H Husärlivet skrev:
Betalat elektrikern för 4 dagars jobb hemma. Känns skönt ändå och att räkningen blev billigare än väntat gör ju slutet på året gott.
Fifflat med andra ord! ;)
 
  • Haha
Husärlivet
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Fifflat med andra ord! ;)
Kanske det
 
Mellandagsaktiviteter, inte i huset men i barnens lägenhet.

Med en kyl som var närmare 30 år och en halvhög frys på närmare 40 år var det dags att byta ut dessa tillslut. När man nu ändå byter dessa så behövs nya skåp över och runt med. Med skåpen borta vore det ju bra läge att göra något med linoleummattan som inte varit snygg så länge jag kan minnas.

Så, juldagen ägnades åt ”Packa pappas kappsäck” och skyffla över verktyg.

Bilens bagageutrymme fullt med verktyg och förvaringslådor, ger intryck av hantverkarens mobil arbetsstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frysen flyttad och städskåpet borta och sedan resten med.

Kylskåp utan dörrar, tom interiör, inne i en byggnad, vit vägg, trägolv, delvis demonterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörigt utrymme under renovering med stol, spacklade väggar, och IKEA-instruktioner på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ikea shopping, nya skåp, 210 höga garderober går in i en V90.

Bilens bagageutrymme öppet, innehåller flera kartonger, saker ser nyinköpta ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite golv på plats,

Renoveringsarbete pågår, dammsugare och verktyg på golv, halvfärdig vägg, kaos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen prio på att få upp överskåpen och städskåpet då byte av kyl/frys modellerna ändrade leveranstiden från 3/1 till 29/12 men det hanns med innan leverans. Tycker synd om grabbarna som pirrade dessa skåp 4tr upp med för liten hiss och även tog med de gamla, klart värt 1300:- eller vad det nu var.

Kök med kylskåp, överskåp, dammsugare, hängande lampa, reflekterande ytor och grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista momentet idag var resten av golvet och byta gamla lådorna mot nya på skenor och med dämpare. Rätt bredd på hurtsen så Ikea lådorna passade.

Inomhus, möbelmontering, verktyg, kartong, kylskåp, garderob med kläder, rördragning, vit stol, grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hallgolvet i bakgrunden skall få lika behandling efter nyår.

Passade även på att byta ut underskåpet i badrummet då den visade tecken på att fukt trängt in i spånskivan …

En skadad, sliten vit badrumsmöbel med skåpluckor och synlig innerskiva. Spegling och kablar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Mikael_L och 16 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Mellandagsaktiviteter, inte i huset men i barnens lägenhet.

Med en kyl som var närmare 30 år och en halvhög frys på närmare 40 år var det dags att byta ut dessa tillslut. När man nu ändå byter dessa så behövs nya skåp över och runt med. Med skåpen borta vore det ju bra läge att göra något med linoleummattan som inte varit snygg så länge jag kan minnas.

Så, juldagen ägnades åt ”Packa pappas kappsäck” och skyffla över verktyg.

[bild]


Frysen flyttad och städskåpet borta och sedan resten med.

[bild] [bild]

Ikea shopping, nya skåp, 210 höga garderober går in i en V90.

[bild]

Lite golv på plats,

[bild]

Sen prio på att få upp överskåpen och städskåpet då byte av kyl/frys modellerna ändrade leveranstiden från 3/1 till 29/12 men det hanns med innan leverans. Tycker synd om grabbarna som pirrade dessa skåp 4tr upp med för liten hiss och även tog med de gamla, klart värt 1300:- eller vad det nu var.

[bild]

Sista momentet idag var resten av golvet och byta gamla lådorna mot nya på skenor och med dämpare. Rätt bredd på hurtsen så Ikea lådorna passade.

[bild]

Hallgolvet i bakgrunden skall få lika behandling efter nyår.

Passade även på att byta ut underskåpet i badrummet då den visade tecken på att fukt trängt in i spånskivan …

[bild]
Med en sådan farsa behövs inga egna verktyg
Bra jobbat!
 
  • Gilla
  • Älska
Ursviken och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Fick igång köksfläkten igår, spännande att springa på taket nu, tur att man kan ta stöd mot snörasskyddet när man ska ner :crysmile:

Idag har jag burit in golv för att det ska acklimatisera sig :)
Sedan blev det att fylla, provtrycka och driftsätta golvvärmen i kök/hall :)
VVS-arbete pågår, rör och ventiler synliga, trycktestningspump framför, stängt golvbrunnsskydd till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två slingor kvar nu bara ;)
 
  • Gilla
Ramnemark och 4 till
  • Laddar…
Rev och bilade inför kommande dränering.
Trädgårdsområde utanför hus, sprucken betong, grå himmel, grus, verktyg på marken, fönster, delvis skyddat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En grävd grop vid ett hus med en uppbruten betongtrappa och grund exponerad. Renovering eller reparation synes pågå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
P-plats och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Fick igång köksfläkten igår, spännande att springa på taket nu, tur att man kan ta stöd mot snörasskyddet när man ska ner :crysmile:

