S
useless useless skrev:
Det känns lite vanskligt att stå uppe på skorstenen och dra i sig braj.
Jag vet inte. Jag har aldrig testat såna där olagligheter.
 
Varit uppe på taket för att verifiera vad sotaren sade, och ja: någon har gjutit fast ett avloppsrör i cement i toppen av skorstenen.
. Avloppsrör gjutet i cement i toppen av en skorsten sett inifrån skorstenen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör i svart gjutet fast med cement på en tegelskorstenens topp, sedd uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Haha
CatharinaX och 5 till
  • Laddar…
Fick bänkskivorna till nya köket idag. Ho och blandare installerad i den ena. Den andra skivan där induktionshällen ska ligga lyckades installatören knäcka... Och var det inte nog med det eländet så for en bit ned i golvet och gjorde ett mindre fint märke i det. Hur i hel friden "lagar" man det snyggt? :(
 
  • Nyinstallerad köksbänkskiva med infälld diskho och modern köksblandare mot kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Knäckt bänkskiva i granit vid kanten, med skådeskenor och vit skåpdörr synlig nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skada på en ljus träbänkskiva med en tydlig spricka och ett mindre märke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Appendix
  • Laddar…
Z
Vi har gått från detta Altandörr omplacerad till vardagsrummet i en ljus villa med ett träaltandäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till detta
Altandörr i vardagsrummet som leder ut till en träterrass med möbler synliga genom glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kändes lite mer passande att ha altandörren i vardagsrummet än i sovrummet!
 
  • Gilla
Hus tomte och 9 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Fick bänkskivorna till nya köket idag. Ho och blandare installerad i den ena. Den andra skivan där induktionshällen ska ligga lyckades installatören knäcka... Och var det inte nog med det eländet så for en bit ned i golvet och gjorde ett mindre fint märke i det. Hur i hel friden "lagar" man det snyggt? :(
Jag är ingen expert och det är ett svårt läge intill en knast.
Några droppar vatten i hålet, lägg en fuktig handduk över och stryk med ett strykjärn.
 
  • Gilla
CatharinaX och 3 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Jag är ingen expert och det är ett svårt läge intill en knast.
Några droppar vatten i hålet, lägg en fuktig handduk över och stryk med ett strykjärn.
Aldrig hört talas om denna metod. Kan det fungera på skadan som är förhållandevis djup, kanske 5-7mm? Golvet är behandlat med Osmo dekorvax och hårdvaxolja, är det riskfritt med strykjärnet?
 
F Fluxor skrev:
Aldrig hört talas om denna metod. Kan det fungera på skadan som är förhållandevis djup, kanske 5-7mm? Golvet är behandlat med Osmo dekorvax och hårdvaxolja, är det riskfritt med strykjärnet?
Oj, det vågar jag inte säga är riskfritt. Låt någon.mer säga något om detta få jag har för lite erfarenhet, speciellt med knaster.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Varit uppe på taket för att verifiera vad sotaren sade, och ja: någon har gjutit fast ett avloppsrör i cement i toppen av skorstenen.
.[bild] [bild]
Medans ni sov?
 
  • Haha
  • Gilla
Oskar_Bravo och 3 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Fick bänkskivorna till nya köket idag. Ho och blandare installerad i den ena. Den andra skivan där induktionshällen ska ligga lyckades installatören knäcka... Och var det inte nog med det eländet så for en bit ned i golvet och gjorde ett mindre fint märke i det. Hur i hel friden "lagar" man det snyggt? :(
Tråkigt. Det finns repsatser med färgade vaxstavar där man värmer ner vaxet i repan och spacklar det jämnt. Genom att blanda olika färgstavar så går det i stort att dölja skadan helt och hållet. Exempel
https://www.golvin.se/golvtillbehor.../pergo-reparationsvax-for-parkett-laminatgolv
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
F Fluxor skrev:
Fick bänkskivorna till nya köket idag. Ho och blandare installerad i den ena. Den andra skivan där induktionshällen ska ligga lyckades installatören knäcka... Och var det inte nog med det eländet så for en bit ned i golvet och gjorde ett mindre fint märke i det. Hur i hel friden "lagar" man det snyggt? :(
Jag köpte lite spackel här till vårt golv, var spackelfabrikat nummer två för mig. Det första fabrikatet(Ages) jag köpte var som skuret när det kom… Så jag gillade detta mer, men bara testat på ett ställe där jag behövde skruva synligt.

https://ernstp.se/produkt-kategori/spackel-reparation/spackel/linoljespackel/
 
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Tråkigt. Det finns repsatser med färgade vaxstavar där man värmer ner vaxet i repan och spacklar det jämnt. Genom att blanda olika färgstavar så går det i stort att dölja skadan helt och hållet. Exempel
[länk]
Ser ju inte direkt enkelt ut med vaxkittet. Tror det kan vara enklare med spacklet. Har samma dekorvax som fabrikanten färgat med, så det kanske hjälper kulören...
 
Appendix Appendix skrev:
Medans ni sov?
Gissningsvis någon gång på 1970-talet. Ser lite skumt ut och funktionen är inte heller helt tydlig. Min teori är man velat göra skorstenen tjockare på ena sidan, eftersom den på den sidan är murad mot hjärtväggen i timmer. Mer distans till brännbart material helt enkelt. Tveksam lösning i sådana fall kan jag tycka. Oavsett så gav sotaren mig eldningsförbud, bland annat på grund av de där rören.
 
  • Ledsen
  • Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Vilken tid det tar, särskilt när man byter färg och kör första strykning. Fick ihop 3,5 tim efter jobbet i alla fall. Börjar ana slutet nu men nog ett hyfsat antal kvällar kvar att köra.

Garage under målning med delvis borttagen gammal färg och nya testfläckar, stegar och målarverktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stegar lutade mot husvägg i målningsprojekt med öppna färgburkar och verktyg på arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
AXS
F Fluxor skrev:
Fick bänkskivorna till nya köket idag. Ho och blandare installerad i den ena. Den andra skivan där induktionshällen ska ligga lyckades installatören knäcka... Och var det inte nog med det eländet så for en bit ned i golvet och gjorde ett mindre fint märke i det. Hur i hel friden "lagar" man det snyggt? :(
Surt...

Skulle börja med någon droppe vatten och vänta någon dag, risk annars att det reser sig i framtiden. Sen spackel enligt ovan eller fint slipdamm som du sedan har snabblim på(cyanoakrylat). Sen när det är under en millimeter kvar kör du vax på för att få rätt färg.
 
  • Gilla
CatharinaX
  • Laddar…
Bestämde mig för att ta bort trappan som spruckit på flera ställen. Ersätter den med plant betonggolv så vi kan bygga utekök där istället. Renoveringsprojekt med nygjuten betongsyll och borttagen trappa, förberedelse för utekök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen gjutet betonggolv utomhus vid husgrund med gammal trappkant synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen gjuten betongsyll på ett betonggolv utomhus med verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

gjöt en ”syll” för att få upp den kommande väggen från plattan. Behöver bygga ett vindskydd. Sen ska grillen och uteköket vara innanför det.
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.