4 369 021 läst · 32 115 svar
4369k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Är tvårörssystem till garaget i gjutjärn där det finns två element, det går en kulvert ifrån detta rum ut till garaget. Vi ser inga läckage i själva garaget eller i kulverten (lutar mot huset). Så läcker troligen under plattan, så blir att bila upp där kulverten går in i garaget och dra nya isolerade kopparrör eller slang! Så första attack blir att hitta där kulverten går in i garaget, det finns även varm/kallvattenrör + el där. Så behöver vara lite försiktig!Stickan56 skrev:
Här vore det intressant med bilder under arbetets gång.Maxizor skrev:Är tvårörssystem till garaget i gjutjärn där det finns två element, det går en kulvert ifrån detta rum ut till garaget. Vi ser inga läckage i själva garaget eller i kulverten (lutar mot huset). Så läcker troligen under plattan, så blir att bila upp där kulverten går in i garaget och dra nya isolerade kopparrör eller slang! Så första attack blir att hitta där kulverten går in i garaget, det finns även varm/kallvattenrör + el där. Så behöver vara lite försiktig!
Stickan
Då är det bara att säga som Gert Fylking:
Äntligen!
En hel sommars takjobb i stort sett klart.
Pannorna är lite olika blöta, därav färgskillnaderna. Väntar bara på lite hjälp med plåt runt skorstenen och vindskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äntligen!
En hel sommars takjobb i stort sett klart.
Pannorna är lite olika blöta, därav färgskillnaderna. Väntar bara på lite hjälp med plåt runt skorstenen och vindskivor.
Har ägnat dagen åt att kapa en dörr, kvistlackat två och målat båda på en sida.
Anledningen är att det satt två släta dörrar på övervåningen samt en riktigt gammal dörr med speglar.
Och så ville vi ju inte ha det. Alla tre dörrarna var dessutom blåmålade så när frun häromdagen började måla om den gamla dörren var det lika bra att byta ut 70-talsdörrarna av papp mot nya fräscha av massiv furu och se till att de också blir vita.
Den här fulingen får väl bli en bänk i förrådet eller nåt. Den är dessutom i mått 7x18 och att hitta en sån med speglar visade sig inte vara lätt eller billigt.
Men jag hade tur och hittade en dörr på den lokala Bolistbutiken som skulle reklameras, en måttbeställd 7x19 som fått en liten skada. Jag fick köpa loss den billigt och kapade ner den till rätt mått.
Medan jag väntar på att färgen ska torka får man ta tag i nåt annat.
Vi saknar diskmaskin så det är lika bra att förbereda för det.
Måste bara anpassa skåpet och högra luckan under diskbänken sen ska en 45 cm bred diskmaskin få plats.
Blir väl klar framåt jul
Logga in
Skapa konto
Anledningen är att det satt två släta dörrar på övervåningen samt en riktigt gammal dörr med speglar.
Logga in
Skapa konto
Och så ville vi ju inte ha det. Alla tre dörrarna var dessutom blåmålade så när frun häromdagen började måla om den gamla dörren var det lika bra att byta ut 70-talsdörrarna av papp mot nya fräscha av massiv furu och se till att de också blir vita.
Logga in
Skapa konto
Den här fulingen får väl bli en bänk i förrådet eller nåt. Den är dessutom i mått 7x18 och att hitta en sån med speglar visade sig inte vara lätt eller billigt.
Logga in
Skapa konto
Men jag hade tur och hittade en dörr på den lokala Bolistbutiken som skulle reklameras, en måttbeställd 7x19 som fått en liten skada. Jag fick köpa loss den billigt och kapade ner den till rätt mått.
Medan jag väntar på att färgen ska torka får man ta tag i nåt annat.
Logga in
Skapa konto
Vi saknar diskmaskin så det är lika bra att förbereda för det.
Logga in
Skapa konto
Måste bara anpassa skåpet och högra luckan under diskbänken sen ska en 45 cm bred diskmaskin få plats.
Blir väl klar framåt jul
Måla dem lika skåpen, du har ju redan en täcksida i skåpsfärgen som går ner till golvet. Allt annat blir galet!S straffarbete skrev:Äntligen satt upp bänkskåp och bänkskiva (vänster i bild) i köket som vi bygger ut. Väntat länge på att elektrikern skulle komma och flytta ett eluttag som var ivägen.
Var bara den inre delen tidigare, som nu fått en upprustning med slipade bänkskivor, nylimmade kantlister och luckorna målade i samma färg som de nya skåpen.
Nån som har förslag på socklar? Vi fick med vita från Marbodal, men funderar på att lösa något själva av limträskiva istället som passar bättre med golv och väggar. Gamla delen hade tidigare silverfärgade
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 862 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 862 inlägg
Rensat partikelfilter och magnetitfilter till värmepumpen idag.. partikelfiltret såg OK ut.
Magnetitfiltret hade fångat upp en del "metalldamm".
Magnetitfiltret hade fångat upp en del "metalldamm".
Jag ska aldrig mer fuska, jag ska aldrig mer fuska, jag ska aldrig mer fuska, jag ska aldrig mer fuska...
Nu är jag tillbaka till en stund innan projektet stannade för något år sedan då jag fuskat med Rödgrund/ Sluring innan jag putsade källarväggarna...
Logga in
Skapa konto
Nu är jag tillbaka till en stund innan projektet stannade för något år sedan då jag fuskat med Rödgrund/ Sluring innan jag putsade källarväggarna...
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 862 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 862 inlägg
Vad putsade du på? Rödgrund behövs normalt inte inomhus, inte heller häftslamma.P-plats skrev:
Putsade du på gammal puts?
Har fräst bort yttersta lagret i hela källaren då det är målat med plastfärg och Epoxifärg.K KjellTimell skrev:
Har bara vattnat och dragit på ett lager puts vilket funkat fint i övriga rum med porösare puts men i detta rummet är gick det mindre bra...
Dagens andra jobb; ett riktigt skitjobb!
Har en pardörr där utsidan är röd och insidan omålad furu. Röda färgen behöver bättras på, och insidan ska bli vit. Tyvärr verkar dörren oljad i grunden!
Tänkte ta bort färgen, tvätta med förtunning, lägga på träolja, grundfärg och slutligen täckfärg. Tiden får utvisa om det fungerar.
Bilderna visar en del där färgen tagits bort med nylonborste, och den andra där borttagningen precis påbörjats.
Har en pardörr där utsidan är röd och insidan omålad furu. Röda färgen behöver bättras på, och insidan ska bli vit. Tyvärr verkar dörren oljad i grunden!
Tänkte ta bort färgen, tvätta med förtunning, lägga på träolja, grundfärg och slutligen täckfärg. Tiden får utvisa om det fungerar.
Bilderna visar en del där färgen tagits bort med nylonborste, och den andra där borttagningen precis påbörjats.
Visste inte att nylonborst är så effektiv. Vad var den målad med?F Fluxor skrev:Dagens andra jobb; ett riktigt skitjobb!