Påbörjat arbetet med att få ut avloppsrören ur skorstenen genom att riva krönet på en kakelugn.
Kakelugn med rivet övre parti där avloppsrör tagits ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag blev det åter lite verandajobb i duggregnet. Lagade i panelen på andra gaveln.

Före:
Ny träbjälke installerad på röd husgavel, nedslitet tak och stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
Renoverad veranda med röd och vit panel och stegar mot byggnaden i ett trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparation av rödfärgad ytterpanel på veranda, bild tagen under duggregn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nikasp och 3 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Påbörjat arbetet med att få ut avloppsrören ur skorstenen genom att riva krönet på en kakelugn.
[bild]
Var uppvärmt avlopp en grej i Uppsala förr alltså?

Nog för att jag har hört att de är lite speciella akademikerna i den stan men..... Uppvärmt avlopp låter som en okänd lyx. Luktar det inte?
 
  • Haha
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Drog en rejäl chansning och målade andra/sista strykningen på 17 meter fasad trots gränsfall med vädret. Vill bli klar någon gång och risk för regn hela dagen imorgon. 20 grader och 75% RH just nu när jag slutade så hoppas det torkar och inte blir matt… hände när jag körde sent på kvällen en gång i september och åkte på daggmattning. Såg helt flammigt ut men gjorde inget pga första strykning då.

Daggpunkt vid 15 grader nu så det skulle vara om luftfuktigheten är snäppet hög. Ska helst inte vara över 70% vad jag läst.

Skärmdump av väderapp som visar 20 grader, 73% luftfuktighet och risk för regn i Sollentuna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får hålla tummarna och syna imorgon!
 
  • Gilla
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Var uppvärmt avlopp en grej i Uppsala förr alltså?

Nog för att jag har hört att de är lite speciella akademikerna i den stan men..... Uppvärmt avlopp låter som en okänd lyx. Luktar det inte?
Jag förstår att det var lite kryptiskt, men svaret finns lite längre upp i denna tråd.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-era-hus-idag.167378/page-1855#post-4815310
Det visade sig att man hade byggt en separat rökgång till kakelugnen på övervåningen och då använt sig av avloppsrör.
 
I förra veckan har operation Bort med den fula väven i vardagsrummet påbörjats.
Väven i sig åkte rätt snabbt ner, men pappen bakom fick ångas ner vilket tog lite tid.
Väggarna har spacklats för att bli av med skador.
Taket har ju även den väv :sweat:
Så det spacklades igår kväll, idag har det slipats med giraff och spacklats igen vinkelrätt mot förra gången, snart dags för slipning.
Även väggarna har slipats, men skivskarvarna är svåra att få bra.
Renoverat vardagsrum med spacklade väggar och tak, möbler täckta med plast, hink och roller på golvskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Väv som är så snyggt när det är målat..
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Väv som är så snyggt när det är målat..
Inte denna
Bit av vit puts som lossnat från en vägg, ligger på brunt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Lagt om uteplatsen med samma stenar då den var sådär när vi flyttade in och blev snabbt tillbakavägen efter vi dränerande för 2 år sedan. Sedan som extra kul är här vi minst 2 sorter av sjöstensplattor som är olika höga, skiljer ca 7mm och det är 35x35 plattor.

Hämta 3,3 Ton 0-32, detta är 2 av 3 lass 1,1 ton som är maxlast på släpet.
Högar av makadam och stenmjöl på en uppfart, redo för anläggningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tippar högt, vilket e bra. Släpvagn tippar grus på en uppfart vid ett hus, renoveringsmaterial för uteplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad uteplats under arbete med makadam, delvis osatt mark och skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverad uteplats under arbete med makadam, stödmur och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Område med makadam och start av stenläggning bredvid huset, med verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite gäster under plattorna!
Två sniglar och många små kryp på en stenplatta bland nyrenoverad uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade på och köpte roliga prylar, linjelaser + mottagare! Linjelaser med grönt ljus projicerar linjer på mörkt köksbänksmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultatet efter många timmars slit med stenlyft, otaliga vändor med skottkärran. Ca 3,3 ton 0-32, 1,1 ton stenmjöl samt ca 230 plattor a 17kg så blev det riktigt bra!

