4 355 474 läst · 32 054 svar
4355k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Va! Finns det?Kjell_G skrev:Följde vanligaste rådet på forumet; gör om, gör rätt.
Dåligt underarbete ledde till att jag tapetserade ett rum med microlit för senare målning. Den var inte så kul att hantera :/. Valde grundmålad, kanske det som gjorde det trixigt? Nåväl, måla i morn hoppas jag. Hoppas också det stämmer att man sparar en/flera målningar med grundad microlit!
Det verkar lurt.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Suttit på altanen och tittat på den "nya" båten jag körde hem idag.
Medlem
· Halland
· 4 093 inlägg
Har gjort klart hallgolvet så nu är ALLT golv klart, härligt! Bara foder och socklar kvar....
Sedan har jag placerat ut alla socklar och passat in skåpen i köket, en del jobb eftersom det är ett begagnat kök som jag skall få på plats. Speciellt slaskskåpet var en del jobb.
I morgon kommer elektrikern och kopplar elen när skåpen är på plats, sedan kan jag få häll och ugn på plats och göra pizza igen! Har jag tur kommer diskbänken också på plats i morgon, annars blir det på onsdag.
Sedan har jag placerat ut alla socklar och passat in skåpen i köket, en del jobb eftersom det är ett begagnat kök som jag skall få på plats. Speciellt slaskskåpet var en del jobb.
I morgon kommer elektrikern och kopplar elen när skåpen är på plats, sedan kan jag få häll och ugn på plats och göra pizza igen! Har jag tur kommer diskbänken också på plats i morgon, annars blir det på onsdag.
Fördjupat mig i värmepumparnas mystik, funderar på en luft-vatten för att kapa eldningssäsongen lite. Tyvärr anar jag redan att det blir för kostsamt, det är både för- och nackdelar med ett billigt hus.
Det där har jag hört flera gånger, men alltså, det måste ju vara rent nonsens. Om det vore viktigt för fyrhjulsdrivna bilar att alla hjul har exakt samma storlek så skulle man ju ha problem med:-RB- skrev:
* Olika tryck i däcken ger olika dimnesioner
* Mer drivning på framhjulen sliter dem snabbare
* Det skulle vara förbjudet att köra i kurvor eftersom hjulen då roterar olika mycket.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 890 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 890 inlägg
På tidiga versioner av ex. Volvos fyrhjulsdrift (viskokoppling, pre haldex) är det ganska vedertaget skulle jag säga. Jag känner en person som råkat ut för just detta (åtminstone vad verkstaden påstod, om det var sant kan jag inte avgöra), blev att byta viskokopplingen, vill minnas att det gick på en bit över 20k, och det var ett par år sedan.Nyfniken skrev:Det där har jag hört flera gånger, men alltså, det måste ju vara rent nonsens. Om det vore viktigt för fyrhjulsdrivna bilar att alla hjul har exakt samma storlek så skulle man ju ha problem med:
* Olika tryck i däcken ger olika dimnesioner
* Mer drivning på framhjulen sliter dem snabbare
* Det skulle vara förbjudet att köra i kurvor eftersom hjulen då roterar olika mycket.
Håller dock med om din analys, men kanske är det när lite otur samverkar (Murphy) som det skiter sig (just det slitna däcket läcker lite och tappar tryck)?
/U
Njae, fick punktering för några veckor sedan så jag slängde på reservhjulet i brist på tid. Sen fick jag ny punktering häromdagen och då tröttnade jag, så jag byte alla fyra på en gång då dom var dåliga.Nyfniken skrev:
Har slitit ut allt ur garagets förråd, slitit ned platsbyggda halvt ruttna hyllor från -75.
Isolerat, glesat, reglat och skruvat upp OSB.
Skruvat upp konsoller och lagt nya hyllplan.
Avslutade med att trycka in samma grejer igen, men sorterat och organiserat i Ikealådor. Tog 3dgr för en yta på 1,8m x 2,7m.
Isolerat, glesat, reglat och skruvat upp OSB.
Skruvat upp konsoller och lagt nya hyllplan.
Avslutade med att trycka in samma grejer igen, men sorterat och organiserat i Ikealådor. Tog 3dgr för en yta på 1,8m x 2,7m.
Här måste jag ju bara kommentera känner jag eftersom det är min avdelningNyfniken skrev:Det där har jag hört flera gånger, men alltså, det måste ju vara rent nonsens. Om det vore viktigt för fyrhjulsdrivna bilar att alla hjul har exakt samma storlek så skulle man ju ha problem med:
* Olika tryck i däcken ger olika dimnesioner
* Mer drivning på framhjulen sliter dem snabbare
* Det skulle vara förbjudet att köra i kurvor eftersom hjulen då roterar olika mycket.
* Stämmer bra, är skadligt om däcktrycken skiljer kraftigt. Ger kraftigt ökad bränsleförbrukning (mycker mer än motsvarnade på tvåhjulsdriven bil) eftersom drivlinan ständigt försöker balansera drivningen och få samma rotationshastighet på axlarna.
*Beror på typ av fyrhjulsdrift, tex Subaru och Audi som har riktig fyrhjulsdrift med 50/50 drivning nöter inte mer på framdäcken men är dock känslig för olika dimensioner. Haldexsystemet (ingen riktig fyrhjulsdrift, det är ju framhjulsdrift med hjälpdrift på bakaxeln) är inte känslig för olika dimensioner.
Kurvor är inga problem, finns differetialer fram, bak och i mitten. Men skulle du köra konstant i kurva (blir samma effekt som olika dimensioner) så skulle du överhetta mitt-diffen och den skulle haverera efter ett tag. Ovalbaneracing är inget man ska göra med en fyrhjulsdriven bil.
Korta sträckor går å köra med olika dimensioner på däck, men jag skulle inte rekommendera mer än max 5-10km. Har sett haverier på mittdifferentialer pga tex reservhjul med andra dimensioner mm.
Kör mycket ovalbaneracing?Nyfniken skrev:
Andra fördelar utöver köregenskaper med fyrhjulsdrift är ju betydligt, och jag understryker _betydligt_ mycket mindre däckslitage jämfört med framhjulsdrift framförallt.
Jag skulle uppskatta däckförbrukningen till minst dubbel livslängd. Dock åker du på å byta alla fyra samtidigt då.
Har du verkligen räknat med vad en punktering kostar då? Vanligt däckslitage är inget problem för mig. Jag säljer bilen innan det behövs nya däck. Punktering däremot. 4 vinterdäck kostar ju en förmögenhet.eritor skrev: