4 422 126 läst · 32 286 svar
4422k läst
32,3k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Har en smytt i trappan, lagom stor att ställa en lampa på. När vi flyttade in låg en tillklippt bit plastmatta av typen "fuskträ" över en bit mörkbrun skiva av "fuskträ". Nu kom jag äntligen ner till botten och har spacklat inför vitmålning. Så mycket hinner man innan bebisen i barnvagnen utanför vaknar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är det förresten någon som kan svara på om jag behöver måla med kvistgrund om jag ska måla panelen ni ser på bilderna? Kvisthålen har gulnat, men inte runtom. Frågade i färgaffären och han svarade att man alltid ska måla med kvistgrund så länge man inte har en heltäckande yta innan... tror ni det stämmer eller kan jag bara köra på med snickerifärgen direkt...?
@MariaiÖstergötland ta och byt ut det utanpåliggande vägguttaget till en med djupare uttagsbrunn, byt eventuellt även kabeln.
Uttaget lär vara från 60-talet eller tidigare, kabeln kan vara en så kallad ”dödskulo”.
Med ett uttag med låg/ingen uttagsbrunn så finns risk/möjlighet att komma åt strömförande stift på en stickkontakt som inte är helt intryckt i uttaget.
Uttaget lär vara från 60-talet eller tidigare, kabeln kan vara en så kallad ”dödskulo”.
Med ett uttag med låg/ingen uttagsbrunn så finns risk/möjlighet att komma åt strömförande stift på en stickkontakt som inte är helt intryckt i uttaget.
Tack för era tips!
Var tvungen att googla på dödskulo (aldrig hört uttrycket). Hur ser man om detta rör sig om det?Demmpa skrev:@MariaiÖstergötland ta och byt ut det utanpåliggande vägguttaget till en med djupare uttagsbrunn, byt eventuellt även kabeln.
Härligt med detta forum, ibland får man lugnande besked, ibland får man problem man inte visste att man hade.
Shellack på sprayburk är mitt råd.MariaiÖstergötland skrev:Är det förresten någon som kan svara på om jag behöver måla med kvistgrund om jag ska måla panelen ni ser på bilderna? Kvisthålen har gulnat, men inte runtom. Frågade i färgaffären och han svarade att man alltid ska måla med kvistgrund så länge man inte har en heltäckande yta innan... tror ni det stämmer eller kan jag bara köra på med snickerifärgen direkt...?
Utspätt trälim brukar funka också.
https://www.byggahus.se/forum/threads/traelim-istaellet-foer-kvistlack.83829/
https://www.byggahus.se/forum/threads/traelim-istaellet-foer-kvistlack.83829/