Martin_B
Sophie skrev:
Idag har jag rivit ner isoleringen som satt kvar på framsidan och kört den till tippen... lite lättare än häromdagen då vi rev ner teglet som satt utanför isoleringen... :D
Ohh jag får ju rysningar. Skalmur rätt utanpå isolering? Inte undra på att ni river ner tegelfasaden då... Hur mådde teglet, isoleringen och den gamla träfasaden egentligen, var det mycket mögel eller?
 
Martin_B skrev:
Ohh jag får ju rysningar. Skalmur rätt utanpå isolering? Inte undra på att ni river ner tegelfasaden då... Hur mådde teglet, isoleringen och den gamla träfasaden egentligen, var det mycket mögel eller?
Allt mådde toppen! Ingen mögel eller fukt alls förutm en liten skada med röta på ett hörn av syllen där stupröret läckt mot grunden i många år. Det är förvånande att det fungerat så bra men det har det. Utifrån och in var det halvstenstegel, 70 mm isolering, originalpanel från början av 1900-talet, vindpapp och sedan timmer. Ingen plast och kanske har just det räddat huset trots allt... Nu ska det iallafall bli vindpapp runt hela huset och sedan panel på det precis som det varit från början.
 
  • P6200020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Kommer ni också försöka återställa lite mer mot original fönsterstorlekar också?




Själv har jag haft besök av bekanta som bor långt bort, så vi åkte ut till husbygget igår em.
Jobbat pyttelite umgåtts och ätit jättemycket.

Det blev fraktat och buret lite mineritskivor.
Toastolen (fortfarande tillfälligt) flyttades från badrummet i huset till garaget. Lite VVS-kopplande också så det kom vatten dit ut och matar toastolen.
Bra grej då jag snart ska börja göra i ordning badrummet.
Sen har vi lyckats tråckla en markkabel extra genom kabelröret mellan fasadmätarskåpet och huset.
Slutligen har jag sågat lite mineritskiva och börjat klä väggen bakom kaminen.

Men mest umgicks vi. :cool:
 
Mikael_L skrev:
Kommer ni också försöka återställa lite mer mot original fönsterstorlekar också?
Gissar att du syftar på mig och ja vi kommer att på ovanvåningen sätta tillbaka originalbågarna (som stod på logen) men i nytillverkade karmar och på bottenvåningen sätta i bågar som vi köpt på blocket i nästan rätt storlek som originalet, även dem i nytillverkade karmar. Det blir korspostfönster/flaggfönster!
 
Martin_B
^^^ ja där ser man! Kommer nog bli fint det där när det blir färdigt! Lycka till med byggandet!
 
Mikael_L
Sophie skrev:
Gissar att du syftar på mig
Ja.
Och det blev så tydligt på sista bilden, där teglet är rivet, hur huset ursprungligen sett ut.
Bl.a. kom de små fönstrena under takfoten fram, som tydligen bara klätts in. :)

Ja idag förbannar man ofta den hårdhänta upprustningen och moderniseringen många hus utsattes för under -50, -60 och 70-talet. Fast dom som gjorde det, då det begav sig tyckte nog att husen blev jättefina.

Jag kollade lite på länken.
Jag tycker ni sparar typ en meter av den gamla spontade fasadpanelen, om ni inte redan kastat.
Det är en kul sak som får följa med huset till framtida ägare.
 
Redigerat:
Ja vi har sparat undan bitar av de olika panlsorterna och nåt foder också som satt kvar så alla fäörglager och profiler finns kvar.

De som bott i vårt hus har verkligen velat följa modet och huset har gjorts om många gånger och visst förbannar jag det idag men jag förstår dem också för det ville ju bara göra så fint de kunde.
 
Tänkte klippa gräset och ta bort ogräset som snart är 1 meter högt... MEN jag har vädergudarna på min sida för det har börjat regna!!! =]
 
Äntligen är jag igång litet efter en längre tid av bristande ork och för mycket annat.

VI försöker göra ett ryck för att få två sovrum färdigrenoverade i sommar. Igår kväll handlade jag taklist och brädor (finsågad 21x70, hittade inte planhyvlat i passande dimension) som ska bli sockellist. Medan äldsta dottern och hennes kompis målade ett av rummen stod jag ute i garaget och fräste kvartsstavsprofil på brädorna och, ja, jag höll på till 00.30 så det kvalar in som "idag"!
 
Själv har jag (igår då) grundmålat mina nya vindskivor, samt att jag fick knäpprycket att olja in ändträet på råsponten samt baksidan av trekantslisten på taket där jag ska fästa vindskivorna så småningom. Idag ska jag nog olja in det som jag inte fick gjort igår samt att jag tänkte köra på en strykning till av grundfärg på "utsidan" av vindskivorna. Sen får vi se vad jag orkar med... :) Det kanske blir lite skrapning av fönsterbleck inför målning.
 
Jag vill! Tid och oförutsedda omständigheter har tyvärr ökat på listan med måsten. Vänder blad och spanar in blanka sidor - som väl måste fyllas med önskningar och projekt :)

Närmast på tur i morgon: Byta två trasiga takpannor, lagom början. Sen kanske lite målning under "öfsa" om färgen är OK efter två år? Lite vindskydd och spaljeer? Skjutdörrar till garderob, någon? Måste gräva ner min nyinköpta grusbassäng med tillhörande fontän! Glöm inte plantera växterna som inköptes häromdagen, fortfarande uppehåll någon dag till. Slipa o lacka fönsterbänkarna, det borde man gjort innan inflyttningen, lär ju ryka rejält nu. Trappan till förrådet ovanför carporten ska snickras klar!

Inser nu att jag borde ta bort den här kommentaren :( dags att gå o lägga sig.

Kjell G
 
Under veckan som gått har jag skruvat ihop staket till altandäcket jag byggde före midsommar.
Har 5 sektioner, varav 2 grindar, kvar att göra innan fredag och sen får vovven vara med oss ute på altanen och slippa sitta på lina större delen av dagen.
 
Idag har jag faktiskt gjort något med huset! (hör jag applåder? :) )

Fixade dit lite skivor i snedtaket på övervåningen, men det blev så varmt där uppe framåt dagen så jag avslutade arbetet och åkte ut på en biltur istället. :)
 
Takpannor - check
Grusbassäng - check
Vindskydd - check
9st Thuja -check (konsekvens av vindskydd)

Trappan till carportstak kräver flytt av kopplingsdosa, min förstahjälpenelektriker har inte tid. Kanske får skruva med det själv?
Nej, får får jag inte men det är så ytterst lite - vad kan gå (f)el :D

Mycket fokus på trädgård just nu men får ta tag i diverse inomhus jobb när vädret blir sämre.

Nytt projekt - BUBBELBADKAR! Kräver förhoppningsvis inte så mycket jobb. Trodde nog inte det skulle gå så långt :)

Kjell G
 
Idag har jag satt dom sista skivorna i taket på övervåningen, dom jobbiga över hålet till trappen.
Sedan har jag även satt upp en innervägg på övervåningen där förvaringsdelen blir.

Sen gick jag ut och målade traktorn och servade den lite eftersom jag ska börja köra jord i trädgården under veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.