Idag har jag burit in golv för att det ska acklimatisera sig :)
Sedan blev det att fylla, provtrycka och driftsätta golvvärmen i kök/hall :)
[bild]

Två slingor kvar nu bara ;)
Hur är tanken med provtryckning; trycker man hela systemet med slangarna i fördelaren, eller utan fördelaren?
 
richardtenggren
F Fluxor skrev:
Hur är tanken med provtryckning; trycker man hela systemet med slangarna i fördelaren, eller utan fördelaren?
Jag har gjort olika på olika ställen, här provtrycktes jag genom fördelaren, men stängde alla andra slingor då jag även fyllde genom fördelaren. Tidigare har jag provtryckt innan jag kopplat in i fördelaren, men har ju köpt den där röda fina grejen sen dess :)
Första slingorna som installerades provtryckte jag också via fördelaren med en lånad pump :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har gjort olika på olika ställen, här provtrycktes jag genom fördelaren, men stängde alla andra slingor då jag även fyllde genom fördelaren. Tidigare har jag provtryckt innan jag kopplat in i fördelaren, men har ju köpt den där röda fina grejen sen dess :)
Första slingorna som installerades provtryckte jag också via fördelaren med en lånad pump :)
Ska man trycka varje slinga för sig förstår jag att det tar tid, men kan inte komma ifrån att det känns som att någonting i fördelaren inte håller för nästan 15 bar! :thinking:
 
richardtenggren
F Fluxor skrev:
Ska man trycka varje slinga för sig förstår jag att det tar tid, men kan inte komma ifrån att det känns som att någonting i fördelaren inte håller för nästan 15 bar! :thinking:
Alltså jag har ju driftsatt i olika etapper, sovrumsdelen med fem slingor, vardagsrum tre slingor och nu köket med två slingor.
Så provtryckte båda slingorna till köket ihop nu, men hade ju redan stängt de andra slingorna vid fyllningen så såg ingen fördel med att provtrycka dessa igen, då ska alla dessa metrar expandera också :D

Alla komponenter har ju som minst samma tryckklass , verkar vara PN6 för LK golvvärme:) Edit: Fördelaren har PN10, rören och anslutningskopplingarna PN6
 
Redigerat:
Hustomten har äntligen sett till så att TM och TT inte är inkopplade via skarvsladd. Sitter till och med på separata faser. Tyvärr var både synvinkel och ögonmått okalibrerade.
 
  • Tvättstuga med tvättmedel, oorganiserade föremål, tvättmaskin, kablar, och grov vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Solvskaftet och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
TeroM TeroM skrev:
Mellandagsaktiviteter, inte i huset men i barnens lägenhet.

Med en kyl som var närmare 30 år och en halvhög frys på närmare 40 år var det dags att byta ut dessa tillslut. När man nu ändå byter dessa så behövs nya skåp över och runt med. Med skåpen borta vore det ju bra läge att göra något med linoleummattan som inte varit snygg så länge jag kan minnas.

Så, juldagen ägnades åt ”Packa pappas kappsäck” och skyffla över verktyg.

[bild]

Frysen flyttad och städskåpet borta och sedan resten med.

[bild] [bild]

Ikea shopping, nya skåp, 210 höga garderober går in i en V90.

[bild]

Lite golv på plats,

[bild]

Sen prio på att få upp överskåpen och städskåpet då byte av kyl/frys modellerna ändrade leveranstiden från 3/1 till 29/12 men det hanns med innan leverans. Tycker synd om grabbarna som pirrade dessa skåp 4tr upp med för liten hiss och även tog med de gamla, klart värt 1300:- eller vad det nu var.

[bild]

Sista momentet idag var resten av golvet och byta gamla lådorna mot nya på skenor och med dämpare. Rätt bredd på hurtsen så Ikea lådorna passade.

[bild]

Hallgolvet i bakgrunden skall få lika behandling efter nyår.

Passade även på att byta ut underskåpet i badrummet då den visade tecken på att fukt trängt in i spånskivan …

[bild]
Blev ju kanon :) Vad är det för golv du lagt?
 
pjgb pjgb skrev:
Hustomten har äntligen sett till så att TM och TT inte är inkopplade via skarvsladd. Sitter till och med på separata faser. Tyvärr var både synvinkel och ögonmått okalibrerade.
På mobilen såg det först ut som två nätverksuttag och jag hann tänkta: "flashigt med moderna uppkopplade maskiner!"... :crysmile::rofl:(y)
 
  • Haha
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
På mobilen såg det först ut som två nätverksuttag och jag hann tänkta: "flashigt med moderna uppkopplade maskiner!"... :crysmile::rofl:(y)
De kör väl oftast Wi-Fi dock ;)

Gillar att vår köksfläkt och häll har Wi-Fi, så vi kan styra fläkten med hällen, eller till och med så att hällen kan styra fläkten själv också :)

Tvätt och diskmaskin är väl mest skönt med notis när det är färdigt, men ingen större vinning kanske :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.