Onsalakorven andr.ljung skrev:
Kamin installerad! Får se om man kan hålla sig en vecka innan sotarn kommer....

[bild]
Snyggt golv! Märke/modell?
 
Bytt till en riktig lampa efter 6,5 år i huset
Nyinstallerad lampa på taket i hallen ovanför en dörröppning, belyser rummet starkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad taklampa i en hemkorridor med vit bågformad dörrkarm och svarta golvplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kom på att den är alldeles för stark och får plocka ner den imorgon :)
 
  • Gilla
  • Haha
Fario och 9 till
  • Laddar…
Och nu brinner kaminen också! Och varmt blir det, som mest kommit upp i 29 grader i rummet :sweat::p men skitigt blir det...

En tänd kamin med öppen låga och vedförvaring bredvid, inomhus med spilld ask framför på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hakan_975 och 5 till
  • Laddar…
Dessutom har belysningen i hallen kommit upp! 1200st led-lampor blev det :surprised:

Det är ca 9m infälld linjärbelysning på ca 90w. Köptes på xcen.se och blev kanon, tycker vi!

Infälld linjärbelysning i taket av en lång hall med tapetserat tak, trägolv och väggkonst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Tack! Vi är supernöjda med golvet!

Baseco Modern - Vit hårdvaxat är det. Här är en länk, men jag tror inte vi betalade mer än 400kr/m2

[länk]
Okej!
Några följdfrågor på golvet;

Hur tåligt är det? Jag tänker framförallt om ni har barn som kastar bestick och mat på golvet. (Har ni det i köket tex?)
Hur länge har ni haft golvet? Tänker på underhåll. Måste det vitoljas vartannat år eller motsvarande.
Ljud från golvet? (tänker på knirr och knarr)

Jag tycker själv att ordentliga trägolv är riktigt snyggt, men har i princip blivit avrådd från byggföretagen jag pratat med om att lägga in det, då vi är i småbarnsåren. Men jag har inte släppt tanken helt :)
 
Denna bilden säger väl allt :rofl:

Litet barn på ett furugolv med leksaker omkring, visar spår av vardagsanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har 3 barn i åldrarna 1,4 & 13 så golvet har det tufft... vi visste dock om att golvet skulle få ta stryk och märken har det blivit (och kommer bli fler). Men eftersom golvet ”lever” så ser man det inte så mycket, men visst ett ekgolv skulle vara bra mycket tåligare. Hela vårt hus inkl utsida går i trä så det va furugolv vi ville ha. Det finns dessutom bättringsvax/färg att använda.

Vi har lagt i hela vardagsrummet, köket & hallen, totalt ca 70 kvm. Som längst ligger golvet ca 15m utan skarvar men det är inget som delat på sig eller liknande (och då har jag lagt golvet själv). Det ska vara ”underhållsfritt” och vi har inte gjort något ännu, och det ser inte ut att behövas heller. Vaxa/behandla en gång om året behövs inte.

Knak & knarr har vi men inte så mycket från golven. Vi har cellplast under golvet så det är mest det som låter, det hade det gjort oavsett golvtyp.

Golven är väldigt sköna att gå på!
 
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Och nu brinner kaminen också! Och varmt blir det, som mest kommit upp i 29 grader i rummet :sweat::p men skitigt blir det...

[bild]
Hur kan du ha kaminen så nära bakre vägg och hyllan bredvid? Är den gråa kapslingen isolermaterial?
 
A Anders_Nilsson skrev:
Hur kan du ha kaminen så nära bakre vägg och hyllan bredvid? Är den gråa kapslingen isolermaterial?
Denna modellen (Contura 320A) är godkänd att vara 100mm från brännbar vägg, och det är där den sitter. Det va bl a av den anledningen vi valde just denna modellen.

Hyllan/vedförvaringen hör till kaminen och jag utgår därför att den är godkänd för det också, sotarn hade ingen anmärkning och det blir inte särskilt varm där heller. Stenen är inte isolermaterial även om det är värmetrögt, jag gissar på betong. Kaminen finns även i plåt & täljsten men tror inte att det spelar någon roll.

Contura 320A kamin med öppen eld och intilliggande vedförvaring i svart plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gick lös på ett foderrör idag
En handsåg skär igenom ett rostigt foderrör medan gnistor flyger, med indikation på renoveringsarbete inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det bara att dra in rören in i källaren (det är redan hål i väggen under plasten)
Grävd grop i snö med foderrör, spade och hacka framför källarvägg och vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Lagt på putsbruk. Det blir säkert bra när det är klart. Nån gång.
 
  • Delvis putsad tegelvägg i renoveringsprojekt med putsbruk och spackelspade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av en tegelvägg med nylagt putsbruk, byggavfall på golvet, och en putsbräda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Justerat alla dörrar/lådor i köket. Det var ett år sen jag gjorde det senast, men jag har nån sjukdom som gör mig dålig när springorna mellan dörrar och lådor inte är perfekta :surprised:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Justerat alla dörrar/lådor i köket. Det var ett år sen jag gjorde det senast, men jag har nån sjukdom som gör mig dålig när springorna mellan dörrar och lådor inte är perfekta :surprised:
Jag kan inte se ett kök utan att först kolla linjeringen. Sen kollar jag resten av köket.
Betala flera hundra tusen och sen är det snett. :D
(kollar även alltid hus chassiplåtarna i bilar linjerar med, skrämmande hur många dyra tyska bilar som har skeva glipor med)
 
Lider av samma åkomma men i någon selektiv form.
Vad gäller kökslådor och bilar yttrar det sig likt tidigare inlägg. I övrigt när det gäller nuvarande hus med okänt antal år på nacken är det snarare så att det måste bli snett på rätt sätt så det harmoniserar med allt annat som också är snett.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Vilka mått kommer den få? Ska bygga en liten toa själv och har svårt att komma fram till något vettigt minimimått.
.. om du kan välja, inte mindre än 90 brett - själv har jag 1 m som minimum men få la skylla på brett arsle då ;) (gillar inte att känna att man får backa in och gå ut!). Längden är lite mer flexibelt, det beror lite på hur stort handfat du planerat stoppa in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.