Eftersom det är sommar och grannarna sliter med rabatterna så....

Fortsätter jag lite med hallen :D

Renoveringsarbete i en hall med ett omtapetserat tak och spacklade skarvar som väntar på målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete i en hall med synliga verktyg och halvmålad vägg och tak.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Eftersom det är sommar och grannarna sliter med rabatterna så....

Fortsätter jag lite med hallen :D

[bild]

[bild]
Vad är det för material i taket från början? Ser påkostat ut!

NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Vad är det för material i taket från början? Ser påkostat ut!
Det är gipsskivor med papper med trämotiv på :DFörsta gången jag sett det.

I vardsrummet är det furu. Tyvärr har man använt olika sorters klarlack/ljusvit bets med mera så det är tyvärr bara att måla över som gäller :(
Annars hade jag gärna vitlaserat det så man fått ljus men behållt en del av trästrukturen.

• Gilla
Nageek
  • Laddar…
Petat i ytterligare ett fönster och satt upp lite vindskydd. Två fönster kvar att måla på utsidan. Insidan får vänta tills panelen är på.

Räknar inte med att hinna sätta mer fem panelbrädor högt i år runt huset och strax över fönstren på kuvösen.

Fortsätter med att måla resterande fönster samt sätta upp ett bleck strax ovanför granitgrunden.

För övrigt så är kuvösen ett ouppvärmt utrymme med englasfönster, men det blir isolerat med 120mm träfiber i väggarna och 190mm spån i golvet om man nu skulle byta fönster i framtiden.

• Husfasad under renovering med delvis inmonterade fönster och vindskydd.
    Skapa konto
  • Gilla
jockeping och 6 till
  • Laddar…
Operation byta diskho fortsätter, behövde en bit att fylla i med där kranen suttit. Då man inte har några snickrimaskiner får man ta vad man har,,det blev 3 prototyper innan jag fick till den. Hålet har varit 35, så med en 40 hålsåg blev den 36, det sista justerade jag på bänkslipmaskinen.
Nu sitter den där med vattenfast lim, bara slipa av när det torkat. Träbit med nygjort hål för anpassning till diskho, på arbetsbänk i verkstad.
Skapa konto
Träbit formad för att passa som propp i hålet efter en gammal kran, ligger på ett slipat arbetsbord.
Skapa konto
Träbit inklistrad i hål i bänkskiva med vattenfast lim och skruv, redo att slipas.
Skapa konto

• Gilla
jockeping och 8 till
  • Laddar…
Litet problem. Min gamla dammsugare som tillverkades innan fjollet med begränsad motoreffekt, suger fast slipmaskinen så hårt mot skivan så den knappt orkar runt. Jag måste lossa lite på tapen så det blir en bypas. Dammsugare ansluten till en slipmaskin på ett köksgolv med en arbetsyta ovanför.
Skapa konto

• Haha
Snigla
  • Laddar…
ullberg
Är inte det svarta reglaget mellan strömbrytaren och sladd-upprullningen en varvtalsreglering? Det var det på vår förra Electrolux från högeffektseran som såg ut ung så där.

...och trots att den är från nuvarande lågeffektsera har vår nya maskin betydligt högre sugeffekt än den gamla. Jag var orolig innan köpet att vi skulle byta ner oss men så blev inte fallet...

/U

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Är inte det svarta reglaget mellan strömbrytaren och sladd-upprullningen en varvtalsreglering? Det var det på vår förra Electrolux från högeffektseran som såg ut ung så där.

...och trots att den är från nuvarande lågeffektsera har vår nya maskin betydligt högre sugeffekt än den gamla. Jag var orolig innan köpet att vi skulle byta ner oss men så blev inte fallet...

/U
Jo, den står på MIN. Den här är överlägsen den nyare "Bäst i test" vi köpte. Den nya suger bra om munstycket/slangen är nära det man ska suga upp, den gamla drar in grejer som är 30 cm bort.
Hur som jag fick tejpa om anslutningen och ha slangen till hälften öppen, då funkade det.

Isakare Isakare skrev:
Jo, den står på MIN. Den här är överlägsen den nyare "Bäst i test" vi köpte. Den nya suger bra om munstycket/slangen är nära det man ska suga upp, den gamla drar in grejer som är 30 cm bort.
Hur som jag fick tejpa om anslutningen och ha slangen till hälften öppen, då funkade det.
Och gör inte det där FÖR mycket då slipdamm har en förmåga att döda hushållsdammsugare :)

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Och gör inte det där FÖR mycket då slipdamm har en förmåga att döda hushållsdammsugare :)
Jo, jag vet. Har min garagedammsugare utlånad, ville få detta fixat idag. Har blåst ur motorn och bytt alla filter nu.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Bytt vattenpump i fritidshuset! Obs, elen är bara provisorisk. Den blåa pumpen från Biltema ger en gummilukt till vattnet och nu åker den ut. Grön och blå vattenpumpar med filter och vattenledningar i ett pumphus.
Skapa konto
Trycktank och vattenpump installerade på kakelgolv bredvid vattenfilter.
Skapa konto
Blå vattenpump monterad utomhus bredvid en tom kartong och en träbänk, med en bil i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Nageek och 1 till
  • Laddar…
Målat del av huset.
Röd Falu rödfärg original och Engwall och Claesson linoljefärg.
Före
Rödmålat trähus med stegar och målarutrustning på verandan, färska målningsarbeten synliga.
Skapa konto

Efter
Ny målning på husvägg med Falu rödfärg, solbelyst veranda och skuggor av grenar.
Skapa konto

Fick hjälp av solen med att göra bilden mysigare!
Nu ska jag bara försöka nå yttre delen av vindskivorna och senare rödmåla alla stuprör.

• Gilla
Nageek och 11 till
  • Laddar…
Fortsätter på gällande rödfärgstema!

Före.
Husvägg målad i rödfärg före renovering, med ett vitt fönster, under takutsprång och bredvid en veranda.
Skapa konto

Dags för borstning.
Rödfärgad vägg på hus med vitt fönster före borstning, blå stege framför.
Skapa konto
Rödfärgade lockläktar utspridda på gräs i väntan på borstning inför byggprojekt.
Skapa konto

Söder och västersidan är mest utsatt och får ny lockläkt.

Redigerat:
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Nedre taket vädersäkrat så det är bara att köra vidare och riva det övre, skotta ur sågspånet, spika ny råspont och lägga underlagsduk.

Hus under renovering med väderskyddat nedre tak, byggnadsställningar och en stege.
Skapa konto

Perfekt väder för att jobba på tak i söderläge...
En termometer som visar hög utomhustemperatur på 27,1°C och inomhustemperatur på 25,1°C.
Skapa konto

• Gilla
Marlen Eskilsson och 10 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nedre taket vädersäkrat så det är bara att köra vidare och riva det övre, skotta ur sågspånet, spika ny råspont och lägga underlagsduk.

[bild]

Perfekt väder för att jobba på tak i söderläge...
[bild]
Hoppas du har laddat kylen med kalla pilsner!

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.