4 364 063 läst · 32 091 svar
4364k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 211 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 211 inlägg
Satt upp ny fönsterlampor i köket, tre stycken. Köpte delarna och plockade ihop själv. Funderar ännu på nån skärm, om det ska behövas eller ej.
Gamla glas isolatorer ser häftiga ut och ser ut som dom var menade som lampskärmar, men tror inte det är möjligt att borra ett stor diametershål i glas. Men får se vad man kommer på... Kanske gör nåt i trä, eller får vara som det är. Folk har börjat samla på dessa grejor så dom har löjliga priser, därför tror jag inte det blir nåt av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla glas isolatorer ser häftiga ut och ser ut som dom var menade som lampskärmar, men tror inte det är möjligt att borra ett stor diametershål i glas. Men får se vad man kommer på... Kanske gör nåt i trä, eller får vara som det är. Folk har börjat samla på dessa grejor så dom har löjliga priser, därför tror jag inte det blir nåt av.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 211 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 211 inlägg
DennisCA skrev:Satt upp ny fönsterlampor i köket, tre stycken. Köpte delarna och plockade ihop själv. Funderar ännu på nån skärm, om det ska behövas eller ej.
[bild]
[bild]
[bild]
Det var på modet med nakna glödlampor vid förra sekelskiftet för att visa att man hade elektricitet indraget. Det verkar vara på modet igen med alla strömsvaga led-lampor.
Ser fint ut men som ljuskälla är det rätt värdelöst för man blir bländad (Vi har en stor synlig led-lampa i sovrumsfönstret...).
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 211 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 211 inlägg
Inte skoja om sånt där.Lexington skrev:
Kan gå som för @Pagno . Här är ett av hans sista inlägg innan han försvann för flera år sen:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-era-hus-idag.167378/page-1284#post-3129095Vissa frågor vågar jag inte svara på, blev nyss insläppt från kylan, nya gemensamma beslutet är att jag inte får ta upp vikt, bmi, hur mycket jag kan äta, vad jag förbränner.
Dessa små saker resulterar i att skrivande hamnar utomhus igen, har vi gemensamt kommit fram till, är det visst bestämt, säger hon, vi menar jag självklart!
Jag lär mig sakta, väldigt sakta, vad man inte skall göra i sitt hus;
- Reta inte upp den som beslutar om gemensamma beslut, det får konsekvenser, kanske inte idag, eller imorgon, det enda man skall ha vetskap om är att dessa små liv, eller stora, har ett fantastiskt minne, de glömmer aldrig.
Köksmöblering!
Dags att tänka på kommande renovering av köket, och planlösningen är inte optimal och kommer aldrig att bli heller. Men efter mången funderande så kanske det löser sig med en hoper av ansamlingar av kompromisser ändå, med hjälp av lite wellpapp och tejp.
Detta är förutsättningen med en spis som är intryckt mot djup vägg och fönster med låg placering.
Tanken som infunnit sig är att flytta ut spisen med tillhörande bakomliggande vägg så att det livar med järnspisens placering, och där kommer wellpappen till pass för att få en känsla av vad vi har att röra oss när allt är på plats. Att elementet tappar lite av funktion är något som kompenseras av att bänkytan blir större. Och att stänga in elementet eller ta bort det kommer bara att försämra fönstrets kondition, så det är uteslutet. Och bänkarna kommer att sänkas ner till samma nivå som kommande nya spisen. Återstår bara att hitta lämpligt material för skivorna och det lutar mellan Perstorpsskivor eller linoljebrända järnplåtar i minst två mm tjocklek.
ALICE! Vad gör du här? In i katttråden med dig!"
Dags att tänka på kommande renovering av köket, och planlösningen är inte optimal och kommer aldrig att bli heller. Men efter mången funderande så kanske det löser sig med en hoper av ansamlingar av kompromisser ändå, med hjälp av lite wellpapp och tejp.
Detta är förutsättningen med en spis som är intryckt mot djup vägg och fönster med låg placering.
Logga in
Skapa konto
Tanken som infunnit sig är att flytta ut spisen med tillhörande bakomliggande vägg så att det livar med järnspisens placering, och där kommer wellpappen till pass för att få en känsla av vad vi har att röra oss när allt är på plats. Att elementet tappar lite av funktion är något som kompenseras av att bänkytan blir större. Och att stänga in elementet eller ta bort det kommer bara att försämra fönstrets kondition, så det är uteslutet. Och bänkarna kommer att sänkas ner till samma nivå som kommande nya spisen. Återstår bara att hitta lämpligt material för skivorna och det lutar mellan Perstorpsskivor eller linoljebrända järnplåtar i minst två mm tjocklek.
Logga in
Skapa konto
ALICE! Vad gör du här? In i katttråden med dig!"
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle