4 405 409 läst · 32 224 svar
4405k läst
32,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Arbetet fortsätter efter vinteruppehåll med att byta syllen under verkstaden. Måtten är ju tretumtre och eftersom jag inte vann den fina bordssågen så klyver jag 45x90 reglar till 45x78 med min lilla cirkelsåg. Sedan skruvar jag ihop två sådana till 90x78 och klyver till 78x78. Därefter trimmas de med elhyvel till exakt rätt mått.
Det går inte riktigt att klyva med ett snitt så jag flippar över och kör ett pass till från andra sidan.
Blir riktigt bra och denna gång går det snabbare.
Jag lägger regeln jag skall klyva innerst och en annan regel utanpå för att kunna använda parallellanslaget.
Man får måtta några gånger så anslaget ställs in rätt.
Snittet blir bra. Man får vara uppmärksam på att reglerna är något lite böjda så det kan behövas lite klämmande så snittet blir rakt.
Det går inte riktigt att klyva med ett snitt så jag flippar över och kör ett pass till från andra sidan.
Blir riktigt bra och denna gång går det snabbare.
Jag lägger regeln jag skall klyva innerst och en annan regel utanpå för att kunna använda parallellanslaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man får måtta några gånger så anslaget ställs in rätt.
Logga in
Skapa konto
Snittet blir bra. Man får vara uppmärksam på att reglerna är något lite böjda så det kan behövas lite klämmande så snittet blir rakt.
Logga in
Skapa konto
Hade de vart så dyrt att be ett lokalt sågverk att såga upp lite 3 tum åt dig? De flesta brädgårdar erbjuder ju även klyvning av virke till rätt dimensioner.Fario skrev:
Säger inte att jag inte gjort som dig, bara en fundering.
Klyva lite 95x95 tar ju inte många minuter med rätt maskin.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 931 inlägg
Det hade absolut varir en smidig och bra lösning. Men några skäl till att jag meckar med det själv är att jag redan har spillbitar liggande som jag gärna vill använda, sågverk finns inte i närheten, det finns ett par snickarfirmor men då får jag ta ledigt från jobbet och hämta/lämna och framförallt -det är roligt att lösa små problem själv...W Willewonka skrev:
Spikade upp bastupanelen i helgen. Den är jag riktigt nöjd med. Bastun får pausas lite för uteprojekt framöver. Det ska till glasvägg och lavar i höst innan premiärbad. Ventilen ska bytas/byggas över till en i trä.
Skar upp en rulle renoveringstapet i lagom längder. Byggde först en rullhållare och måttade ut längden på golvet. Bra att golvet skall bytas, gjorde inte ont att skruva fast skärplattan i den.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 931 inlägg
Äntligen är markstenen lagd! Nu är det bara att fixa iordning kanten, och alla andra saker på listan då...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto