4 433 690 läst · 32 308 svar
4434k läst
32,3k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Administrator
· Skåne
· 6 559 inlägg
Denna vecka har jag målat våra höga fönsterdörrar med linoljefärg.
Först var jag tvungen att köpa mer linoljefärg, så det blev en resa till Ottossons Färgmakeri i Genarp.
Tidigare såg fönsterdörrarna ut så här:
Nu ser de ut så här:
Jag strök dörrarna två gånger, väntade i två dygn innan jag strök omgång nummer två, linoljefärg tar ju en evighet på sig att torka.
Sedan passade jag också på att laga trycken (handtag), lås och tätningslister så att allt fungerar och så att det inte ska dra lika mycket nu när det börjar bli kallare.
Eftersom några handtag hade lossnat så investerade jag i nya spårskruvar på Byggfabriken. De nya skruvarna är lite längre så att de ska fästa bättre.
Marlen upptäckte att jag hade strykt på samma kulör på insidan som på utsidan. Tidigare hade vi 0502-y på insidan, men nu blev det alltså 1002-y även på insidan. Nu efteråt tycker jag inte det gör något, jag tycker till och med att det blev snyggt att det bryter av lite och är lite mörkare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Först var jag tvungen att köpa mer linoljefärg, så det blev en resa till Ottossons Färgmakeri i Genarp.
Tidigare såg fönsterdörrarna ut så här:
Logga in
Skapa konto
Nu ser de ut så här:
Logga in
Skapa konto
Jag strök dörrarna två gånger, väntade i två dygn innan jag strök omgång nummer två, linoljefärg tar ju en evighet på sig att torka.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan passade jag också på att laga trycken (handtag), lås och tätningslister så att allt fungerar och så att det inte ska dra lika mycket nu när det börjar bli kallare.
Eftersom några handtag hade lossnat så investerade jag i nya spårskruvar på Byggfabriken. De nya skruvarna är lite längre så att de ska fästa bättre.
Logga in
Skapa konto
Marlen upptäckte att jag hade strykt på samma kulör på insidan som på utsidan. Tidigare hade vi 0502-y på insidan, men nu blev det alltså 1002-y även på insidan. Nu efteråt tycker jag inte det gör något, jag tycker till och med att det blev snyggt att det bryter av lite och är lite mörkare.
Fortsatt med gjutning hos Johansson. Denna gång var det fårakätten som blev som ny. En bottenstock var delvis rutten och blev inte utbytt utan betongen får ta hand om det. En stålvinkel (syns i öppningen på ena bilden) göts ner i betong och fästes i mittstolpen.
En etapp kvar
En etapp kvar
Smetat fogmassa i springorna mellan fönsterkarmar och smygar, hoppas hinna måla karmarna innan vintern, ett av alla dessa smågrejer man borde göra direkt och inte skjuta framför. Tömde poolen inför vintern med, slutbadat för säsongen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 712 inlägg
Gjutit resten av ljusbrunnen.
Nästa gång ska jag göra gjutformen lite stabilare, denna kalvade lite.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nästa gång ska jag göra gjutformen lite stabilare, denna kalvade lite.
Pysslade lite mer med min vedförvaring idag. Gick bra ända tills virket, 22x95 råplan, tog slut. Jag räknade fel på drygt tre meter
Taket, som även är ett öppningsbart lock, kommer från det trädgårdsbord jag bytte brädor på tidigare i somras.
Att det blev både lock och en dörr i vedlåren är för att personer mindre än mig (fru och barn) ska kunna hämta in ved.
Logga in
Skapa konto
Taket, som även är ett öppningsbart lock, kommer från det trädgårdsbord jag bytte brädor på tidigare i somras.
Logga in
Skapa konto
Att det blev både lock och en dörr i vedlåren är för att personer mindre än mig (fru och barn) ska kunna hämta in ved.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 123 inlägg
Säker på att det inte råkade bli en lekstuga?