jojjeblom skrev:
[bild]

Hämtat nya hushållsapparaten, dessvärre blev det ingen provkörning idag då det är flera minusgrader ute.

Men men den som väntar på något gott får vänta:D
Har funderat länge på nån kränzle jag också. Varifrån köpte du?

Marlen Eskilsson skrev:
Lyckligt lottade katter.
Ja, det är inte alla katter som har lyckan att ha ägare som följer lagen ;-)
Katter ska alltså dygnet runt ha fri tillgång till mat, vatten och frostfritt utrymme samt tillsyn 2 ggr per dag. Hur långvarig denna tillsyn ska vara samt vari den ska bestå finns dock ej föreskrivet, så har de bara mat, vatten och värme enligt lag räcker det nog med en granne som tar in posten.

För första gången flytspacklat c:a 10mm weber 4160 fine float rapid, nivåmarkörer och piggroller från biltema...
Det blev riktigt bra, utgångsläget var en ojämn betongplatta, c:a 10m2..

Väldigt smidigt med piggroller.

Monterat diverse hyllor på barnens rum, samt efter 8 månader fått upp griffeltavlan i hallen 😜

Nästa projekt blir att måla panel och tapetsera på nedervåningen, ska försöka komma iväg och köpa färg till veckan

Satt in en dörr för första gången i mitt liv!
Ingen vetenskap bara man tar det lugnt.

ImageUploadedByByggahus.se1364152170.691591.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Katter ska alltså dygnet runt ha fri tillgång till mat, vatten och frostfritt utrymme samt tillsyn 2 ggr per dag.
Intressant, i så fall bryter vi mot lagen. Vår katt skulle vara fullständigt smällfet om hon hade fri tillgång till mat.

Vad gör man när veterinärens rekommendationer går på tvären med lagboken?

Anna_H skrev:
Ja, det är inte alla katter som har lyckan att ha ägare som följer lagen ;-)
Katter ska alltså dygnet runt ha fri tillgång till mat, vatten och frostfritt utrymme samt tillsyn 2 ggr per dag. Hur långvarig denna tillsyn ska vara samt vari den ska bestå finns dock ej föreskrivet, så har de bara mat, vatten och värme enligt lag räcker det nog med en granne som tar in posten.
Vad är det för kattlag?
Tycker dom flesta hund/kattlagar är vilka krav man har på sig för att inte djuret ska förstöra för omgivningen.
Att det skulle vara lagstadgat att en katt ska ha tillgång till mat 24/7 låter ju helt absurbt och likaså att den alltid ska ha tillgång till plusgrader när den så önskar. Sådan lagar finns ju inte ens för människor.

Nimajneb skrev:
Vad är det för kattlag?
Tycker dom flesta hund/kattlagar är vilka krav man har på sig för att inte djuret ska förstöra för omgivningen.
Att det skulle vara lagstadgat att en katt ska ha tillgång till mat 24/7 låter ju helt absurbt och likaså att den alltid ska ha tillgång till plusgrader när den så önskar. Sådan lagar finns ju inte ens för människor.
Djurskyddslagen. Och skam an vara petig är det inte FRI tillgång till mat, men vatten som inte är fruset och frostfritt utrymme är det lag på, samt daglig tillsyn. Och F***N vad jag stör mig på att det inte går att trycka på ENTER i IE10. Orkar inte ställa om till IE8 så ni får läsa utan radbrytningar. En intressant effekt av dessa lagar är att det egentligen är vi och inte grannen som äger deras katt, då det är den som enligt djurskyddslagen har tillsynen som äger katten. Deras katt får inte komma in på nätterna när sonen sover elelr på dagarna när de inte är hemma, men vi har kattlucka, så den går in till oss. Tror det var i Filipstad som en person dömdes som ägare till en hemlös katt för att hen gav den mat och vatten.

P
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf (Jordbrukverkets föreskrifter som bygger på djurskyddsförordningen)

Enligt 1 kap 16§ ska hund och katt ha tillsyn minst 2 ggr/dygn, enl 18§ (kap 1) ska de ha foder dagligen i en mängd så att de inte blir för magra eller feta.

Enl 3 kap 6§ Ska katter som är helt eller delvis ute ha tillgång till frostfritt vatten eller åtminstone två ggr/dygn ha tillgång till vatten på ett sånt sätt att det inte omdelbart fryser

OT: Jag läste av elförbrukningen hittills under månaden och bytte en trasig lampa.

ullberg
Känns som att vi driftar lite OT med denna diskussion, men jag har idag (som vanligt) utfordrat grannens katt, i vårt hus (glasklar koppling va?) som vid det här laget kanske snarast ska ses som vår katt, så det blir mer och mer viktigt att jag gör rätt ;)

jag läste en annan variant än p.lundgren (vars inlägg kom medan jag skrev), från Jordbruksverkets folder http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_3.pdf (orkar inte läsa direkt lagtext, men gissar att jbv läst den)

Om du håller din katt inomhus ska den ha fri tillgång till dricks- vatten.
För katter som vistas helt eller delvis utomhus ska du se till att katten får tillgång till vatten minst två gånger per dag. Gör det på sådant sätt att det inte omedelbart fryser, om katterna inte har till- gång till vatten från frostfri vattenautomat eller liknande.
Så det verkar inte krav på vatten ständigt, utan två ggr per dygn, och det ska inte _omedelbart_ frysa

Under rubriken "utrymmen för katter" (p9 ff) hittar jag inte ett ord om frostfritt för katter som hålls ute (ingen info om dem överhuvudtaget), för innekatter ska temperaturen dock vara lämplig (10-21 grader för kattstallar) och för katter som hålls i rastgård "ska den antingen ha tillgång till ett inomhusutrymme i anslutning till rast- gården eller en koja som skyddar mot väder och vind." fortfarande inget om frostfritt.

tillsyn 2 ggr per dygn läser jag också, vilket känns rimligt men i vissa situationer ganska mycket. Ibland ser vi inte katten (som jag tror numer aldrig är hos sin ägare på pappret utan bara hos oss) mer än en gång per dygn, vad ska vi göra då? (jag menar det inte ironiskt, det är ju inte helt lätt att göra rätt, även om jag vill det)

med huset: har tagit reda på mer om vattenrening, delvis tack vare forumet, så snart ska manganet väck!

/U

Byggt luftspalt och satt upp lite reglar i ena takkupan.

S
Sovit, gått upp och tittat på grävaren som lägger ut jordvärme, gått och lagt mig igen. Väktes av att håltagaren ville komma in och mäta. Släpte in honom och sen gick vi ut till grävaren. Jag hjälpte till med att peka lite på mark och vägg så det skulle gå lite fortare. Det blev rätt mycket pekande på diverse jordhål, eventuella kablar i marken som vi försökte peka på. När vi pekat klart så började håltageren borra, grävisen fortsate ploga ner kabel och jag gick in och åt.
Imorgon kommer VVS-killen redan 07:00 så det kommer inte bli mycket sömn innan man ska hjälpa till och peka på olika rör, eventuella hål som ska borras upp och sånt. Sen får jag nog påpeka att grävisen får återställa en sten som han plockat ut från grunden.

• Gilla
Trappa
  • Laddar…
S
Per Eskilsson skrev:
Det börjar bli vår här i Skåne. Idag har sonen och jag burit ut utemöblerna. :)
Bär in dem igen, det är ju vargavinter... :(

Sitter och tittar på nya taklister! Min arbetsinsats: ringde snickaren och påminde om jobbet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.