4 404 996 läst · 32 223 svar
4405k läst
32,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Fibergraven återfylld. Ett jäkla slit. Fick bli cirka 40cm djupt, det uppenbarade sig nä ligen ett gult plastband som fick avgöra djupet. Bara en snutt gräsmattegrävning och lite under-huset-krypa kvar, sen är vi redo!
Byggt ihop fönsterrenoveringskydd så vi kan ha dörr och fönster bortplockade även nu när det börjar bli kyligare nätter. Sitter elegant fäst med spännband mot mittstolpen.
Sen har jag även kommit igång med renoveringen av altandörren. Glaset är ur och masoniten på ena sidan bortplockad. Jag tänkter att jag ska fylla hålrummet med isolering. Har några spillbitar PIR-isolering (liknande frigolit) jag tänkt kapa till. Nån som vet om jag kan kapa bort de tre invändiga läkterna? Jag gissar att de mest är stöd för den tunna masoniten snarare än en viktig del av dörrens hållfasthet. Om det stämmer borde det inte vara några problem att lägga in isolering med bra passform istället, eventuellt med lite lim så masoniten inte börjar bukta ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Sen har jag även kommit igång med renoveringen av altandörren. Glaset är ur och masoniten på ena sidan bortplockad. Jag tänkter att jag ska fylla hålrummet med isolering. Har några spillbitar PIR-isolering (liknande frigolit) jag tänkt kapa till. Nån som vet om jag kan kapa bort de tre invändiga läkterna? Jag gissar att de mest är stöd för den tunna masoniten snarare än en viktig del av dörrens hållfasthet. Om det stämmer borde det inte vara några problem att lägga in isolering med bra passform istället, eventuellt med lite lim så masoniten inte börjar bukta ut.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ta bort reglarna och fyll med frigolit. Borde funka bra. Kanske finns nåt lim du kan använda?Dheri skrev:Byggt ihop fönsterrenoveringskydd så vi kan ha dörr och fönster bortplockade även nu när det börjar bli kyligare nätter. Sitter elegant fäst med spännband mot mittstolpen.
[bild] [bild]
[bild] [bild]
Tog mig i kragen och åkte till en lokal vvs-nasare (4 mil enkel resa) och handlade det sista för att kunna få lite värme.
En dag i våras dränerade jag radiatorsystemet och fimpade södra flygelns radiatorer på övervåningen. Började bli dags att få lite värme, det är inte många grader på nätterna.
Tänkte först löda 22mm koppar och ansluta dem i stålmuffen i rummet under (pannrummet), men jag ändrade mig och körde Vatette 22mm direkt på ¾-röret i golvbjälklaget, förminskade till 15mm.
Ballofixerna är temporära, där ska jag ansluta mot radiatorerna när jag är klar med renoveringen av rummet.
Tänkte dra utanpåliggande rör, frågan är bara hur jag ansluter bäst från golv till vägg...
En dag i våras dränerade jag radiatorsystemet och fimpade södra flygelns radiatorer på övervåningen. Började bli dags att få lite värme, det är inte många grader på nätterna.
Tänkte först löda 22mm koppar och ansluta dem i stålmuffen i rummet under (pannrummet), men jag ändrade mig och körde Vatette 22mm direkt på ¾-röret i golvbjälklaget, förminskade till 15mm.
Ballofixerna är temporära, där ska jag ansluta mot radiatorerna när jag är klar med renoveringen av rummet.
Tänkte dra utanpåliggande rör, frågan är bara hur jag ansluter bäst från golv till vägg...
Såna rör i golvet har jag med, men ska man verkligen koppla de mot kopparrör? Min vvsare sa att de inte var en bra ide, nått med att det blir någon reaktion eller nått?F Fluxor skrev:Tog mig i kragen och åkte till en lokal vvs-nasare (4 mil enkel resa) och handlade det sista för att kunna få lite värme.
Jag har inte synat mitt system, men vad jag kan se så har jag koppar -> galv -> stål -> koppar. Den sista kopparbiten har jag nyligen lagt till, resterande fanns redan när fastigheten förvärvades. Inte ett dugg rädd för galvaniska strömmar. Det är en myt. Eller långsamt.
Bocka rör från första klämringskopplingen så att rören kommer upp genom golvet med c/c 40 och en klammertjocklek ut från väggenF Fluxor skrev:
Jag gjorde liknande i våras fast ned genom källartaket, har ingen bild på rördragningen i bjälklaget.
Logga in
Skapa konto
Fint väder = trädgårdsarbete. Mycket har blivit grönare efter fjolårets torka men i gräsmattan är det nog mest ogräs. Vertikalskär och toppdressar (50 l och 1 hg frö) kanske kan göra nåt? Dagens resultat efter 19 säckar, mer behövs.
Bärgat hem ett Blocketfynd (?)
Höger framhjul har lossnat efter en stubbkörning.
Någon som vet var man får tag i reservdelar till en Keeway 300 gtx?
Höger framhjul har lossnat efter en stubbkörning.
Någon som vet var man får tag i reservdelar till en Keeway 300 gtx?