Nylagd uteplats med stenplattor och makadam nära husfasad, gräsmatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev riktigt fint med de två plattorna när de möts
Nyrenoverad uteplats med sjöstensplattor och makadamkant vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har lagt makadam upp mot huset!
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 22 till
  • Laddar…
nikasp
Maxizor Maxizor skrev:
Lagt om uteplatsen med samma stenar då den var sådär när vi flyttade in och blev snabbt tillbakavägen efter vi dränerande för 2 år sedan. Sedan som extra kul är här vi minst 2 sorter av sjöstensplattor som är olika höga, skiljer ca 7mm och det är 35x35 plattor.

Hämta 3,3 Ton 0-32, detta är 2 av 3 lass 1,1 ton som är maxlast på släpet.
[bild]

Tippar högt, vilket e bra. [bild]

[bild]
[bild]
[bild]

Lite gäster under plattorna!
[bild]

Passade på och köpte roliga prylar, linjelaser + mottagare! [bild]

Resultatet efter många timmars slit med stenlyft, otaliga vändor med skottkärran. Ca 3,3 ton 0-32, 1,1 ton stenmjöl samt ca 230 plattor a 17kg så blev det riktigt bra!

[bild]

Blev riktigt fint med de två plattorna när de möts
[bild]

Har lagt makadam upp mot huset!
Vad fint det blev, vilket slit och snyggt jobbat!
 
nikasp nikasp skrev:
Vad fint det blev, vilket slit och snyggt jobbat!
Tack så mycket, fick hjälp två dagar av en vän gjorde det möjligt :love:
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Nu är det slut på mitt bloggande om målande. Färgen från igår hann gott och väl torka innan regn och det ser perfekt ut. Nu är det några fönsterfoder kvar och en neslig insida längst ner på en vindskiva som behöver skrapas och grundas. Försökt mig på den flera ggr med stege men marken lutar brant åt alla håll.

Ny målad vägg med inzoomad textur, kombistege i trädgård i bakgrunden, nymålad gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grymt nöjd med den här Alpe kombistegen. 3x7 steg. Lätt att bära och hantera och passar överallt, högt som lågt. Har flera andra och blir de för tunga eller långa så blir det svordomar direkt! Annan bra grej under målningen var både kort och långt Anza-skaft, ett på 115 cm och ett teleskop 44-61 cm. Användes hela tiden för att nå bättre och öka farten.

Aluminiumstege placerad mot husvägg bredvid studsmatta, med mopp och hink på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fan, nu ser jag hur fin gräsmattan ser ut. Jag körde på järnvitriol i våras så all mossa dog och ser svart ut. Sen har jag gjort INGENTING. Får plocka upp det nästa sommarsäsong.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Nu är det slut på mitt bloggande om målande. Färgen från igår hann gott och väl torka innan regn och det ser perfekt ut. Nu är det några fönsterfoder kvar och en neslig insida längst ner på en vindskiva som behöver skrapas och grundas. Försökt mig på den flera ggr med stege men marken lutar brant åt alla håll.

[bild]

Grymt nöjd med den här Alpe kombistegen. 3x7 steg. Lätt att bära och hantera och passar överallt, högt som lågt. Har flera andra och blir de för tunga eller långa så blir det svordomar direkt! Annan bra grej under målningen var både kort och långt Anza-skaft, ett på 115 cm och ett teleskop 44-61 cm. Användes hela tiden för att nå bättre och öka farten.

[bild]
Bra jobbat, och bra att du delar med dig om redskap som underlättar (y):cool:
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag förstår att det var lite kryptiskt, men svaret finns lite längre upp i denna tråd.
[länk]
Det visade sig att man hade byggt en separat rökgång till kakelugnen på övervåningen och då använt sig av avloppsrör.
Nu är rören ute ur skorstenen. Tungt och skitigt var det.
Två borttagna svarta rör ligger på en gräsmatta med en häcksax i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Nu är rören ute ur skorstenen. Tungt och skitigt var det.
Jag såg pvc-rör framför mig när du skrev om det. Först efteråt inser jag hur korkat det var. :seenoevil:
 
  • Haha
  • Älska
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.