4 394 960 läst · 32 189 svar
4395k läst
32,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Idag efter jobbet så förberedde jag marken där jag ska lägga plattor!
Där ska kvällskaffet avnjutas hela sommaren
Och frun har planterat lite blommor!
Hon har nog glömt att jag snart ska putsa huset.
Där ska kvällskaffet avnjutas hela sommaren
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och frun har planterat lite blommor!
Logga in
Skapa konto
Hon har nog glömt att jag snart ska putsa huset.
River badrum och golvet blir det sista imorgon. Misärpoäng på att såga med handklingan i taket, 1 mm djupare än skivan är tjock. Klantade mig och gick i ett elrör med tigersågen alldeles vid start. Sågspån/damm överallt! Imorgon kör jag inte ovanför mig själv i alla fall.
Åkt till återvinningscentralen och tömt släpet. Ser ni hur fint grenarna armerar lövhögen och gör skiten omöjlig att tömma?
Det känns dock som att det borde finnas bättre sätt att bli av med trädgårdsavfall än att köra bil med släp i 15 minuter enkel. Det är ju bara löv och grenar! Men man har ju inte plats att röta skiten på egna tomten...
Logga in
Skapa konto
Det känns dock som att det borde finnas bättre sätt att bli av med trädgårdsavfall än att köra bil med släp i 15 minuter enkel. Det är ju bara löv och grenar! Men man har ju inte plats att röta skiten på egna tomten...
Elda?jonmo skrev:Åkt till återvinningscentralen och tömt släpet. Ser ni hur fint grenarna armerar lövhögen och gör skiten omöjlig att tömma?
[bild]
Jag brukar försöka lägga alla grenar så att den avklippta änden pekar bakåt. Då brukar det gå ganska lätt att dra av allt på en gång eftersom grenarna inte fastnar lika lätt.jonmo skrev:Åkt till återvinningscentralen och tömt släpet. Ser ni hur fint grenarna armerar lövhögen och gör skiten omöjlig att tömma?
Medlem
· Västmanland
· 454 inlägg
Logga in
Skapa konto
Svartjobb – täcksida till köket
Har inte lagt upp så mycket om hur jag bygger ihop köksskåp, eftersom det inte är så roligt att titta på. Men ett halvår efter det att vi kämpade med att bära in Valchromat skivorna, de största är riktigt, riktigt tunga, var det dags att såga den första. Två bord på gräsmatten och ett par ordentliga plank fick utgöra arbetsytan.
Tanken är alltså att använda Valchromaten, som egentligen är ett varumärke av MDF – skivor som är 100% genomfärgade, som både täcksida och väggbeklädnad i köket.
Logga in
Skapa konto
Skivan är 3,60 lång och mina rätbrädor räcker inte till, men det finns lösningar på allt!
Svart damm?
Logga in
Skapa konto
Täcksidan är på plats, passar i princip perfekt, ska hyvlas av 2 mm i nedersta ”klacken”. Den ska dock tas ner igen och oljas in, vilket skedde dagen efter.
Det var här det började gå dåligt. Vi hade tidigare provat att olja in en liten bit av en snarlik produkt och det hade gått jättebra. Vi testade till och med på en liten spillbit som vi sågade bort. Men när vi la på olja andra gången, ute i solen ska tilläggas, blev skivan flammig och vaxet fastnade i ”kakor” på skivan.
Några timmar senare efter att ha väntat, polerat, slipat och försökt gav vi upp och bar in skivan igen. Nu står den i skamvrån och förhoppningsvis går det att få rätt på den.
Att hålla på med en kompostkvarn är extremt tidskrävande skulle jag säga. När vi köpte huset så fick vi med en kompostkvarn från Stiga och även om den var ganska kraftfull så tar det en evinnerlig tid att mala ner allt. Tar dessutom lång tid innan det förmultnar. Jag hade sparat de pengarna och kört på släpet som du gör idag. Fast med grenarna åt rätt håll då såklartjonmo skrev: