Lexington Lexington skrev:
Murat/putsat ”fallet”!
Imorgon putsar vi utsidan som hamnar över mark, ca 10 cm. Sen blir det måla och återfyll i veckan.
Plåtis kommer på sö o mäter för ett tak/lock!

[bild]

Blir en djup grop, ca 80 cm.
Fortsätter monologen!
Toppen färdigt, väggarna förberedda för putsning!

Grundkonstruktion med färdigställt bjälklag nära tegelvägg, redo för putsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Magma34 och 8 till
  • Laddar…
Frugan äntligen gått med på att du ska gå en egen mancave? :cool:

• Haha
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
S
Bestämde klinker till köksgolvet igår och idag har jag skurit lite klinker i köket.

• Skurade klinkerplattor på ett trägolv bredvid en kakelskärare och tumstock, i ett pågående köksbyggprojekt.
    Skapa konto
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Frugan äntligen gått med på att du ska gå en egen mancave? :cool:
Jag kryper ner, hon lägger locket på!
Om 20 år skriver jag boken ”så är det att vara gift med Sveriges Fritzl”

• Haha
  • Wow
  • Gilla
fremax och 6 till
  • Laddar…
Satt upp ny fönsterlampor i köket, tre stycken. Köpte delarna och plockade ihop själv. Funderar ännu på nån skärm, om det ska behövas eller ej.

Tända fönsterlampor med synlig glödtråd och kopparfärgade detaljer, upphängda vid ett fönster utan skärmar.
Skapa konto

Gamla glas isolatorer ser häftiga ut och ser ut som dom var menade som lampskärmar, men tror inte det är möjligt att borra ett stor diametershål i glas. Men får se vad man kommer på... Kanske gör nåt i trä, eller får vara som det är. Folk har börjat samla på dessa grejor så dom har löjliga priser, därför tror jag inte det blir nåt av.

il_570xN.3760574171_n7eu.jpg

il_570xN.2672874848_229f.jpg

• Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
S
DennisCA DennisCA skrev:
Satt upp ny fönsterlampor i köket, tre stycken. Köpte delarna och plockade ihop själv. Funderar ännu på nån skärm, om det ska behövas eller ej.

[bild]

Gamla glas isolatorer ser häftiga ut och ser ut som dom var menade som lampskärmar, men tror inte det är möjligt att borra ett stor diametershål i glas. Men får se vad man kommer på... Kanske gör nåt i trä, eller får vara som det är. Folk har börjat samla på dessa grejor så dom har löjliga priser, därför tror jag inte det blir nåt av.

[bild]

[bild]

Det var på modet med nakna glödlampor vid förra sekelskiftet för att visa att man hade elektricitet indraget. Det verkar vara på modet igen med alla strömsvaga led-lampor.
Ser fint ut men som ljuskälla är det rätt värdelöst för man blir bländad (Vi har en stor synlig led-lampa i sovrumsfönstret...).

De här bländar inte och ger sådär mysig stämmning.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S
Lexington Lexington skrev:
Jag kryper ner, hon lägger locket på!
Om 20 år skriver jag boken ”så är det att vara gift med Sveriges Fritzl”
Inte skoja om sånt där. ;)
Kan gå som för @Pagno . Här är ett av hans sista inlägg innan han försvann för flera år sen:

Vissa frågor vågar jag inte svara på, blev nyss insläppt från kylan, nya gemensamma beslutet är att jag inte får ta upp vikt, bmi, hur mycket jag kan äta, vad jag förbränner.
Dessa små saker resulterar i att skrivande hamnar utomhus igen, har vi gemensamt kommit fram till, är det visst bestämt, säger hon, vi menar jag självklart!

Jag lär mig sakta, väldigt sakta, vad man inte skall göra i sitt hus;
- Reta inte upp den som beslutar om gemensamma beslut, det får konsekvenser, kanske inte idag, eller imorgon, det enda man skall ha vetskap om är att dessa små liv, eller stora, har ett fantastiskt minne, de glömmer aldrig.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-era-hus-idag.167378/page-1284#post-3129095

• Wow
hobbs
  • Laddar…
S
DennisCA DennisCA skrev:
De här bländar inte och ger sådär mysig stämmning.
Okej, verkar okej då. Är väl tillräckligt svaga för det då?

Ja det är sånadära vintagelampor som lyser svagt

Köksmöblering!
Dags att tänka på kommande renovering av köket, och planlösningen är inte optimal och kommer aldrig att bli heller. Men efter mången funderande så kanske det löser sig med en hoper av ansamlingar av kompromisser ändå, med hjälp av lite wellpapp och tejp.
Detta är förutsättningen med en spis som är intryckt mot djup vägg och fönster med låg placering.
Kök med vit inredning, spis intill djup vägg, fönster med utsikt över trädgård, och en katt på golvet.
Skapa konto

Tanken som infunnit sig är att flytta ut spisen med tillhörande bakomliggande vägg så att det livar med järnspisens placering, och där kommer wellpappen till pass för att få en känsla av vad vi har att röra oss när allt är på plats. Att elementet tappar lite av funktion är något som kompenseras av att bänkytan blir större. Och att stänga in elementet eller ta bort det kommer bara att försämra fönstrets kondition, så det är uteslutet. Och bänkarna kommer att sänkas ner till samma nivå som kommande nya spisen. Återstår bara att hitta lämpligt material för skivorna och det lutar mellan Perstorpsskivor eller linoljebrända järnplåtar i minst två mm tjocklek.
Kök före renovering med gammal spis, lågt fönster, omatchade bänkskivor och wellpapp som planeringsverktyg.
Skapa konto

ALICE! Vad gör du här? In i katttråden med dig!"
Fluffig katt sitter på köksbänk med wellpapp och skissad kökslayout, vid ett fönster med utsikt över gräsmatta.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
hobbs och 8 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Okej, verkar okej då. Är väl tillräckligt svaga för det då?
Man får såklart köpa lämpliga lampor eller dimmer om man vill köra utan skärm. Jag fick köpa tonade lampor för att de skulle funka utan att bli bländad :)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
S
Ramnemark Ramnemark skrev:
Man får såklart köpa lämpliga lampor eller dimmer om man vill köra utan skärm. Jag fick köpa tonade lampor för att de skulle funka utan att bli bländad :)
I alla fall för några år sen när vi köpte vår (som är en stor, rund ”glödlampa”) så var de flesta på minst 3 watt.

S sinuslinus skrev:
I alla fall för några år sen när vi köpte vår (som är en stor, rund ”glödlampa”) så var de flesta på minst 3 watt.
Jo jag fick testa mig fram 2019 när jag byggde mitt uterum. Tror det blev 1,2W sotade till sist

• Gilla
Ymer
  • Laddar…
Putsat sidorna, nu får det bränna klart sen ska jag spackla upp lite grann. Efter det blir det måla o återfylla!
Skönt o börja närma sig slutet!

Putsade betongsidor av grund för byggprojekt mot tegelvägg och grönska.
Skapa konto

• Gilla
fremax och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.