M
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det är fiberducten ni pratar om. Det är i den man blåser i fibern sen. Pem-rör funkar kanon att lägga den i :)
Nja vi pratar väl om samma sak egentligen, men vi har ju olika utföranden.
Jag har t ex enbart ett 7mm vitt plaströr (fiber ducten) och där i ligger fiberkabeln.
Allt enligt leverantörens önskemål.

Sen kan man självklart gräva ner egen pem-slang som man har dragit genom avloppsrör som är skyddade av betongrör om man nu känner för det :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Byggt klart väggen till förrådet, spacklat första vändan och fäst pappremsorna.

Nybyggd vägg och tak med spackling och pappersremsor vid en fönsteröppning under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd vägghörna i förråd med spackel, pappersremsor och elektriska uttag installerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
D09
Förutom busland med grabben och hans kompis , hälsa på morsan och på uppdrag av morfar smygkollat vilken inbyggd kombinerad kyl/frys hon har för att hitta en ny så har har jag bråkat med tvättmaskinen som inte tömmer som den ska. Behöver flytspackla golvet så vattnet rinner direkt till golvbrunn utan att behövs bygga vallar med handdukar :/

Spolade rent med slang vid pumpen så nu hoppas jag på bättring.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
A
Idag tänkte jag ta ut badkaret och montera duschkabin istället. Trodde att vi hade halvkaklat med det var bara putsad vägg bakom badkaret, sen en remsa kakel och övre halvan är gammal sunkig våtrumstapet.
Fantastiskt kul, nu får jag fundera hur jag ska göra. Kanske riva ner allt och börja om, fast då måste jag göra hela badrummet och det var inte tanken från början, skulle bara sätta in en duschkabin för att skydda väggarna lite...
Man ska inte börja med nåt på en söndag :)
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Byggt vidare på väggen :)
 
  • Nybyggd vit vägg på hus med stege och byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
D09
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Nja vi pratar väl om samma sak egentligen, men vi har ju olika utföranden.
Jag har t ex enbart ett 7mm vitt plaströr (fiber ducten) och där i ligger fiberkabeln.
Allt enligt leverantörens önskemål.

Sen kan man självklart gräva ner egen pem-slang som man har dragit genom avloppsrör som är skyddade av betongrör om man nu känner för det :)
Visst är det godkänt. Det är så tråkigt bara när man sätter spaden direkt i ducten :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
D09
Ramnemark Ramnemark skrev:
Visst är det godkänt. Det är så tråkigt bara när man sätter spaden direkt i ducten :)
Eller lyfter en mursten och så hoppar det fram en mödarspindel och man kastar iväg både mursten och spindel som givetvis träffar slangen... som lyckligtvis låg skyddad i en pem ;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Eller lyfter en mursten och så hoppar det fram en mödarspindel och man kastar iväg både mursten och spindel som givetvis träffar slangen... som lyckligtvis låg skyddad i en pem ;)
Jag hatar när det händer :/
 
  • Gilla
TeroM och 1 till
  • Laddar…
Här lyfte de försiktigt undan ett knippe ducter när det skulle sprängas. Sen har dom lite otur när dom spränger så mattorna lyfter och det landar en stor sten mitt på duct-paketet och släcker fibern i 10 villor... :rofl:
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Så här i slutet av semestern gäller det att fullfölja påbörjade projekt. Därför har jag äntligen grundoljat två ändar av vindskivorna på farstun. Vindskivorna var länge för långa, men till slut sågade vi av dem och då lyste rent trä på ändarna. Tänk att jag har skjutit upp två minuters jobb så länge. Nu återstår att hitta den vita färgpytsen. Jag trodde att jag hade hittat den, men det var en annan nyans. Undrar om någon märker om jag målar ändarna med en annan vit nyans?

Grundoljade ändar av vindskivor på en farstu, med synlig takpapp bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag tittar på bilden ser jag att jag inte heller har klippt bort nedhängande takpapp bakom vindskivorna. Men det är ju inte bråttom att ta bort den, det finns flera dagar kvar att skjuta upp det fyra-minutersjobbet till.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
D09
Skolat in grabben, det gick lite för bra så jag fick tid över och burit ved nere från skogen..

Lagom roligt ha ha

Sen simträning. Grabben fixade dealen om att ta sig över kortsidan på simbassängen själv så moroten som han kämpat för blev en gps klocka. Hade ändå tänkt köpa en men bättre om han får känna att han kämpat för den
 
  • Gilla
buspojken och 1 till
  • Laddar…
Bytt några trallbrädor på altan, plockat isär förgasaren på gräsklipparen o sen klippt gräset. Misslyckats kapitalt med att montera locklyft på spabadet
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Plockat bort mellanväggen mellan kök och matrum (ska ersättas av en ny men med mycket större öppning och med lite smart förvaring). Tur att frun är bortrest så hon slipper se när jag kör motorsåg i köket... :sweat:
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 3 till
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Skolat in grabben, det gick lite för bra så jag fick tid över och burit ved nere från skogen..

Lagom roligt ha ha

Sen simträning. Grabben fixade dealen om att ta sig över kortsidan på simbassängen själv så moroten som han kämpat för blev en gps klocka. Hade ändå tänkt köpa en men bättre om han får känna att han kämpat för den
Ja kör på samma sätt med pojken, han har belöningssystem, där han får stjärnor beroende på vad han hjälpt till med, fler stjärnor, ju högre belöning, och de är helt upp till han när han vill inkassera, sist kostade de mig 1200kr i lego star wars
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
buspojken buspojken skrev:
Ja kör på samma sätt med pojken, han har belöningssystem, där han får stjärnor beroende på vad han hjälpt till med, fler stjärnor, ju högre belöning, och de är helt upp till han när han vill inkassera, sist kostade de mig 1200kr i lego star wars
Grymt! Lego kanske pappa tycker är kul med ;)
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.