4 421 790 läst · 32 285 svar
4422k läst
32,3k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Sant förvisso, men skulle vi begränsa trådar till det som bara involverar ny teknik skulle forumet nog fort bli rätt öde.J Jochi skrev:
Och även om tekniken är gammal kan implementationer se väldigt olika ut.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 920 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 920 inlägg
Apropå gammalt. För 100år sedan gjordes en utbyggnad på vårt hus, har rensat lite panel för att isolera vinden och hittade två svävande takstolar.
Nu är ju frågan om man ska fixera dem eller inte. Det har ju ändå funkat i 100år och om man lägger stöd under, behöver man då söka bygglov/anmälan för att det ändå är ändring av bärande konstruktion?
Kan garantera att så det är gjort idag har inte gått via någon konstruktörs skrivbord…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är ju frågan om man ska fixera dem eller inte. Det har ju ändå funkat i 100år och om man lägger stöd under, behöver man då söka bygglov/anmälan för att det ändå är ändring av bärande konstruktion?
Kan garantera att så det är gjort idag har inte gått via någon konstruktörs skrivbord…
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 920 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 920 inlägg
Renoverare
· Uppsala
· 1 835 inlägg
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 920 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 920 inlägg
Lite som frågan, om en döv skriker i skogen och ingen hör han skrika, låter det verkligen?
Jag kommer ju förstärka det eftersom att underlagsbrädorna (råspånt utan spånt) och innertaket är det som troligen bär upp dem idag. Både innertak och råspånt är isch 30mm tjocka brädor. Innertaket kommer ryka nu när det blir ny isolering och jag vågar inte chansa att ta bort det utan att göra stöd för takstolarna.
Jag kommer ju förstärka det eftersom att underlagsbrädorna (råspånt utan spånt) och innertaket är det som troligen bär upp dem idag. Både innertak och råspånt är isch 30mm tjocka brädor. Innertaket kommer ryka nu när det blir ny isolering och jag vågar inte chansa att ta bort det utan att göra stöd för takstolarna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 074 inlägg
Har man inte takstolar för att taket ska sätta sig? Då verkar den här modellen rimlig.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 920 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 920 inlägg
Fun fact är att när jag och sambon gick igenom byggkalkylen för ett hus när vi tittade på att köpa tomt, så ville hon stryka takstolarna ur kalkylen med motiveringen.
”Det är onödigt vi ska ju inte ha några stolar på taket, då kan vi ju spara in 40 tusen”
Dagen efter skickade jag henne byggahus’s quiz om takstolar.
”Det är onödigt vi ska ju inte ha några stolar på taket, då kan vi ju spara in 40 tusen”
Dagen efter skickade jag henne byggahus’s quiz om takstolar.
Redigerat:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 920 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 920 inlägg
Det är nog ingen risk. Som det låter här hemma borde egentligen jag läsa mindre här för välbefinnandets skull. Lägger alldeles för mycket tid på detta forum, men hey vad gör man inte för en fin t-shirt?
Renoverare
· Värmland
· 872 inlägg
Blev ett altanbygga nu under lång ledigheten . Men har lite kvar