T Titagurgi skrev:
Om jag vill byta mitt handtag å lås på min altandörr vad ska ja beställa då?
Vad har du idag?
Vilken typ av spanjolett? Med/utan internt lås?
Handtag insida/utsida?
Låsvred/cylinder insida/utsida?
Samma nyckel som till andra dörrar?
 
M
Renoverat fönster och karmar
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
Vi har en f.d hall som förra ägarna av huset bestämde sig för att sluta använda som ingång och således smällde upp en vägg framför ytterdörren. Vi har inte vetat vad vi ska göra av det där utrymmet så i ett år har vi haft en byrå och nån klädhängare ståendes där, lite annat skrot, och varit gnälliga på att det ser så stökigt ut. Så nu smällde vi upp en hög garderober där istället.

Nyinstallerade garderober i en hall, inklusive en garderob omvandlad till frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan sak vi stört oss på är att vi har för lite utrymme i frysen. Vi har ett komboskåp men ingen plats för något ytterligare i köket med nuvarande planlösning, och ett nytt kök är inte på tapeten. Vi har redan en frysbox i tvättstugan men där bor hundmaten. Så.. ja vi satte in en frys i första garderoben.

Frys installerad i den första garderoben i en heminredd hall med parkettgolv och öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är inte speciellt sugen på att montera varken ikea-garderober eller deras inbyggnadsvitvaror någonsin igen.. men nu sitter det där iallafall, om än inte helt rakt. Inväntar ett till handtag, och sockel ska monteras imorgon.
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
En kyl/frys bör vara ansluten i ett jordat uttag.
 
Mikael_L
K _Fredrik_ skrev:
En kyl/frys bör vara ansluten i ett jordat uttag.
Inte om den är placerad i en miljö med skyddsmetoden "isolerad miljö", som det verkar vara där.
Då är det direkt felaktigt att den är jordad, vare sig det är ett uttag eller en fast inkoppling.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K _Fredrik_ skrev:
En kyl/frys bör vara ansluten i ett jordat uttag.
Varför bör de vara det?

Avger en kyl/frys sådana mängder EMC-störningar eller vad?
 
Mikael_L
Står kyl/frys'en i köket, nära till diskbänk, jordad spis etc, så ska den vara skyddsjordad såklart, för då är det en annan skyddsmetod i den miljön (jordat (=automatisk frånkoppling vid fel)).
 
Lill72 Lill72 skrev:
Fortsätter med målning av golvet i uthuset.
Det tar lite tid med linoljefärg då vi inte kan ta ut allt utan flytta runt grejerna därinne, men det blir väldigt bra.
[bild]
Spännande! Jag ska också till att måla golvet i förrådet med linoljefärg, men är helt novis!
Hoppas det är en bra lösning som inte är för tät i ett ouppvärmt utrymme.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
C CatharinaX skrev:
Spännande! Jag ska också till att måla golvet i förrådet med linoljefärg, men är helt novis!
Hoppas det är en bra lösning som inte är för tät i ett ouppvärmt utrymme.
Du har gjort ett perfekt val! Den passar både inomhus och utomhus.
 
  • Gilla
CatharinaX och 1 till
  • Laddar…
Det började för några veckor sedan med att vindruvsplantan som (fortfarande) står i en liten låda skulle få något att klättra på... det ena ledde till det andra och nu står där en Pergola på 17kvm med en odlingsbänk och snart odlingslådor utmed sidorna där vindruvorna ska få tävla med björnbär om att klä konstruktionen i grönska och frukt tillsammans med diverse kryddor och annat smått o gott :)

Nybyggd pergola på 17 kvm med odlingsbänk i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
dilemma och 15 till
  • Laddar…
I värmen tar allt liiite längre tid. Gjorde en grind till uteplatsen i väster (har haft ovälkomna fågelgäster). Borde gått på en dag, tog tre.
 
  • Nybyggd trägrind på en trätrall under en utfälld markis på en solig uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd trägrind på en uteplats med horisontella lameller, nära en skruvdragare och plantering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hobbs och 5 till
  • Laddar…
Har haft sollcellsinstallatören på plats för att titta på taket och möjligheterna för installation
 
Totte lille Totte lille skrev:
Har haft sollcellsinstallatören på plats för att titta på taket och möjligheterna för installation
Hur mkt kostar de?
 
  • Gilla
Kartit
  • Laddar…
120000 efter avdrag med laddbox
Men det är för jag har ett rätt så högt hus
Mer ställningskostnad mm
Där var några som var billigare men de gav inget bra intryck
Jag har lärt mig att man ska ta den installatör som man får bäst förtroende för och som vet vad de installerar om där inte är alldeles för stor skillnad
Om ni ska titta så var noga med garantierna då dessa varierar något otroligt vissa vill inte änns berätta vilka garantier de har
 
  • Gilla
Titagurgi
  • Laddar…
Totte lille Totte lille skrev:
120000 efter avdrag med laddbox
Men det är för jag har ett rätt så högt hus
Mer ställningskostnad mm
Där var några som var billigare men de gav inget bra intryck
Jag har lärt mig att man ska ta den installatör som man får bäst förtroende för och som vet vad de installerar om där inte är alldeles för stor skillnad
Om ni ska titta så var noga med garantierna då dessa varierar något otroligt vissa vill inte änns berätta vilka garantier de har
Solcellen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.