4 405 081 läst · 32 223 svar
4405k läst
32,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Här två bilder på rännan mellan carport och tak.
Rännan har plåt på sidorna som är vikt in under takpappen och på carportsidan är den tejpad i skarven. Den tejpen är inte i tipptopp. Det är där som vatten sökt sig in under carporttaket. Jag lagade en bit längre bort med vävtejp och sådant där marint svart lim (som jag brukar använda för att laga vadarkängor och stövlar med). Då minskade läckaget men det kommer fortfarande in lite vatten när det regnar häftigt. Vattnet rinner som sagt inte undan på grund av att rännan ligger utan lutning.
Rännan har plåt på sidorna som är vikt in under takpappen och på carportsidan är den tejpad i skarven. Den tejpen är inte i tipptopp. Det är där som vatten sökt sig in under carporttaket. Jag lagade en bit längre bort med vävtejp och sådant där marint svart lim (som jag brukar använda för att laga vadarkängor och stövlar med). Då minskade läckaget men det kommer fortfarande in lite vatten när det regnar häftigt. Vattnet rinner som sagt inte undan på grund av att rännan ligger utan lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
J
JDKahn
Renoverare
· Västra Götaland
· 47 inlägg
JDKahn
Renoverare
- Västra Götaland
- 47 inlägg
För någr dagar sedan tog åskan modemet till vårt ADSL men inte något ont som inte har något gott med sig så jag fick äntligen tummen ur och skaffade mig bredband via fibern vi drog in för tre år sedan.
Idag kom prylarna och nätverkskabel skulle dras men tror ni inte slangarna släppt från två dosor.
En hade spruckit så nu har jag hackat söner en dosa så jag kom åt att laga med smältlim och i morgon måste jag skaffa en renoveringsdosa.
Tror ni inte jag nu det sista brände mig på smältlimmet!?!
Den högra anslutningen har spruckit.
Idag kom prylarna och nätverkskabel skulle dras men tror ni inte slangarna släppt från två dosor.
En hade spruckit så nu har jag hackat söner en dosa så jag kom åt att laga med smältlim och i morgon måste jag skaffa en renoveringsdosa.
Tror ni inte jag nu det sista brände mig på smältlimmet!?!
Logga in
Skapa konto
Den högra anslutningen har spruckit.
Färdigstenat för i år!!
Var ut med lasern igår kväll och lyckades inse att min på dagen gjorda syftning in mot garaget var 135mm sned på dryga 7m.
Korrigerade imorse och hann lägga samt böka ut lite jord på gräset samt 0-16 på infarten.
Logga in
Skapa konto
Var ut med lasern igår kväll och lyckades inse att min på dagen gjorda syftning in mot garaget var 135mm sned på dryga 7m.
Korrigerade imorse och hann lägga samt böka ut lite jord på gräset samt 0-16 på infarten.
Jag förstår varför den sitter som den gör men placeringen av den där garageporten ger mig galet mycket ocdjohn68 skrev:Har stått ut med denna , av tidigare ägare, påkörda snea och misshandlade garageport i 25 år men nu äter sig bultarna igenom aluminiumen.
[bild]
Men som tur är hittade jag en med exakt samma mått men kanske 5 år yngre i nästan mint condition. Hade 11 cm tillgodo inne till taket så alternativen var få på marknaden.
[bild]
Tät och lite ljusare. Duger åt oss och ett fynd för 1500. Och det går att låsa garaget nu efter 25 år....
Jo du. OCD är väl det enda jag inte lider av. Brukar dock sortera alla muggar i skåpet med handtagen åt samma håll, gafflar och skedar ska ligga i rad i varandra osv.P patfred skrev:
Klart att porten kunde flyttats mer åt mitten men då hade det blivit svårt att få plats med hojen på sidan....
Nää sånt bryr mig intet - retar mig mer på vita hus, stenlagda trädgårdar utan gräs och vita innerväggar...
Fario skrev:Här två bilder på rännan mellan carport och tak.
[bild] [bild]
Tack för bra bilder. Det går säkert bra att ha det så där. Men när det ligger trä runt skulle jag ta dit en plåtis för att se till att få det rätt. De kommer ju kunna ordna lutning och komma med bra tips med.
Viktigast är ju att man inte får "stopp" nånstanns så att vattnet letar sig bakvägen upp mot huset. Sen verkar det ju ha fungerat tills nu så få inte "husägarångest". Men är säkert bra fixa till lite bättre
Husägarångest: "alla gånger man får kalla kårar när man ser något och tänker, helvete... det här kan bli dyrt".
I förmiddags..
Vid lunch..
Nyss..
Ihärdig, eller envis.. Välj ni..
Logga in
Skapa konto
Vid lunch..
Logga in
Skapa konto
Nyss..
Logga in
Skapa konto
Ihärdig, eller envis.. Välj ni..
Elektrikern var här ikväll och gjorde färdigt elen samt hjälpte mig att bära upp tvättmaskin och torktumlare. Nu är det bara rörmockaren som vi väntar på.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Haha jo jag förstår att den sitter sådär av rent praktiska skäljohn68 skrev:Jo du. OCD är väl det enda jag inte lider av. Brukar dock sortera alla muggar i skåpet med handtagen åt samma håll, gafflar och skedar ska ligga i rad i varandra osv.
Klart att porten kunde flyttats mer åt mitten men då hade det blivit svårt att få plats med hojen på sidan....
Nää sånt bryr mig intet - retar mig mer på vita hus, stenlagda trädgårdar utan gräs och vita innerväggar...
Hyrt två minigrävare för att gräva för fiber.
Ringde leverantören tidigare då de märkt ut var ducten låg. Märkligt nog var det på min tomt (även grannens fiber ligger på min tomt)! Det innebar att jag är tvungen att gräva tvärs över vägen... Eller någon annan
Ringde leverantören tidigare då de märkt ut var ducten låg. Märkligt nog var det på min tomt (även grannens fiber ligger på min tomt)! Det innebar att jag är tvungen att gräva tvärs över vägen... Eller någon annan
Redigerat:
Hittade en sten bakom huset som låg dumt till. Eftersom jag råkade ha en grävmaskin till låns så testade jag att ta bort den men där högg jag i sten
Det visade sig vara en knöl på något som var mer som ett berg. Återstod att börja borra och spräcka...
Efter två dagars slit hade jag kommit ner till en acceptabel nivå för att kunna få en slät yta. Röd granit, träningsvärk.
Det visade sig vara en knöl på något som var mer som ett berg. Återstod att börja borra och spräcka...
Logga in
Skapa konto
Efter två dagars slit hade jag kommit ner till en acceptabel nivå för att kunna få en slät yta. Röd granit, träningsvärk.