Äntligen satt upp hängrännor och spikat de sista ribborna så jag kunde plocka ner byggställningen.
Det är bara grundmålat, men den riktiga målningen får vänta något år.


Hus med nyinstallerade hängrännor och träribbor, grundmålat, med stege lutad mot fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
I dag har jag anlagt pool i trädgården.

Nu är det bara att vänta tills solen har gjort sitt så man kan sträcka ut och simma några längder.























Uppblåsbar pool med vatten på en gräsmatta omgiven av grönt landskap, stege och vattenpump syns intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Lopex och 20 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
I dag har jag anlagt pool i trädgården.

Nu är det bara att vänta tills solen har gjort sitt så man kan sträcka ut och simma några längder.
Hopptorn och allt. Men kanske det skulle behövas en livboj om olyckan är framme. :geek:























[bild]
 
  • Haha
Immobil
  • Laddar…
Takprojekt - dag 8 - dags för mera hål!

Under gårdagen la vi upp några råspont på taket, men sen hann vi inte använda alla av dem, så några låg kvar. På morgonen funderar jag över varför vi lämpade en ståendes på detta viset, men så insåg jag att den helt enkelt glidig ner från taket och ut genom det öppna fönstret...

Takrenovering med ställningar, en öppen fönsterlucka och lösa byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Idag blev första dagen av ensamarbete, så det har om möjligt gått ännu långsammare idag. Dagens uppgift var att förbereda för köksfläkten, nämligen att ta upp hålet för denna. Med hjälp av ett multiverktyg och viss ansträngning öppnade jag upp hålet från ovansidan. En bit på vägen...

Uppifrånvy av en nysågad öppning i taket med ett synligt kök nedanför, inramad av träreglar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min stackars sambo var inte helt nöjd över att sitta hemma och jobba med detta ljudet...



Det är säkrare än vad det ser ut, men visst är det intressant att kroppen instinktivt vill att foten ska vila på något, även om hjärnan vet att det enda som finns att vila på, är en bit gips som skulle knäckas om den minsta tyngd läggs på den...

Ben och fot synliga genom hål i taket under arbete med installation av köksfläkt, sedda från underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är något som saknas! Just det, fläkten! Men hålet är färdigt.

Utsikt från insidan av ett hus under renovering med ett öppet hål i taket och utsikt mot himlen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Takprojekt - dag 9 - små framsteg och en MILSTOLPE!

Då dagen bjöd på mer takarbete men jag var ensam hemma uppstod ett visst dilemma. Inte så att jag har tänkt att ramla ner, men om något händer är det inte praktiskt att ingen är tillgänglig eller ens märker det. Min mamma kom då som räddaren i nöden och åkte ut till mig och läste, sydde lite och rensade ogräs (!).

Antalet timmar på taket blev dock begränsas, och med enbart 5 rader råspont lagt får man väl säga att det var enbart små framsteg. Det som tog en hel del tid var att fixa ventilationshålen mellan den "gamla" och det "nya" vinden. Min maskinpark var inte riktigt med mig och det tog några försök att få det att bli bra.

Den stora milstolpen var snarare det som gjordes på kvällen. Köksfläkten hängdes i! Det är ju ingen stor sak jämfört med taket, men det är en även en milstolpe eftersom vi saknat den så länge.

Inte ofta man ser ovansidan på en takintegrerad köksfläkt.

Uppifrånvy av en takintegrerad köksfläkt inbyggd i träkonstruktion under pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takintegrerad köksfläkt monterad i vitt tak, sett ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär i efterhand är jag väldigt, väldigt glad att jag valde att byta spår och köpte en takintegrerad modell, även om det har inneburit ganska mycket merarbete. Men resultatet är ju slående, eller, egentligen är det ju motsatsen - man lägger knappt märke till den, vilket ju är poängen!

Återstår att se hur effektiv den blir med tanke på placeringen, men det lär ju vara bättre än vad det varit de senaste åren.
 
