skapa konto
Schackrutigt golv nära dörrtröskel med små träbitar för att justera mönstret.
Skapa konto
Schackrutigt golv i svart och vitt som sträcker sig från en hall till en dörröppning.
Skapa konto
Nyinstallerad vit dörr i byggprojekt med schackrutigt golv och oslipade väggar, inklusive verktyg.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Går mot strömmen? och är på väg att installera centraldammsugare efter 18 år 😏
Tyresö t&r för en Husky Flex med tillbehör igår, ett rörpaket i Tidaholm och en bra plan för eftermontering.
Centralenhet under trappan, ett uttag där och ett i näst sista trappsteget. Utblås genom väggen under trappan. Närapå mitt i huset så det ska räcka med 10 m slang.
Funderar på täckkanal för rören, mest för frugans skull 😉 och kikar på Julas paket för värmepump?

• Installationsrör för centraldammsugare längs hörnet av en trappa inomhus.
    Skapa konto
  • Installation av centraldammsugare under trappa med uppsatt verktyg, rör och ledningar.
    Skapa konto
  • Centraldammsugarenhet Husky Flex står på golvet med logotyp och anslutningskoppling.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Centraldamsugare är nya framtiden! Installerade det själv nu när jag byggde.

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
kikar på Julas paket för värmepump?
Kika på något annat. Det har dålig plast som blir gult och fult efter ett år.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kika på något annat. Det har dålig plast som blir gult och fult efter ett år.
Läste recensioner om det men tänkte att målning kanske löser det? Men ska titta efter andra lösningar 👍🏻

A atomlab skrev:
Centraldamsugare är nya framtiden! Installerade det själv nu när jag byggde.
Valde bort det från början, tyvärr. Nu ligger hela systemet utvändigt, kort rördragning också, så om problem uppstår är det lättare att åtgärda jämfört med att bygga in?
Men, om man planerar från början och kör flera uttag och sockelutsug så kommer man undan med kortare slang 😁

Kolla på hide-a-hose där slangen förvaras inuti rören när den inte används. För det är den stora nackdelen med centraldammsugare annars, ha en tio meters slang att förvara och släpa runt

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Kolla på hide-a-hose där slangen förvaras inuti rören när den inte används. För det är den stora nackdelen med centraldammsugare annars, ha en tio meters slang att förvara och släpa runt

[media]
Sett den, verkligen bra! Min rördragning är för kort dock. Vill inte öppna upp väggarna, men vid nybyggnation känns den ganska given 👍🏻

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.