Jag har redan druckit 1,5 liter vatten...

Sorry Jussi. Nu river jag ditt tak.
Ett tak med texten 'Sorry Jussi' sprejad i rött varningstecken, signalerar kommande rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nageek och 7 till
  • Laddar…
Stickan56
useless useless skrev:
Jag har redan druckit 1,5 liter vatten...

Sorry Jussi. Nu river jag ditt tak.
[bild]
Han bor i Leksand men ursprungligen från Hofors.

Stickan

Redigerat:
Takfönsterbyte idag
Inre vy av ett rum där ett takfönster håller på att bytas, synlig öppning i taket med utsikt mot himlen.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Strukit nya vindskivorna med bryggsmörjaså nu luktar det tjära i hela grannskapet. Underbart!
Nymålade vindskivor behandlade med tjärliknande bryggsmörja, utlagda att torka utomhus med naturbakgrund.
Skapa konto

• Gilla
tttomten och 7 till
  • Laddar…
Täckt in muren inför sprutning av ytputsen. Visst är det märkligt att det börjar blåsa så fort man vecklar ut en presenning.
Presenning uppsatt på stöttor som täcker en mur utomhus, redo för putsarbete.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
F.Taleman och 4 till
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Visst är det märkligt att det börjar blåsa så fort man vecklar ut en presenning.
Eller så fort man sätter spaden i spånet...

En avtäckt husgrund täckt med spån och några spadar i förgrunden, med ett hus och träd i bakgrunden.
Skapa konto

Men det går iallafall lite fortare när det blåser och gräsmattan får extra näring.

• Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Eller så fort man sätter spaden i spånet...

[bild]

Men det går iallafall lite fortare när det blåser och gräsmattan får extra näring.
Bra med näring! Står alltid på gräsmattan eller på uppfarten kap/klyv. Fast det gäller kanske inte det tryckade jag håller på med nu ☹️

Recycling ftw. Bakslag kan komma. Men jag återanvände trallbrädorna från halva altan till den lilla utvidgningen. Och vände på dem! Ska dra över med terasstvätt och såpa senare när allt är klart. Lite retfullt att behöva klyva sista brädan på nya delen, ok för nån cm men halva brädan?! Skärpning. Skyller på värmen.

• Nybyggd del av en trädäck med återanvända trallbrädor, en klyvd bräda syns på ytan.
    Skapa konto
  • Återanvända trallbrädor ligger på en delvis utbyggd altan med verktyg och en skyddstäckt grill bredvid.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Sommarens kanske varmaste dagar så är det svårt att sluta tänka på värme...

Räfflade röda skyddsrör för golvuppvärmning utspridda på ett kaklat golv.
Skapa konto

Varför görs man räfflade matar/skyddsrör? Nåja. Det gick ju vägen ändå men whyyyyy?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Sprutade på första lagret av ytputsen. Varmt och gott i "tältet". Tur att man bara har 300 m ner till stranden så man kan svalka sig. Otur att vattnet i Öresund är olämpligt att bada i just nu. För mycket av Köpenhamnarnas bajsbakterier i vattnet och om man då har sår överallt och är gift med en överläkare i infektionsmedicin, då blir det helt enkelt inget bad.
Så istället blev det grillat, en öl och nu en liten wirre.
Nylagd ytputs på vägg inomhus under plasttak, byggnadsställning syns under arbete.
Skapa konto
Ett whiskyglas med dryck på en murad kant utomhus, med gröna träd i bakgrunden vid skymning.
Skapa konto

• Gilla
Nageek och 8 till
  • Laddar…
Skruvat upp en bit underbleck samt en första rad panel. Rad nummer två behövde sågas ur under dörren, så den ligger på torkning nu (grundfärg).

• Husfasad under renovering med skyddsplast, en monterad rad panel och underbleck samt en röd dörr.
    Skapa konto
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Målat foder och smygar

Målade vita fönsterbleck på ett bord redo för handbockning i en verkstadsliknande miljö.
Skapa konto

Plåtjobb. Hade 2,5 m långa fönsterbleck liggande men då jag flyttade ut fönstren är dessa för breda, 170mm.
Handbockat fönsterbleck i metall som vilar på ett träsläp, klippt för att passa ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Fram med pelikan saxen och klippa lite, spände fast på släpet för en rak och stadig kant för handbockning.

Fönsterbleck fastspända på ett släp med klämmor för handbockning, omgiven av verktyg och material.
Skapa konto

och resultatet är hyfsat ok. Finns inga färdiga på 2500mm att köpa över disk och jag behöver 2350mm för att slippa skarv.

Långa metallbleck för fönster, handverktyg och mätutrustning på ett träbord med utomhusmöbler i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Byggt form för poolen.

. Formbyggnad för pool med armeringsnät och stödjande träramar på grusunderlag.
Skapa konto

• Gilla
Marlen Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Målat foder och smygar

[bild]

Plåtjobb. Hade 2,5 m långa fönsterbleck liggande men då jag flyttade ut fönstren är dessa för breda, 170mm.
[bild]

Fram med pelikan saxen och klippa lite, spände fast på släpet för en rak och stadig kant för handbockning.

[bild]

och resultatet är hyfsat ok. Finns inga färdiga på 2500mm att köpa över disk och jag behöver 2350mm för att slippa skarv.

[bild]
Nämen va fasen också! Jag som skaffat en Göteneds knäck för dyra pengar. Hade du kommit ut med dessa bilder lite tidigare så hade det räckt med en Brenderup istället;)
Härligt med hantverk. Dessa bleck har du anledning att känna stolthet inför.

• Gilla
TeroM
  • Laddar…
Passat på att tillbringa största delen av dagen på verkstan med lite framtagning av handgjorda rännor och ny modell av vattkupa. Men jag blev tvungen att bege mig ut i värmen likväl för att montera de nya rännorna och se hur det blev i verkligheten. I morrn är det planerat att gå in i verkstan igen och tillverka det återstående av vattenavrinningen. Men ifall jag tar mig ut i värmen för montage återstår att se...
Nyinstallerade handgjorda rännor och vattkupa på ett rött trähus med plåttak.
Skapa konto

Nyinstallerade handgjorda rännor och vattkupa på ett hus.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.