  • Gilla
dilemma och 3 till
  • Laddar…
Byggt lite mera golv på vinden, först 90x45 förhöjningsblock sedan 45x45 reglar och sedan ovanpå det golvspån. Tungt med golvspån och klumpigt men så nice sedan att ha redigt golv som är slätt och tål det man behöver ställa upp =), det som återstår nu är att såga ur skivorna så de passar runt takstolarna, men det får bli en annan dag! Även tagit bort mitt gamla öppna expansionskärl på vinden, då det inte används pga bergvärme, men tack var det fick jag 22 + 28mm rör ifrån nedre plan upp till vinden! Perfekt för framtida kabeldragning!

Delvis färdigställt golv på vind med reglar och golvspån samt synliga takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
richardtenggren
Varför inte 120 mm reglar direkt på takstolarna? 45x45 känns lite klent med upplägg på 120 cc, även om det bara är för förvaring :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Varför inte 120 mm reglar direkt på takstolarna? 45x45 känns lite klent med upplägg på 120 cc, även om det bara är för förvaring :)
Hej, har kört samma upplägg i tidigare hus och med golvspån som hakar i blir det bra för mina ändamål Vill få upp reglarna över isoleringen! Men alltid bra med lite tips! (y)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Blev klar med sovrummet i utbyggnaden idag.

Nyrenoverat sovrum med mörkgröna väggar, trägolv, fönster och altandörr med utsikt mot trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen renoverat sovrum med gröna väggar, vita tak, laminatgolv och stora fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 16 till
  • Laddar…
Älskling... Det hände en grej...! :whistle:
Röd stuga med öppet fönster och stege, isoleringsmaterial och trädgårdskärra på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Älskling... Det hände en grej...! :whistle:
[bild]
Ska du bygga en pizzeria?
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
A
Mjölförråd....?:D
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
richardtenggren
fgo fgo skrev:
Ska du bygga en pizzeria?
Det skulle behövas en bra pizzeria på den där ”gatan”! ;)
 
  • Älska
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Takprojekt - dag 10 - det regnar... massor

Väderleksprognosen för idag gick från massvis av regn till två skvättar regn. Vi täckte taket med vit presenning och var lite extra noggranna, eftersom vi visste att det faktiskt ska regna. Men inte så mycket, så tanken på att täcka själva uterummet också, den viftade vi bort, klockan var mycket och vi ville mest sluta för kvällen.

Jag ägnade dagen åt annat arbete i huset, och tittade ut på uterummet. Det har förvisso regnat mer eller mindre oavbrutet i några timmar, men det var förvånadsvärt mycket vatten på golvet. Det kändes som att jag behövde göra en insats.



Uterummet är påbyggt en gammal altan, så den är korrekt byggd med fall ut från huset. Så länge allt väl, men när man byggde uterummet har man ju satt en vägg där, så vattnet kommer inte ut. Efter att ha dammsugit upp det värsta åkte tigersågen fram. Nu rinner i vart fall vattnet ut, istället för att samlas på golvet - min källare som är under är troligen tacksam...

Utsågat hål i trävägg och tegel för att leda bort regnvatten, med synlig isolering och några träflisor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter en lång arbetsdag återvände min sambo hem och vi la på presenningen även över uterummet. 10 minuter senare slutade det regna.

Vit presenning täcker taket på ett uterum under en regnig dag, med synlig stege och vått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ingen förhoppning att detta ska hålla tätt, ambitionen är mest att en del av vattnet ska komma på utsidan i vart fall, och än så länge ser det ut att fungera. Lite svårt att fästa den, så det finns en risk att den "viker ihop sig" mellan några reglar, men en större del än tidigare kommer i vart fall utanför.
 
  • Ledsen
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Räcker inte der att uppdarera i projekttråden din? Blir lite mycket när du klistrar in samma stora inlägg i båda
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.