4 365 231 läst · 32 099 svar
4365k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Installerat en utegivare för styrning av golvvärmen.
Huset är uppdelat två kroppar med en passage mellan så det är lite svårt att hålla jämn temperatur i huset när vi eldar. Golven vill gärna bli kalla vid eldning under en hel dag.
Nu har jag möjlighet att lägga golvvärmen på utekompenserad kurva samt maxbegränsa rumstemperaturen med rumsgivaren.
Förhoppningsvis blir inte temperaturen på golven så ojämna som de är nu.
Huset är uppdelat två kroppar med en passage mellan så det är lite svårt att hålla jämn temperatur i huset när vi eldar. Golven vill gärna bli kalla vid eldning under en hel dag.
Nu har jag möjlighet att lägga golvvärmen på utekompenserad kurva samt maxbegränsa rumstemperaturen med rumsgivaren.
Förhoppningsvis blir inte temperaturen på golven så ojämna som de är nu.
Främst har väl helgen gått till att isolera, justera till samma nivå, golvvärme samt parkettgolv i kök o matsal. Men det är inte klart så får bjuda på det lilla. Äntligen hittat bra tillgänglighet utan att synas på minihjälpredan.
Efter inklädnaden i grovköket gick jag loss med fogning lite här och där i samma rum. Spacklade över dyckert i dörrfoder och målade fodren på två dörrar. Har funderat i omgångar på att göra det sen huset byggdes. Spikade färdigmålade lister och gjorde inte nåt åt de synliga spikskallarna. Foga och måla gör skillnad. Får nog ta nåt rum i taget under vintern
I helgen åkte jag ett par vändor till tippen med gammalt formvirke och cellplastisoleringsbitar som blev över inför gjutningen.
Sen murade jag 4 skift på väggarna på den högre delen av terrassen. Det blev ingen bild då jag fick bråttom att täcka när det började regna. Varken YR eller SMHI hade något regn i prognoserna och temperaturen skulle ligga på 6-8 grader de närmaste dagarna. Så vädret skulle ju varit perfekt för murning.
Sen murade jag 4 skift på väggarna på den högre delen av terrassen. Det blev ingen bild då jag fick bråttom att täcka när det började regna. Varken YR eller SMHI hade något regn i prognoserna och temperaturen skulle ligga på 6-8 grader de närmaste dagarna. Så vädret skulle ju varit perfekt för murning.
Börjat plocka ner en del av skorstenen som är lite ivägen.
Dessutom kört ut en 12-15 skottkärror med sten i helgen. Bara några ton kvar...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessutom kört ut en 12-15 skottkärror med sten i helgen. Bara några ton kvar...
Logga in
Skapa konto
Storjobb
Bytt silikonfog på handfatet.
Vägghörn och golvfogen får bli en annan dag, det är ett lite större projekt, ska nog ta bort silikonet helt där. Allt fogat 2014.
Bytt silikonfog på handfatet.
Vägghörn och golvfogen får bli en annan dag, det är ett lite större projekt, ska nog ta bort silikonet helt där. Allt fogat 2014.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bytt handdukstork i badrummet. Upptäckte att den nya har bluetooth för ngn konfigurering. Telefonen lyckades parkoppla sig men deras app verkar inte hitta torken. Nåja, den går tack och lov ha igång utan app också.
Tips på hur man får bort gamla fogen på enkelt och bra sätt? Har en ful fog mellan laminatskivan och kaklet i köket så brytbladskniv känns inte optimalt där.Isakare skrev:
Har löst ett problem med skev dörr.
Nyrenoverat badrum med "återbrukad" spegeldörr som visade sig vara skev, besvärligt att låsa med toalettvred.
Hittade en "dörrdämpare/slutare Dictator. Den enda modell jag hittade som inte sitter på öppningssidan av dörren. Stänger dörren mjukt och drar den mot karmen. Inte billig men fungerar förträffligt på en tunn rätt flexibel gammal dörr.
Köpt från.
https://schliessershop.com/tuerdaem...-r-1400-universal-tuerdaempfer-tuerrueckseite
Jag valde lägsta fjäderstyrkan, 20N. Dörren är bara 60 bred, mycket trång om utrymme på andra sidan.
Nyrenoverat badrum med "återbrukad" spegeldörr som visade sig vara skev, besvärligt att låsa med toalettvred.
Hittade en "dörrdämpare/slutare Dictator. Den enda modell jag hittade som inte sitter på öppningssidan av dörren. Stänger dörren mjukt och drar den mot karmen. Inte billig men fungerar förträffligt på en tunn rätt flexibel gammal dörr.
Köpt från.
https://schliessershop.com/tuerdaem...-r-1400-universal-tuerdaempfer-tuerrueckseite
Jag valde lägsta fjäderstyrkan, 20N. Dörren är bara 60 bred, mycket trång om utrymme på andra sidan.
Logga in
Skapa konto