Idag efter jobbet så förberedde jag marken där jag ska lägga plattor!
Där ska kvällskaffet avnjutas hela sommaren :coffee:
Mark förberedd för plattsättning vid skymning, med en upplyst tegelvägg och nyplanterade blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och frun har planterat lite blommor!
Förberedd mark med stenplattor och nyligen planterade blommor bredvid husvägg i skymningen.
Skapa konto

Hon har nog glömt att jag snart ska putsa huset.

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
nikasp
River badrum och golvet blir det sista imorgon. Misärpoäng på att såga med handklingan i taket, 1 mm djupare än skivan är tjock. Klantade mig och gick i ett elrör med tigersågen alldeles vid start. Sågspån/damm överallt! Imorgon kör jag inte ovanför mig själv i alla fall.

• En person med skyddsmask och -glasögon tar en selfie i ett stökigt badrumsrenoveringsprojekt med sågspån.
    Skapa konto
  • Rivet badrumsgolv med byggbråte, verktyg och sågspån utspridda över ytan.
    Skapa konto
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Lägger plattor!

• Pågående arbete med att lägga gråa trottoarplattor på en förberedd sandbädd i en hemträdgård, med verktyg och trädgårdsutrustning.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Monterar upp en ny TV. Blir lite fundersam när man ska ha 60 mm långa skruvar i TVn när den enligt specen bara är 55mm tjock?! :oops:

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Monterar upp en ny TV. Blir lite fundersam när man ska ha 60 mm långa skruvar i TVn när den enligt specen bara är 55mm tjock?! :oops:
Jamen, det låter kort om du drar i dessa framifrån kommer de ju bara att sticka in 5 mm i väggen ... :geek:

• Gilla
Carl-Jo-han och 4 till
  • Laddar…
Åkt till återvinningscentralen och tömt släpet. Ser ni hur fint grenarna armerar lövhögen och gör skiten omöjlig att tömma?
Släpvagn full av löv och grenar parkerad utomhus, redo för tömning vid en återvinningscentral.
Skapa konto

Det känns dock som att det borde finnas bättre sätt att bli av med trädgårdsavfall än att köra bil med släp i 15 minuter enkel. Det är ju bara löv och grenar! Men man har ju inte plats att röta skiten på egna tomten...

Skulle bara bygga ett skjul för barnvagnen och pellets.
Men som vanligt blir det ett mycket större projekt. Bärlinorna var så klart helt uppruttnade, ska va glad att man inte rasat igenom

• Ruttna bärlinor och bräder i ett påbörjat skjulbygge, behov av renovering synligt.
    Skapa konto
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Åkt till återvinningscentralen och tömt släpet. Ser ni hur fint grenarna armerar lövhögen och gör skiten omöjlig att tömma?
[bild]

Det känns dock som att det borde finnas bättre sätt att bli av med trädgårdsavfall än att köra bil med släp i 15 minuter enkel. Det är ju bara löv och grenar! Men man har ju inte plats att röta skiten på egna tomten...
Elda?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:

Jag brukar försöka lägga alla grenar så att den avklippta änden pekar bakåt. Då brukar det gå ganska lätt att dra av allt på en gång eftersom grenarna inte fastnar lika lätt.

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Elda?
Jo men det är ju typ tre kärror minst med blöta lönn- och eklöv. Brinner illa och länge, så det är inte ett bättre sätt, vill jag hävda. Det är ett sätt. Men inte bättre.

jonmo jonmo skrev:
Jo men det är ju typ tre kärror minst med blöta lönn- och eklöv. Brinner illa och länge, så det är inte ett bättre sätt, vill jag hävda. Det är ett sätt. Men inte bättre.
Du kanske skulle kika på en kompostkvarn... Nån typ av kompost borde du väl ha plats för?

”Det går om man vill”, ju :)

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
K Klabbarparn skrev:
Du kanske skulle kika på en kompostkvarn... Nån typ av kompost borde du väl ha plats för?

”Det går om man vill”, ju :)
Rekommendationer?

Grå Valchromat MDF-skiva på provisorisk arbetsbänk av plank och bord i en trädgård, med måttband och verktyg.
Skapa konto

Svartjobb – täcksida till köket

Har inte lagt upp så mycket om hur jag bygger ihop köksskåp, eftersom det inte är så roligt att titta på. Men ett halvår efter det att vi kämpade med att bära in Valchromat skivorna, de största är riktigt, riktigt tunga, var det dags att såga den första. Två bord på gräsmatten och ett par ordentliga plank fick utgöra arbetsytan.

Tanken är alltså att använda Valchromaten, som egentligen är ett varumärke av MDF – skivor som är 100% genomfärgade, som både täcksida och väggbeklädnad i köket.

Valchromat MDF-skiva som ska sågas, ovanpå två bord och med verktyg för arbete utomhus.
Skapa konto

Skivan är 3,60 lång och mina rätbrädor räcker inte till, men det finns lösningar på allt!

Svart damm?

Svart täcksida av Valchromat MDF monterad i ett ofullständigt kök med synliga råväggar och byggmaterial.
Skapa konto

Täcksidan är på plats, passar i princip perfekt, ska hyvlas av 2 mm i nedersta ”klacken”. Den ska dock tas ner igen och oljas in, vilket skedde dagen efter.

Det var här det började gå dåligt. Vi hade tidigare provat att olja in en liten bit av en snarlik produkt och det hade gått jättebra. Vi testade till och med på en liten spillbit som vi sågade bort. Men när vi la på olja andra gången, ute i solen ska tilläggas, blev skivan flammig och vaxet fastnade i ”kakor” på skivan.

Några timmar senare efter att ha väntat, polerat, slipat och försökt gav vi upp och bar in skivan igen. Nu står den i skamvrån och förhoppningsvis går det att få rätt på den.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Rekommendationer?
Att hålla på med en kompostkvarn är extremt tidskrävande skulle jag säga. När vi köpte huset så fick vi med en kompostkvarn från Stiga och även om den var ganska kraftfull så tar det en evinnerlig tid att mala ner allt. Tar dessutom lång tid innan det förmultnar. Jag hade sparat de pengarna och kört på släpet som du gör idag. Fast med grenarna åt rätt håll då såklart

• Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
harry73
iSnobben iSnobben skrev:
Att hålla på med en kompostkvarn är extremt tidskrävande skulle jag säga.
Det handlar om att ha rätt grejer :)

• Gilla
Snål-Jocke och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.